Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-06, 11:52   #1
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Inspirert av Teofelia i "Beste barnebøker"-tråden, hvor hun nevnte Anne fra Bjørkely, så lurer jeg i dag på hvilke bøker dere likte å lese da dere var unge damer (les: tenåringer).

Jeg, for min del, var i en ekstrem leseperiode, og slukte omtrent alt jeg kom over, i fra Tolkiens Hobbiten til Evy Bøgenes og Danielle Steel ( ). Jeg tror ikke det var mange bøker i ungdomsavdelingen på biblioteket som jeg ikke hadde lest, og jeg gikk tidlig over til voksenavdelingen.

Dessverre så hadde jeg en ekstrem hunger etter sukkersøte romantiske bøker, og angrer på at jeg ikke brukte noe av leseiveren min til litt mer kvalitetsbøker, selv om jeg leste min andel bøker av litt mer klassiske forfattere.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 11:56   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hoppet vel elegant over de ungdomsbøkene som stod i hyllen på biblioteket. Hadde en enorm interesse (er det slik det skrives?) for littteratur av og om 2. verdenskrig :nerd: så jeg leste omtrent alt jeg kom over av det på biblioteket. Det og Agatha Christie

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:02   #3
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste masse.
Mest nostalgisk blir jeg vel av å minnes Ina-serien av Annik Saxegaard.


Sist redigert av LaLuna : 17-09-06 kl 12:23. Årsak: Supertabbe: feil forfatter.
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:14   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste som en gal. Jeg var en temmelig pretensiøs tenåring, så jeg prøvde å sluke så mange klassikere jeg bare kunne. Egentlig prøvde jeg vel å gape over hele litteraturhistorien fortest mulig. Jeg prøvde til og med å være kronologisk. Jeg kom ganske langt, men det hadde sikkert vært lurere å lese Robert Musil når man var litt eldre enn 17, liksom.

Ved siden av koste jeg meg med Agatha Christie som ble avløst av Dorothy Sayers , i tillegg til alle mammas deilige gamle ungpikebøker fra 50/60-tallet (Annik Saxegaard!), og så Tatt av vinden og Rebecca og denslags snaskens.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:16   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser stort sett samme type bøker nå som jeg leste fra jeg var 16 og oppover i tenårene.

Vet ikke om det betyr at jeg var utrolig moden da, eller om jeg ikke har "klatret" noe mntalt siden jeg var 16 Vil påstå at det er en god blanding.

Og nå skal jeg banne i kjerka; Jeg kan ikke forfattere. Jeg kan ikke forfattere i det hele tatt.
Jeg velger meg ei hylle på biblioteket, også låner jeg med meg de 5 mest fengende titlene.

Den eneste forfatteren som jeg kan forholde meg til på en normal måte er Erlend Loe.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:18   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg leste masse.
Mest nostalgisk blir jeg vel av å minnes Ina-serien av Evi Bøgenæs.

Annik Saxegaard skrev om Ina . Jeg leste dem også, og jeg har et godt forhold til dem fortsatt . Evi Bøgenæs leste jeg også.

Husker jeg leste Pelle og Proffen bøkene til Ingvar Ambjørnsen. Var med i ungdomsbokklubben og leste alt jeg kom over der. Kari Bøge, Åse Foss Abrahamsen, Elin Brodin m. flere. Jeg leste på noe bestandig og brukte biblioteket mye også. Jeg fant masse bøker etter mamma som jeg leste - GGP blant annet.

Det var vel i den tiden jeg begynte å lese litt mer voksen litteratur. Husker jeg hadde mye glede av "Hvite Niggere", "Beatles", Bjørg Vik, Anne Karin Elstad, Gerd Brantenberg, Herbjørg Wassmo mm. Jeg husker jeg smugleste "Hard asfalt" og "Men tankene mine får du aldri" gang på gang. Jeg var forelsket i "Piken med den blå sykkelen", og hadde temaperioder der jeg slukte alt jeg kom over om krigen, undertrykte muslimske kvinner og annet jeg fant interessant.

Jeg leste mye blader også Starlet, Romantikk og Tuppen og Lillemor og sånt.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:18   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste mange "historiske" romaner, særlig husker jeg Vera Henriksens bøker, som har hjulpet meg med mange knagger å henge Norgeshistorien på. Og så leste jeg noe science fiction, og Tolkien og annen fantasy, og ganske mye av Tor Åge Bringsværd. St. Croix-bøkene til Gerd Brantenberg, og andre oppvekstromaner (f.eks. Beatles) ble også grundig lest.

Og så var det egne genrer som "dop-bøker" - Kjør meg til Slottsparken, eller hva den het, Hard Asfalt, og Å være ung er for jævlig. Og en periode leste jeg mange bøker fra konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig.

Jeg leste mest "voksenbøker", i alle fall fra jeg var rundt 15. Jeg hadde et knep med å alltid stikke av med den boken pappa holdt på med for øyeblikket (han leser mye), og da fikk han den aldri igjen før jeg var ferdig med den. Han prøvde av og til å legge ut "åte" i form av bøker han ikke holdt på med, men det hjalp ikke stort.

Garcia Marquez og Isabel Allende leste jeg. Og masse John Irving. Agatha Christie leste jeg komplett samling av (og fikk overdose på krim for mange år fremover). Og alt mulig som jeg fant i bokhyllene hjemme, egentlig. En gang begynte jeg på A og skulle lese meg fremover, men stoppet da jeg kom til Finn Alnæs' "Koloss", som jeg ikke syntes så så spennende ut. (Jeg har til dags dato ikke lest den...)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:22   #8
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Annik Saxegaard skrev om Ina . Jeg leste dem også, og jeg har et godt forhold til dem fortsatt . Evi Bøgenæs leste jeg også.

Selvsagt har du rett! Må snarest inn og rette opp feilen.
Evi Bøgenæs skrev mye i samme sjanger da.

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:23   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En gang begynte jeg på A og skulle lese meg fremover, men stoppet da jeg kom til Finn Alnæs' "Koloss", som jeg ikke syntes så så spennende ut. (Jeg har til dags dato ikke lest den...)

Haha, da synes jeg det kronologiske systemet mitt var bedre!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:25   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Haha, da synes jeg det kronologiske systemet mitt var bedre!

Det kan nok hende. Men jeg fikk lest Med livet foran seg, av Émile Ajar eller noe slikt, som jeg sikkert ikke ville lest ellers. Den likte jeg veldig, veldig godt, husker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:25   #11
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ina-bøkene .
Og bøker om jenter på pensjonatskole; Puk og Dimsie bla.
For ikke å snakke om Britta og Silver.
Og "Ung i dag" bøker. Sosialrealisme på 70-tallet.
Gabriel Scotts Det gyldne evangelium.
Agatha Christie
Charlotte Brontë
Dick Francis(krim fra hestemiljø i Storbritannia)
Bøker fra konsentrasjonsleirene
Evy Bøgenæs

Kommer sikkert på flere etter hvert. Jeg var OFTE på biblioteket.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:01   #12
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tidlig i tenårene leste jeg mest Nancy Drew. I de sene tenårene gikk det mye i Anne Karin Elstad og Nick Hornby

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:21   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker også vagt noen slike "ung i dag"- bøker. Tror ikke de gjorde noe særlig inntrykk. Hadde på følelsen av at det var viktig å ha med litt banning og sex for å liksom stille på samme nivå som ungdommen. Det ble liksom litt sånn påtatt. Ellers leste jeg en del Agatha Christie.. Har faktisk ikke lest en eneste krimbok etter det, med unntak av en Karin Fossum-bok jeg hadde på pensum i fjor.

I slutten av tenårene oppdaget jeg Saabye Christensen og slukte alle bøkene hans. "Beatles" er som jeg nevnte i en annen tråd den boka som nok har gjort sterkest inntrykk på meg. Jeg meldte meg inn i Bokklubben i siste halvdel av tenårene en gang og leste en del klassikere, Hamsun, Skram, Undset, Bjørneboe mfl. Ja, også leste jeg Bjørk Vik og Tove Nilsen. Har alltid hatt en forkjærlighet for oppvekstromaner fra Oslo.

Men alt i alt leste jeg ikke veldig mye da jeg var i tenårene. Den tiden jeg var mest ivruig på lesefronten var nok perioden fra jeg var 8-10 eller noe. Den tiden da jeg leste frøken detektiv, fem-serien osv..

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:24   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ina-bøkene, Robin Hood-bøkene og Frøken Detektiv-bøkene var vel med over i tenåra. Ellers var det mye Agatha Cristie, Gerd Brantenberg, Vera Henriksen og andre historiske romaner det gikk i, "Jentene gjør opprør" og andre bøker i den gata, en del litt tristere ting som "Å være ung er for jævlig", "Men tankene mine få du aldri", "Snuff", boka til Linda Lovelace m.m.

Jalnabøkene var jeg glad i, masse science fiction, jeg leste alt av Bing og Bringsværd, 1984 i 1984 selvfølgelig og mye mer, jeg leste en del faktabøker også om fysikk, kjemi og biologi, blant annet en bok av Einstein om relativitetsteori i 16-årsalderen.

Evi Bøgenes-bøker og masse av Gyldendahls gode fulgte vel også med over i tenåra.

Ellers gikk det også i en del lettleste ting fra Hjemmets bokklubb. Bøker av Clive Cussler, Belva Plain, Danielle Steel og andre i samme genre. En del kjærlighetsklisj ble det også tid til av typen stjerneromaner. Nå burde jeg sikkert rødme, men siden jeg var altetende så hører vel de også med. Jeg leste litt psykologi også, dessuten var jeg gjennom en del klassikere som jeg fant hjemme som "Tatt av vinden", "Om menn og mus", "Klokkene ringer for deg", "Markens grøde" og mange flere. Dea Trier Mørch leste jeg noe av og hun Nilsen-dama med "Skyskraperengler" m.fl.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 14:35   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste masse Agatha Christie. Jeg leste også en del klassisk norsk litteratur. Blant annet pløyet jeggjennom det meste av Ibsen og Amalie Skram.
Ellers leste jeg masse politikk og miljøinformasjon. Skrekkscenarier om global oppvarming og bøker om sur nedbør osv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 15:48   #16
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Agatha Christie er en gjenganger, ser jeg
I motsetning til mange andre ble jeg ikke mindre kriminteressert av det.

Ellers leste jeg det jeg kom over. Typiske historier som fortelles om meg i familiesammenheng handler om at jeg var så glad i å lese. Det finnes bilder av meg på tur med bok (ble nok tvunget ut på den turen, ja), og jeg leste gjerne 3 bøker samtidig. Hos mormor hadde jeg tre "stasjoner" hvor det lå en bok jeg holdt på med (under trappa, i stua og på soverommet).

Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 15:54   #17
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mykje sosialpornografi, Hard Asfalt, Men tankene mine får du aldri osv.

Og litt vanlig pornografi, Uten en tråd gjorde STERKT inntrykk.

Ellers? Lars Saabye vart det litt av. Varg Veum begynte vel også å entre hjertet mitt i ungdomsåra.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 17:18   #18
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg digga også Beatles av Saabye Christensen. Særlig siden jeg vokste opp i nettopp det strøket av byen.

Ellers var jeg uhelbredelig hestegal, så det gikk mye i "Flicka"-serien og andre engelske hesterelaterte bøker. Og western... Mot slutten av tenårene oppdaget jeg afroamerikansk kvinnelitteratur og leste alt av Toni Morrison. Alice Walker var også en favoritt. Jeg leste også noen afrikanske forfattere og fikk helt dilla på magisk realisme. Jeg hadde jobb i et forlag på den tiden, så tilgangen var i orden for å si det sånn.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 17:41   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg hadde et lite "tilbakefall" til normal ungdomslitteratur i tenåra, jewg begynte å lese så tidlig og gikk løs på pappas boksamling som niåring. Jeg hadde lest både Tatt av vinden, Varg Veum, Isabel Allende, endel Jon Michelet, Dea Trier Mørch og Gerd Brantenberg før jeg nådde tenåra. + en dæsj Nancy Drew på toppen. Var ikke spesielt sjangerbevisst kan man si.

Men jeg tror ungdomsbokklubben var poppis i tidlig tenåra, med bøker som Moonie, men Tankene mine får du aldri, diverse bøker om narkomani, rasisme og aids. Også How to Kill a Mockingbird. Nydelig bok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 17:47   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Agatha Christie på engelsk, det er trist så mange nyanser som blir borte i oversettelsen. Lest alle bøkene mange ganger, men er litt ekstra glad i "Ti små negergutter." (husker ikke engelske tittelen... :rodme: )

Ellers alt med hest utenpå, jeg ser Britta og Silver er nevnt før, så da kan jeg også gjøre det.

"Beatles" ble også lest, ja.

Jean Auels "hulebjørnens klan" var jo et lite sjokk for uskyldige lille meg som 11,12-åring, men ble slukt fort!

"Den uendelige Historien", Narnia-serien, masse dårlige actionbøker av Alistair Maclean, mye Helge Ingstad, Meterdetektiven Blomkvist-bøkene, Evi Bøgenæs og mange i den lettleste biografiserien som jeg ikke er kvinne til å huske hva heter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no