Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-14, 18:37   #1
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg har lest meg fram til at matoppskrifter ikke omfattes av åndsverksloven, men hvordan gjør dere det i praksis? Er det normal høflighet å kredittere den som i utgangspunktet laget oppskriften?
Noen oppskrifter ser jeg jo at forekommer i mange blogger, og det er ikke lett å si hvem som "fant den opp". Andre har jeg justert såpass mye at jeg føler de har blitt mine oppskrifter, med inspirasjon både herfra og derfra.
Men der hvor jeg bare har funnet en perfekt oppskrift som funker, og som jeg har lyst til å dele, føles det feil å presentere den som min egen. Hva gjør man da? Linker? Spør om lov? Jeg har ikke lagt merke til at andre matbloggere gjør dette i sørlig grad, og jeg nekter å tro at de har funnet opp alle oppskriftene helt selv - de henter vel også ideer fra andre?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:40   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg har ikke noen ren matblogg, men legger sporadisk ut oppskrifter som jeg synes er perfekte, mest til eget bruk. Jeg pleier å lenke til utgangspunktet for oppskriften, hvis jeg synes det fortsatt essensielt er samme oppskrift.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:44   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har ikke noen ren matblogg, men legger sporadisk ut oppskrifter som jeg synes er perfekte, mest til eget bruk. Jeg pleier å lenke til utgangspunktet for oppskriften, hvis jeg synes det fortsatt essensielt er samme oppskrift.

Spør du om tillatelse først da, eller legger du bare til det aktuelle blogginnlegget?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:59   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har ikke noen ren matblogg, men legger sporadisk ut oppskrifter som jeg synes er perfekte, mest til eget bruk. Jeg pleier å lenke til utgangspunktet for oppskriften, hvis jeg synes det fortsatt essensielt er samme oppskrift.

Jeg gjør som Toffen, og spør ikke først. Men jeg syns det er høflig å kreditere opphavspersonen med en lenke. Det funker jo som en reklame for deres blogg også, så jeg har aldri opplevd at noen har reagert negativt på det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 19:18   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg spør ikke, nei.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 19:38   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Det er ikke copyright på den tekniske delen av oppskrifta, men beskrivelsen av framgangsmåten kan gå under åndsverksloven. Hvis det står "rør smør og sukker hvitt", så er det ikke copyright, står det "min bestemor pleide alltid å røre i 7 minutter med en gammel hjemmelaget røresleiv, men jeg syns det holder lenge med 2 minutter i rosa kenwood" så kan du ikke kopiere det ordrett.

Bildene er det alltid copyright på.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 19:43   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er ikke copyright på den tekniske delen av oppskrifta, men beskrivelsen av framgangsmåten kan gå under åndsverksloven. Hvis det står "rør smør og sukker hvitt", så er det ikke copyright, står det "min bestemor pleide alltid å røre i 7 minutter med en gammel hjemmelaget røresleiv, men jeg syns det holder lenge med 2 minutter i rosa kenwood" så kan du ikke kopiere det ordrett.

Bildene er det alltid copyright på.

Det har jeg skjønt.
Men jeg vil ikke presentere andres oppskrifter som mine, så jeg kommer nok til å legge ved en lenke der det er naturlig. Hovedmålet med bloggen min er å samle favorittoppskrifter, ikke nødvendigvis å lage mange nye.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 19:52   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg, som ikke har oppdatert matbloggen på et par år, har gjerne linket til bloggen eller nettstedet der jeg fant den opprinnelige oppskriften, med mindre det er noe jeg har sauset sammen på egenhånd. Men har ikke spurt om lov, nei.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 20:13   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg spør ikke, men skriver hvor oppskriften er funnet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 21:42   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Og dere her inne som har matblogger (eller blogger generelt egentlig), er det lov å spørre om link..?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 21:46   #11
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg vil også gjerne ha linker! Min er altså veldig i startgropa, og rimelig smal (glutenfri, eggefri), men jeg prikker gjerne en link om noen er interessert.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 23:58   #12
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Re: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Om jeg ikke ikke skriver i selve teksten hvor jeg har en oppskrift fra legger jeg en linje i kursiv helt nederst i innlegget der jeg skriver Inspirasjon: blogg/nettside/opphavsperson/kokebok.

Glad for å se at flere her nevner kilde, generelt synes jeg mange norske matbloggere synder mot dette, selv med oppskrifter jeg ser ligger svært nær en eller annen original. Jeg tror heller ikke alle finner opp alle oppskriftene sine selv, nei. Synes absolutt det er normal høflighet å nevne kilde!


Jeg både sender og mottar gjerne linker.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 07:41   #13
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Dette har jeg ikke noe peiling på, men vil svært gjerne ha linker til matblogger!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 08:03   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jeg har lurt på det samme. Er det sånn at f.eks. Trine (med matbloggen) har oppfunnet oppskriftene selv? Alle? For jeg har aldri sett lenker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 08:14   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har lurt på det samme. Er det sånn at f.eks. Trine (med matbloggen) har oppfunnet oppskriftene selv? Alle? For jeg har aldri sett lenker.

Hun skriver ihvertfall ofte at denne er inspirert av.......

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 08:20   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har lurt på det samme. Er det sånn at f.eks. Trine (med matbloggen) har oppfunnet oppskriftene selv? Alle? For jeg har aldri sett lenker.

Det er vel sånn at dersom man forandrer nok på ingrediensene og fremgangsmåten, så er det regnet som en egen oppskrift. Iallefall dersom det er snakk om retter og fremgangsmåter som allerede er brukt av mange. Men jeg er ganske sikker på at hun har kreditert Morten Schakenda i endel av bolleoppskriftene sine iallefall. Og dersom du ser i denne oppskriften ser du at hun krediterer flere http://trinesmatblogg.no/2011/01/10/...read-a-la-ina/

Men når jeg googler etter oppskrifter kommer jeg ofte over blogger som har brukt copy-paste for å legge inn oppskrifter fra ganske kjente blogger. Godt mulig at de egentlig er ment som en egen oppskriftsamling for bloggeier og muligens venner, men da synes jeg man heller burde ha en passordbeskyttet blogg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 09:20   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har lurt på det samme. Er det sånn at f.eks. Trine (med matbloggen) har oppfunnet oppskriftene selv? Alle? For jeg har aldri sett lenker.

Jeg har hvertfall sett at hun oppgir Niru Kumra som opphav til oppskriften på Tikka Masala, Schakenda som inspirasjon til gjærdeigene, og at gulrotkakeoppskriften er R.O.O.M sin. Det må da være godkjent.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 14:56   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har hvertfall sett at hun oppgir Niru Kumra som opphav til oppskriften på Tikka Masala, Schakenda som inspirasjon til gjærdeigene, og at gulrotkakeoppskriften er R.O.O.M sin. Det må da være godkjent.

For meg er det mer enn godkjent, jeg mente ikke at hun måtte oppgi kilder, tanken min var mer at det er imponerende å finne opp så mange gode oppskrifter som mange faktisk gjør. Hvor tar de de fra, liksom?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 15:08   #19
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Trine har nok sitt på det tørre, hun lever vel av det? Hun har til og med et eget blogginnlegg om opphavsrett, fant jeg ut: http://trinesmatblogg.no/litt-ju§§/

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 15:11   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har matblogg - hva med opphavsrett?

Jaja, jeg mente IKKE at hun ikke har sitt på det tørre. Bare en oppriktig beundring over all maten de kommer på helt av seg selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no