Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vegetarian fine dining?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-16, 22:10   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vegetarian fine dining?

På nyttårsaften får jeg en og en halv vegetarianer på besøk, og jeg sliter med å finne "fine dining"-oppskrifter. Dvs. hovedretten. Jeg finner nok forrett og dessert, det er ikke noe problem, men ikke den hovedretten som har det lille ekstra-ekstra.

Har dere noen tips?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 22:24   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Jeg slår et slag for gående bord, en av kokebøkene min har en
Rødgrønn julebuffet:julepiroger, julekatter(brød), Røde bønner og eple, rødbetsalat, spinatbiffer, kålrotform, rødkålsalat, stuet grønnkål, gratinerte pastinakker, bakte og marinerte rødbeter, fredins fristelse, bakr potet med rødbet-salat, ris a la malta. Hvis du gidder kan jeg nok scanne inn de sidene til deg.

Ellers noe mer lettvint er raclette, eller ostefondue feks

Et annet forslag er
forrett: lunkne fiken med chevre og valnøtter med honning over
hovedrett:middelhavs ovnsrett. 5 egg, 2 ringer med fetaost, et stort glass med kefir, 1 ts natron, et stort glass med vann, 1 dl olje, 200 grader i 40 min i ovn

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 22:27   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Denne retten så fristende ut. Med litt mer fargerikt tilbehør kan denne bli fin å servere.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 22:49   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Takk for tips Meisje, det var mye fristende der, men det er litt sånn jeg prøver å unngå. Jeg vil ikke servere en bønsj småretter, jeg vil ha en ganske klassisk middag med forrett, hovedrett og dessert og jeg vil at det skal være noe med skikkelig schwung, ikke noe man kan servere en helt vanlig lørdag. Ovnsbakte fiken tenkte jeg å ha som en del av desserten faktisk! Forretten blir nok noe som det går an å lage både vegetarisk og med kjøtt. Kanskje en suppe som kan serveres både med og uten bacon/kreps eller noe?

Den panna fikk jeg ikke helt tak i. Er det bare masse egg og melkeprodukter?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Denne retten så fristende ut. Med litt mer fargerikt tilbehør kan denne bli fin å servere.

Hm, det var en idé. For den kan både matche burgerne barna har bestilt, og det jeg evt. lager av kjøtt til hovedrett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 23:07   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Jeg elsker aubergine, og tror jeg ville laget noe med det. For eksempel fylte auberginer med sopp, eventuelt en eggplant curry. Men jeg vet ikke om det har nok schwung, eller om det er litt for vanlig lørdagsaktig. Det kommer vel kanskje også litt an på hvordan det serveres, og hvor fancy tilbehør man har.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 10:19   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Jeg har lett og lett, og finner liksom ikke "showpiecen". Vegetarmåltider er jo ofte lagt opp anderledes, siden man ikke har den tunge proteingreia i midten av det hele. Så jeg må få til en mellomting. Jeg vil jo at alle skal kunne forsyne seg med det de liker, og ikke lage noe spesielt til veggisen. Jeg lurer litt på denne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 16:16   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Nøttestek, da? For kjedelig? Det kan ihvertfall være skikkelig godt.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 16:37   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Jeg forstår deg dit hen at du vil ha noe mer raffinert enn "gryterett" (og det kan jeg godt forstå, på nyttårsaften (i hvert fall har jeg selv i årevis slitt litt med "gryter" til annet enn hverdags, selv om jeg vet det kan være både godt og ha smaksekspolsjon-aha!-opplevelser, det også)).

Men vil på generelt grunnlag tipse om denne afrikanske peanøtt- og søtpotetgryten. Den er veldig god!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 16:45   #9
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.988
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Vegisterkaker og fløtegratinerte poteter og gode grønnsaker, og en god peppersaus. Det ønsker jeg meg.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:05   #10
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg forstår deg dit hen at du vil ha noe mer raffinert enn "gryterett" (og det kan jeg godt forstå, på nyttårsaften (i hvert fall har jeg selv i årevis slitt litt med "gryter" til annet enn hverdags, selv om jeg vet det kan være både godt og ha smaksekspolsjon-aha!-opplevelser, det også)).

Men vil på generelt grunnlag tipse om denne afrikanske peanøtt- og søtpotetgryten. Den er veldig god!

Den har jeg lyst å prøve!

Når der s¨år "•1 tsp dried coriander", er det da tørkede bla eller pulveret fra frøene?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:11   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Den har jeg lyst å prøve!

Når der s¨år "•1 tsp dried coriander", er det da tørkede bla eller pulveret fra frøene?

Det tolker jeg som pulveret fra frøene, men jeg er litt usikker på om jeg har hatt koriander i, faktisk.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:15   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Det er sikkert malte korianderfrø. Bladene pleier oftest å kalles cilantro, og det er vel ikke så vanlig å tørke dem?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:18   #13
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er sikkert malte korianderfrø. Bladene pleier oftest å kalles cilantro, og det er vel ikke så vanlig å tørke dem?

Vi har begge deler liggende. Jeg synest ikke de tørkede bladene smaker så mye.

Så da bruker jeg nok malte frø.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:29   #14
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Hva med rødbete og gresskar Wellington?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 17:36   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Hva med å lage en nøttestek på Wellingtonmåten, og putte grønne og røde rosekål inni?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 19:18   #16
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hva med å lage en nøttestek på Wellingtonmåten, og putte grønne og røde rosekål inni?

Nøttestek er fantastisk godt og kan gjøres ganske enkelt. Ellers så pleier jeg å ta utgangspunkt i det jeg skal servere de øvrige gjestene, og så finner jeg noe som ligner og som jeg kan bruke samme side dish til.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-16, 20:28   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarian fine dining?

Har vurdert wellington, da er det enkelt å lage en veggisutgave.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no