Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-18, 10:10   #381
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg mener ikke at det greit, men heller ikke så ugreit som hele denne prosessen skulle tilsi. Spesielt ikke i de tilfeller hvor man er godt voksne begge to.

Han burde ha vært stoppet forlengst. Hvor var Jens, var han lik selv?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:12   #382
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Tja, noenlunde innenfor grensen har han kanskje holdt seg, men trolig i gråsonen svært nær grensa, slik at det bare akkurat ikke er nok til en ordentlig sak (i en kultur hvor holdningen er at man må "tåle såpass"), og det kan man slippe unna med svært lenge hvis organisasjonen er tjent med jobben man gjør. Men når adferden har vært notorisk, slik at det har vært nærmere regelen enn unntaket i alle festlige anledninger, over mange, mange år, og blitt en mer eller mindre etablert sannhet, ikke bare i partiet men også blant folk ellers, så er det før eller siden nok, selv om hver hendelse isolert sett er "innafor". Og det er ganske naturlig at det smeller akkurat nå, når samfunnet ellers tar et felles oppgjør med hvor grensa for slik adferd skal gå, samtidig som partiet står i en krise med dårlig valgresultat og mange interne konflikter.

Ja det er ikke rart at det smeller nå. Jeg håper bare at smellen ikke fører til at alt plasseres på Giske og at man tenker at saken er ute av verden når han er ute av syne. Jeg tenker at det mest skremmende med denne saken ikke er Giske i seg selv, men at dette har fått lov å pågå. Jeg hadde håpet at fokuset som mange partier bedyret at de hadde da Solum Larsen-saken pågikk hadde gjort kultur i partiene bedre. Jeg håper ikke denne saken også blir en sånn som renner ut i sanden når Giske går ut. Det må ikke finnes spillerom for den typen oppførsel. I alle miljøer finnes det risiko for at sånt kan skje, men det har mye å si om det blir stoppet tidlig eller om det får lov å fortsette.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:16   #383
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Hvis man utnytter makten og posisjonen sin til å skaffe seg privilegier og pulings man ellers ikke ville fått, begår man faktisk et overgrep. Overgrep er ikke begrenset til å handle om voldtekt i mørke bakgater, altså.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:16   #384
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nei, jeg skulle også ønske at dette fikk et bredere, mer generelt fokus, enn bare GiskeGiskeGiskeGiske.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:22   #385
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det er ikke rart at det smeller nå. Jeg håper bare at smellen ikke fører til at alt plasseres på Giske og at man tenker at saken er ute av verden når han er ute av syne. Jeg tenker at det mest skremmende med denne saken ikke er Giske i seg selv, men at dette har fått lov å pågå. Jeg hadde håpet at fokuset som mange partier bedyret at de hadde da Solum Larsen-saken pågikk hadde gjort kultur i partiene bedre. Jeg håper ikke denne saken også blir en sånn som renner ut i sanden når Giske går ut. Det må ikke finnes spillerom for den typen oppførsel. I alle miljøer finnes det risiko for at sånt kan skje, men det har mye å si om det blir stoppet tidlig eller om det får lov å fortsette.

Enig. Og nettopp derfor er det viktig å komme til livs holdningen om at "det må da være lov å prøve seg, så lenge han godtar et avslag", og være bevisst på forskjellen på å være en maktperson og en jevnbyrdig kamerat. Fordi det trolig er mange maktpersoner som beveger seg rundt i den samme gråsonen som Giske, og slipper unna med det, mens talentfulle ungdomspolitikere slutter og dedikerte studenter skifter fag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:23   #386
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg mener ikke at det greit, men heller ikke så ugreit som hele denne prosessen skulle tilsi. Spesielt ikke i de tilfeller hvor man er godt voksne begge to.

Han burde ha vært stoppet forlengst. Hvor var Jens, var han lik selv?

Er du seriøs nå?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:26   #387
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jens Stoltenberg er skikkeligheten selv. Virkelig.

Men det var ikke vanlig å ta tak i noe sånt noe sted. Man fikk eller ga beskjed om at han elelr han "bare er sånn" og at man burde ligge unna osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:32   #388
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jens nevner jo også den utdrikkingslagssituasjonen i boka si, der en ung journalist ble presset til å gå i boblebad med ham. Han skriver litt hø-hø om det, så jeg syns ikke han utviser så fantastiske holdninger han heller.

Og hjertelig enig med Guava, at det er systemet og den totale kulturen det må tas tak i, mer enn Giske i seg selv. Det at folk har prøvd å si fra om at de syns oppførselen hans var kjip og ubehagelig, uten å bli hørt, det er jo KJEMPEalvorlig!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:40   #389
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Er man i en maktposisjon så skal man ikke sjekke opp medarbeiderne sine eller de som er lengre ned enn en selv i systemet. Punktum. Det handler rett og slett om å være ryddig og etterrettelig. Og det gjelder (selvfølgelig) både menn og kvinner.

Min eneste #metoo-opplevelse, dvs. som jeg selv har opplevd som skikkelig ubehagelig, er faktisk med Giske. Og det sier sitt. Selv om det må understrekes at det ikke er på nivå med en del andre situasjoner jeg kjenner til og har vært vitne til. Det er en grunn til at jeg tror på disse varslerne, og at det de har opplevd er noe mer enn "det må jo være lov til å prøve seg". At noen har tråkket over streken med meg i en profesjonell sammenheng er rett og slett helt underlig. For jeg har et kroppsspråk som overhodet ikke inviterer til noe som helst, og en tunge som kan være rimelig skarp hvis jeg værer noe som ligner uakseptable kommentarer, selv om det er sjefen som kommer med kommentaren. Det ligger såpass tykt utenpå meg at absolutt alle andre mannlige sjefer jeg har hatt har spurt om det er greit å gi meg en klem i "klemmesituasjoner" (typ; er det greit at jeg gir deg en juleklem?), selv de som har vært utpregede "klemmere".

Jeg har vært i ganske mange diskusjoner med spesielt menn opp gjennom ift hva som er greit og ikke greit av oppførsel, hvilke kommentarer man skal holde seg for god til i profesjonelle situasjoner, og hva jeg mener om folk som tråkker over sosiale grenser.


Sist redigert av Gaia : 05-01-18 kl 10:46.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:42   #390
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Er du seriøs nå?

Nei, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hsn lot dette passere.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:44   #391
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Nei, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hsn lot dette passere.

Og da synes du det er greit å slenge ut en sånn kommentar?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:50   #392
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Nei, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hsn lot dette passere.

Men er du sikker på at han lot det passere? Eller at situasjonen heller var den at det rett og slett ikke var klima for å få tatt et skikkelig oppgjør med dette, nettopp fordi holdningen var at man enten måtte akseptere det eller holde seg unna.

Det er faktisk en utfordring at det på noen arbeidsplasser har vært slik at man heller har valgt å advare kolleger om hvilke personer man bør holde seg unna, og i hvilke situasjoner, fremfor å ta tak i det faktiske trakasseringsproblemet. Og her snakker jeg (dessverre) også av erfaring.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:50   #393
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Noe av det verste jeg har opplevd av seksuell trakassering høres kanskje bagatellmessig ut. Det var en professor på laveregradsstudiet som likte meg veldig veldig godt, og etter hvert begynte å dukke opp der jeg jobbet, der jeg vanket osv. Han gjorde aldri noe, annet enn at han skulle ha den fordømte klemmen folk er så opptatt av å få, men jeg opplevde at han invaderte meg og jeg ble uttrygg. Jeg kommer ikke fra noen akademisk familie, og min selvtillit i akademia var dermed ganske skjør de første årene. Å få oppmerksomhet som ikke handlet om fag fra en som jeg var opptatt av å få faglig oppmerksomhet fra kjentes skittent, jeg følte meg avslørt som en som ikke hadde noe i akademia å gjøre. Jeg endte også med å bytte fagretning fra noe jeg var ekstremt interessert i og hadde talent for. Det gjør vondt enda, faktisk. Og det var ikke en eneste hånd under genseren.

Hundre hender under skjørtet som servitør var mindre krenkende.

Dette med klemming, altså. Jeg ble første dag etter nyttår ufrivillig klemt av både mannen jeg snakker om i denne tråden, og vår nye sjef. Førstnevnte kom inn på kontoret mitt armene ut til siden a la nå skal vi klemme skikkelig godt, og sa "Godt nyttåååår, jenta mi!". Og syntes sikkert han var skikkelig koselig. Jeg ble helt perpleks og fikk ikke sagt noe som helst. Nå etterpå er jeg om mulig enda mer kvalm av han enn før. Og jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre, jeg får meg bare ikke til å ta det opp. Beklager avsporingen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:51   #394
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Gaia: Vil bare heie på deg som forteller. Det er viktig at man tør å "snakke ut". Det er vanskelig, fordi kommunikasjon baserer seg på så mye mer enn hva som helt objektivt blir sagt og gjort. Det kan være blikket, tonefallet, det at man står mye tettere enn det som er "normalt" som skaper trakasseringen. Dette er ting som er vanskelig å "fange".

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:51   #395
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Det fine med #metoo-kampanjen er jo at det endelig er rom for å sette foten ned for slik oppførsel, fremfor å feie det under teppe. Og det er så veldig på tide.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:53   #396
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Man begynner å lure, er dette lagt lokk på fordi det er vanlig oppførsel? Jeg visste ikke dette om Giske, så jeg aner ikke hvem andre som evt har oppført seg på samme måte. Det er ikke en påstand, men man må lure. Giske og Stoltenberg er omtrent jevngamle, de har gjort karriere samtidig og på samme måte. Enten hadde jeg forventet at han tok dette opp med Giske, ellers så lurer jeg på grunnen til at han ikke gjorde det. Støre kommer utenfra og at han ikke visste er ikke så rart. Dette er en syv han har fått.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:57   #397
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Nei, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hsn lot dette passere.

Nei, og det vet vel neppe noen andre i tråden heller ... Vi kan selvfølgelig gjette. Noen gjettinger kan være: "Dette er typisk informasjon som aldri når frem til sjefen", "Det var ingen som ønsket å drive saken" (ledere må ha personer som er villig til å fortelle og "stå i det" for å kunne håndtere denne type saker), "Han var like ille selv" osv

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 10:58   #398
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg kan si såpass at jeg aldri har hørt rykter om upassende oppførsel fra Stoltenberg. I alle fall ikke mot underordnede.

Jeg tror heller det er lagt lokk på fordi Giske har hatt en ekstremt sterk posisjon internt i partiet, og har i realiteten vært en "fløyleder" med en stor del av partiet bak seg. Fungerer man politisk, virker det som uakseptabel oppførsel har blitt akseptert. Jeg minner for øvrig om ordfører-saken, som var en annen sak som ble ekstremt dårlig håndtert av partiet innledningsvis.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 11:00   #399
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Man begynner å lure, er dette lagt lokk på fordi det er vanlig oppførsel? Jeg visste ikke dette om Giske, så jeg aner ikke hvem andre som evt har oppført seg på samme måte. Det er ikke en påstand, men man må lure. Giske og Stoltenberg er omtrent jevngamle, de har gjort karriere samtidig og på samme måte. Enten hadde jeg forventet at han tok dette opp med Giske, ellers så lurer jeg på grunnen til at han ikke gjorde det. Støre kommer utenfra og at han ikke visste er ikke så rart. Dette er en syv han har fått.

For det første, dette med Giskes jakt på damer har det tidligere vært skrevet om i media. Så at du ikke har fått det med deg, betyr ikke at det har blitt lagt lokk på. Stoltenberg har vært familiemann hele sin politiske karriere, og selv om han har den boblebadsaken som jeg syns er utenfor passende, så er de nok ikke av samme kaliber bare fordi de er karrierepolitikere på samme alder.

Men uten å unnskylde verken Støre, Stoltenberg eller andre ledere; dette er jo ikke noe noen har reagert nevneverdig på før nå etter at #metoo begynte å rulle. Alle har tenkt at det er sånn noen er, hist og der, det er først med #metoo mange har fått opp øynene for hvor omfattende og hvor systematisk dette er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 11:05   #400
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg tror det er viktig å huske på at dette faktisk er ekstremt ubehagelig for de som er utsatte for det, og spesielt i de tilfellene der det er snakk om sosialt uakseptabel/ubehagelig oppførsel, og ikke noe som er ulovlig. Absolutt alle jeg kjenner godt RL har hørt om episoden jeg viser til. Men jeg kjenner likevel at det kostet meg en del å skrive om den på nett, fordi jeg vet at det finnes nok av mennesker der ute som mener jeg ikke har grunn til å reagere som jeg gjorde. Som vil påstå at det bare handlet om uskyldig oppmerksomhet, og at det er noe man, som kvinne, bør sette pris på. Poenget er at man skal ikke bli satt i en slik situasjon med en overordnet, hvor man i realiteten ikke har mulighet til å ta igjen eller si i fra, fordi maktbalansen er så skjev. Og det er det vi må få tatt tak i. Sjefer skal forholde seg 100 % profesjonelt til sine ansatte. I alle situasjoner. Så får man ta flørten med kollegaen som det er mulig å avvise uten at det blir kleint. Eller aller helst på fritiden.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no