Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-17, 21:46   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Situasjon: Jevn bursdagsfeiring en søndag med 20 familiemedlemmer. Tradisjonene er at tre retter serveres med god dessert og kake og det skal være festmat så lasagne osv blir for hverdagslig.

Utfordringen er at jeg, som ikke har bursdag, må jobbe store deler av den søndagen og det går ikke å flytte hverken tidligere eller senere (system som skal byttes og det jeg må gjøre er ikke ferdig før på søndagen). Ettersom det ikke er jeg som har bursdag så vil jeg gjerne stå for det meste av matlagingen.

Hva kan jeg servere om jeg må gjøre så mye som mulig ferdig dagen før? Det er i tillegg søndagen før julaften.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 21:52   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Klassikeren roastbeef med fløtegratinerte poteter, brokkoli og saus etter smak - feks peppersaus. Potetene skives og putrer i en stor gryte i melk/ fløteblanding dagen før (eller bakes i ovn.) avkjøles. På selve dagen ha revet ost over og i ovn til den er gjennomvarm og fin farge. En restaurant jeg jobbet på var kjent for sine, og de ble alltid laget over to dager slik at sausen fikk trekke godt inn.

Roastbeef kan stekes dagen før, du kan også kjøpe den ferdig i ferskvaren. Bestill den gjerne ferdig skåret i litt tykkere skiver enn klassisk pålegg.

Passer fint med en liten fiskeforrett feks. lakserull som du lager ferdig og pakker i plastfolie.

Dessert, feks tiramisu, en klassisk pudding, ostekake...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 22:28   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Blir en god biffgryte for hverdagslig? Kokt lenge basert på øl eller vin? Lett å lage til mange og veldig godt. Hva med salmalaks til forrett? Servert med mango, avokadokrem og ponzosaus.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 22:45   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Er det innafor å bestille?

Jeg tenker at det viktigste må være at du har igjen noen krefter til selve feiringen også.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 23:14   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Hadde leid inn en kokk til å lage maten hjemme.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 23:16   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Jeg hadde laget gravlaks eller noe sånt som forrett, og så hadde jeg i disse tider kanskje laget to ribber med kinesisk vri, fivespice og soyasaus og langtidsstekt dem over natten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 23:21   #7
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Bacalao med godt brød? Kan (med fordel) lages dagen før.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 00:00   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Forrett - rakfisk, eller spekeskinke og melon,

Lam eller hjort som du langtidssteker, ovnsbakte rotgrønnsaker eller gratinerte poteter, eller en skikkelig god oksehalesuppe (den kan lages dagen i forveien og bare varmes opp) med deilige rundstykker til.

Dessert - sorbet og friske bær.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 10:23   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Kald forrett og dessert i alle fall (dvs ting som kan lages klart dagen eller uken før). Hjemmelaget is er en høydare her i huset - tilfredstiller alle sin smak, og jeg får gleden av å ha laget den selv. Spekemat, flatbrød, ost - og dram! (akevitt) - til forrett om du tør. Kjenner jeg nøler selv. Dram til forrett ... høres drygt ut, men veldig norsk. (så kan du ha reinsdyrstek til middag med amorone. Veldig vinterlig meny)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 10:49   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

I tillegg kom jeg på at det er to som er melkeproteinallergikere. Da kan jeg vel ikke bruke smør eller noe med melk. De to andre i min familie er laktoseintolerante, men der finnes det jo mange alternativ (eller piller å ta).

Fløtegratinerte poteter osv går vel da ikke med vanlig melk, hva er bra substitut?

Jeg har gjort fløtegratinerte poteter dagen før tidligere, men det blir aller best samme dag, syns jeg. Hva om jeg bare har den i ovnen bittelite på lørdagen og steker resten på søndagen? Så lite så at potetene ikke blir mørke, men ikke mer enn at det ikke blir for tørt?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 10:57   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Hva med Ovnsbakte poteter med appelsin og mandler?
https://www.matprat.no/oppskrifter/g...in-og-mandler/
Jeg kutter "vanlige" poteter i biter, eller har brukt bare småpoteter. Enkelt, ingen skrelling. Ingen melkeprodukter.

Og så noe reinkjøtt til. Her er noen oppskrifter:
http://finnmarkrein.no/oppskrifter

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 11:49   #12
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

I tillegg kom jeg på at det er to som er melkeproteinallergikere. Da kan jeg vel ikke bruke smør eller noe med melk. De to andre i min familie er laktoseintolerante, men der finnes det jo mange alternativ (eller piller å ta).

Fløtegratinerte poteter osv går vel da ikke med vanlig melk, hva er bra substitut?

Jeg har gjort fløtegratinerte poteter dagen før tidligere, men det blir aller best samme dag, syns jeg. Hva om jeg bare har den i ovnen bittelite på lørdagen og steker resten på søndagen? Så lite så at potetene ikke blir mørke, men ikke mer enn at det ikke blir for tørt?


Havremelk/havrefløte fungerer bra i matlaging for de med melkeproteinallergi. Det er en annen variant som fungerer bedre til pisking/dessert, lurer på om det er Alpro sin. Utfordringen er ost på toppen, men jeg syns fløtegratinerte poteter ikke nødvendigvis trenger lokk. For min melkeproteinallergi-venninne bruker de ofte en geitost i stedet for vanlig ost, den er uten melkeprotein.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-17, 13:17   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Havremelk/havrefløte fungerer bra i matlaging for de med melkeproteinallergi. Det er en annen variant som fungerer bedre til pisking/dessert, lurer på om det er Alpro sin. Utfordringen er ost på toppen, men jeg syns fløtegratinerte poteter ikke nødvendigvis trenger lokk. For min melkeproteinallergi-venninne bruker de ofte en geitost i stedet for vanlig ost, den er uten melkeprotein.

Takk for gode tips!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no