Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger inspirasjon til grillmat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-20, 09:15   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Trenger inspirasjon til grillmat

Det er varslet fantastisk vær i pinsen og jeg skal straks handle mat. Jeg tenker at slikt vær krever grillmat eller annen mat man kan lage på utekjøkken, men jeg har så få ideer. Det har en tendens til å bli mye det samme når vi griller. Kom med inspirasjon! Jeg skal handle på en Kiwibutikk, så helst noe som kan kjøpes der. Det må også være relativt lettvint og helst ikke kreve mye forberedelser.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 09:48   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Ørretfilet er godt. På Rema får man kjøpt i aluminiumsformer som man setter rett på grillen, vet ikke om Kiwi har noe lignende?

Ellers pleier jeg å grille asparges (de er i sesong nå og derfor billigere enn ellers), hjertesalat (delt i fire på langs, slik at bitene henger sammen), blomkålbuketter og squash i skiver. Legg dem rett på grillen på indirekte varme til de er lett brunet, cirka fem minutter. Lag en dressing av litt olje, balsamico, salt, pepper og chilli og ha det i et dypt fat. Putt grønnsakene oppi etter at de er grillet. Da trekker de til seg masse smak, og du slipper å grise til grillen.

Maiskolber er også godt og enkelt. Grilles naturell, serveres med smør og salt eller kryddersmør.

Vi pleier også å koke poteter med skallet på og så legge de rett på grillristen og klemme de lett, så de blir litt flate. La de ligge et par minutter på hver side, så får de digg stekeskorpe. Kjempegodt med smør eller en eller annen rømme/yoghurtdressing til!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 09:49   #3
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.961
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Baconost og laks er en fantastisk kombo. https://www.lindastuhaug.no/2019/06/...us-pa-grillen/

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 11:29   #4
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.337
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Grønnsakspakker er godt, og kan varieres i det uendelige. Og jeg har planer om å teste grillet ananas, som jeg har sett anbefalt av flere den siste uken.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 11:51   #5
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Jeg lager alltid grillspyd som et alternativ til pølsa som ungene helst vil ha. Bruker kjøttboller og røkte kjøttpølser (evt mer kvalitetspølser med mer smak) og grønnsaker som feks cherrytomater, rødløk, paprika, squash el.l.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 12:05   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Brokkolisalat med bacon og granateple er kjempegodt tilbehør.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 12:15   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Vi pleier å grille hodekål, og spiser det med hasselnøtter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 13:03   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det er varslet fantastisk vær i pinsen og jeg skal straks handle mat. Jeg tenker at slikt vær krever grillmat eller annen mat man kan lage på utekjøkken, men jeg har så få ideer. Det har en tendens til å bli mye det samme når vi griller. Kom med inspirasjon! Jeg skal handle på en Kiwibutikk, så helst noe som kan kjøpes der. Det må også være relativt lettvint og helst ikke kreve mye forberedelser.

Kiwi sin nye grillmatserie, Sticks, har noen veldig gode ting. Ikke alt er like godt, men kyllingspyd med hvitløk og ingefær er nydelige, og det samme er den lettrøkte pepperlaksen på spyd. Den er virkelig god. Jeg har ikke smakt falaflene deres (også beregnet på grill) ennå, men har lyst.

Ellers griller vi nesten daglig skiver av søtpotet, paprika, asparges, halve avocadoer, halve lime. Alt dette er godt med feta på. Alt av grønnsaker blir bedre på grillen, spør du meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 14:02   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Kyllingfileter fylt med mozzarella og soltørkede tomater. Gjerne med urter etter ønske; rosmarin, timian, basilikum eller det du liker best.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 14:21   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ellers griller vi nesten daglig skiver av søtpotet, paprika, asparges, halve avocadoer, halve lime. Alt dette er godt med feta på. Alt av grønnsaker blir bedre på grillen, spør du meg.

Legger du dette rett på grillen? eller har du det i aluminiumsformer eller lignende?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 14:28   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Legger du dette rett på grillen? eller har du det i aluminiumsformer eller lignende?

Rett på grillen. Jeg er ikke så glad i å grille på folie eller i form, da blir det liksom mer kokt enn stekt. Mannen river seg litt i håret, da. Særlig når jeg kommer med kyllingfileter dyppet i hoisin- eller teriyakisaus.

Paprika deler jeg i tre-fire store, flate skiver og griller som det er. Søtpotet blir mye fortere mørt hvis det har litt olje på seg, ikke spør meg hvorfor. Avocado er godt med bare salt og pepper. Salt og pepper på søtpotet også. Asparges som det er. Så krydrer jeg heller etterpå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 14:42   #12
Majka
Kometkamerat
 
Majka sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 180
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Vi skjærer også grønnsaker i skiver og griller direkte på grillen. Paprika, squash, fenikkel, løk er favoritter.Tilpasser litt til hva vi ellers har.

Som Magica har vi i det siste begynt med brokollisalat med granateple. https://www.nrk.no/mat/brokkolisalat-1.15008693

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 14:52   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Vi har også laget den brokkolisalaten, og den er kjempegod.

Vi grillet hjertesalat i går, og det ble skikkelig godt. Særlig med masse revet parmesan.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 15:24   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Grillet laks med kryddersmør er velig godt. Vi griller i de formene den kommer i.
Ferdigkokte poteter som varmes på grillen og også får kryddersmør.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 15:50   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.345
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kiwi sin nye grillmatserie, Sticks, har noen veldig gode ting. Ikke alt er like godt, men kyllingspyd med hvitløk og ingefær er nydelige, og det samme er den lettrøkte pepperlaksen på spyd. Den er virkelig god. Jeg har ikke smakt falaflene deres (også beregnet på grill) ennå, men har lyst.

Ellers griller vi nesten daglig skiver av søtpotet, paprika, asparges, halve avocadoer, halve lime. Alt dette er godt med feta på. Alt av grønnsaker blir bedre på grillen, spør du meg.

Jeg kjøpte de sticksene. Gleder meg til å teste.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 15:53   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg kjøpte de sticksene. Gleder meg til å teste.

Vi likte dem kjempegodt. Den med chili og appelsin var mer kjedelig, og svinet likte vi ikke. Det var litt seigt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 16:10   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.345
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi likte dem kjempegodt. Den med chili og appelsin var mer kjedelig, og svinet likte vi ikke. Det var litt seigt.

Kjøpte kylling med ingefær og hvitløk.

Har også testet Prior sin nye sommerkylling de selger på Kiwi. Den er spiseklar står det. Er med kokos og noe mer. Har bare varmet i ovn. Begge barna likte den godt. Må være populær for utsolgt både i går og i dag.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 18:20   #18
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Jeg lager ofte kyllingspyd. Da har jeg på kyllingfilet delt i biter, maiskolbe delt i biter, squash, paprika, løk, champignon og eventuelt cherrytomater.
Jeg pensler med grillolje og krydrer med det krydderet vi liker best.

Ellers elsker vi spareribs! Koker dem først 45 min i cola, pensler godt over med bbqsaus og krydrer. Nam!

Laks/ørret i folie er også godt. Med eller uten pesto.

Grillet asparges, nam. De marinerer jeg litt i olje og salt en stund, før jeg legger dem rett på grillen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 22:35   #19
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Mangosalsa er supergodt til kylling eller svinefilet. ��

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-20, 23:03   #20
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger inspirasjon til grillmat

Jeg deler kyllingfilet mindre biter og vender dem i olje og Toro tandoori masala-krydder (som ikke har noe særlig med tandoori masala å gjøre egentlig.) Naboen lurte på hva det var som lukta så godt her om dagen, da lå dette på grillen.

https://www.toro.no/produkter/toro-k...-masala-100-g/

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no