Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvordan sy mei tai?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 15:15   #1
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Hvordan sy mei tai?

Er det vanskelig å få til, og hva slags stoff bruker man? Tvillingene begynner å bli litt for store for sjalene vi har så nå snuser jeg litt på mei tai.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:19   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Jeg har ikke sydd sjøl, men jeg har prøvebåret i en del hjemmesydde, og det er ikke vanskelig å sy en MT, men det kan være vanskelig å sy en god MT. Det er masse folk som syr inne på Tettinntil, så jeg ville tatt en tur dit og tittet på bilder og tenkt litt på hva jeg ville ha. Hvor lange stropper vil du ha? Skal den være lett å ta med på tur så den skal være så liten som mulig, eller skal du ha høy bærekomfort med brede, forede stropper? Skal du ha hette e.l. så hodet til barnet er stødig selv om det sovner? Skal du ha en rem e.l. som du kan samle stroppene med foran på brystet dersom du bærer på ryggen?

Jeg har best erfaring med de hvor "rammen" og stroppene er i et svært tykt/stødig stoff, f.eks grov twill. Jeg har brukt en med stropper i myk cordfløyel, og den er fin for kosebæring, men blir ikke godt nok å bære langt i.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:21   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Jeg har sydd flere meitaier og har brukt babycord og lett lin fra S&S. Det er ikke vanskelig, bare mange lage sømmer. I skuldrene og på panelet har jeg vattert med bordvatt eller fleece. Du kan velge å ha hele MT i ett stoff eller ha panelet i et mønstret stoff evt en applikasjon. Jeg bruker å lage panelet 45x55 cm, og stroppene (3stk) 15x200 cm. Jeg avrunder panelet noe i toppen.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:27   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Jeg vil anbefale å vattere den delen du skal ha rundt livet også.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:29   #5
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Takk for svar begge to. Da fikk jeg enda mer å tenke på.
Hette hadde nok vært greit da småtrollene som regel sovner når de blir båret. Komfort er viktig da vi ikke har bil så vi går mye.
Kanskje jeg skal se hva vi har av stoff og prøvesy før jeg evt. kjøper masse stoff.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:31   #6
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Jeg har båret langt i begge typene jeg har og både babycord og lin fungerer kjempegodt. Imre er vel ca 12 kg og blir båret på ryggen i en i lin nå.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:34   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Som med så mye annet er vel dette en smakssak. Jeg har såpass mye problemer med rygg at jeg blir veldig var for ubehag. De to jeg har prøvd i babycord (en som jeg eier og derfor har brukt en del og en som jeg testbar i) synes jeg lett "krøllet" i stroppene med presspunkter, noe som selvfølgelig kan unngås med en stødig vattering. Jeg har aldri opplevd det på den jeg har brukt mest, som er sydd i mye stivere stoff. Til gjengjeld er jo den både tyngre og mer omfangsrik å ta med.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:35   #8
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg vil anbefale å vattere den delen du skal ha rundt livet også.

Det er sikkert lurt.

Kanskje det hadde vært enklere å lage en mei tai uten hette, men med en høy kant som kan brettes ned?
Noe sånt som på dette bildet f.eks.



Jeg er ikke akkurat en racer på sying...

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.

Sist redigert av TwinFusion : 24-02-13 kl 15:39. Årsak: Stort bilde
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 15:38   #9
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Sånn nedbrett lager jeg, også.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 16:08   #10
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Husk forsterket sytråd!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 16:14   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan sy mei tai?

Jeg sydde mange mei taier da yngstemann var baby - det er ikke vanskelig og ganske moro. Jeg brukte oppskriften jeg fant på tettinntil. Gjør de så enkle som mulig, og pass på å ha stoff som er litt tøyelig (men likevel solid nok) - jeg fant noe litt grovvevd fint restegardinstoff som var ypperlig med bomullslaken som for. Pass på at stroppene er lange nok, og ha nok vatt i stroppene der de går over skuldra. Dropp hette.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no