Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-17, 11:07   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.205
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg må (med skam) innrømme at jeg ikke kjenner Les Misérables. Hvor gamle bør barn være for å ha glede av denne?

Mine svigerforeldre tar med de eldste barnebarna på musical hver høst. Nå er minstemann eldre enn de to andre har vært da de begynte med dette, men han har fremdeles ikke blitt invitert med. Jeg har lyst til å si fra at det er på tide at han får være med, men er usikker på om Les Misérables passer for en 10-åring. Jeg har ikke lyst til å insistere hvis han kommer til å kjede seg.

Hvilken alder passer Les Misérables fra?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 11:21   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Det kommer an på 10-åringen tenker jeg. Dere kan jo se filmen først og ta det derfra?
Usikker om min 10-åring takler den, den er jo ganske alvorlig. Ektrem Fattigdom, revolusjon.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-17, 00:41   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det kommer an på 10-åringen tenker jeg. Dere kan jo se filmen først og ta det derfra?
Usikker om min 10-åring takler den, den er jo ganske alvorlig. Ektrem Fattigdom, revolusjon.

Og prostitusjon. Det kom litt brått på da jeg så filmen med eldstemann for noen år siden. For en som såvidt hadde fattet begrepet sex og syns det var SKIKKELIG ekkelt var det vanskelig å forstå at det til og med finnes folk som vil BETALE for det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 11:29   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Det kommer an på 10-åringen.

Vi lurer på det samme angående vår 9-åring. Han virkelig ELSKER musicals, men mistenker at det er steppenumrene og munterheten han elsker.

Men engasjementet hans under både Mary Poppins og Singin' in the rain var helt ubetalelig. Eller for å være helt korrekt - min mor som hadde betalt for gildet frydet seg langt inn i sjelen over hvor lykkelig gutten i stolen ved siden av henne var. Og da han gikk over i spontant stepping i foajeen etter forestillingen ...

Men tematikken i Les Miserable er jo noe helt annet. Så derfor lurer vi også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 11:47   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Har ikke den vært vist i Oslo for noen år siden? Lurer på om det var den jeg så og jeg satt og sippet mesteparten av tiden. Mest fordi jeg blir så rørt av folk som er så flinke og også av historien. Mener at vi fikk et tjukt hefte utdelt så jeg leste i det før forestillingen sånn at jeg skjønte hva som skjedde. For det er jo en historie som ikke er så lett å skjønne med sang.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 11:49   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Har ikke den vært vist i Oslo for noen år siden? Lurer på om det var den jeg så og jeg satt og sippet mesteparten av tiden. Mest fordi jeg blir så rørt av folk som er så flinke og også av historien. Mener at vi fikk et tjukt hefte utdelt så jeg leste i det før forestillingen sånn at jeg skjønte hva som skjedde. For det er jo en historie som ikke er så lett å skjønne med sang.


Den gikk på Oslo Nye for noen år siden med blant annet Pia Tjelta i en av hovedrollene.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 12:16   #7
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Når kommer den? :hjelpsom:

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 12:29   #8
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg er veldig glad i stykket, men ville ikke ha tatt med min snart 11-åring på den. Den er en flott musikal, men litt for mørk. Jeg tror at hun ville takle dødsfallene dårlig. Hvis bekymringen kun gjelder det å kjede seg, tror jeg at det går bra.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 12:57   #9
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg var nok ikke et normalt barn i så måte, men jeg så den første gang den ble satt opp i Oslo i 1988, og jeg elsket den! Da var jeg 11 år gammel.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 13:09   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Min nå 14-åring så stykket for første gang da han var nesten 11, i London. Da hadde han sett storebroren spille Enjorlas i en skoleoppsetning av Les Mis så han kjente historien og elsket musikken. Det var litt av en opplevelse for ham å se det "på ordentlig", han gråt og gråt men hadde det så fantastisk, i følge ham selv. Og etter dette var han hektet og vi har sett det tre ganger til i London - skal selvfølgelig på Folketeateret også (men med den castingen er jeg litt redd vi blir skuffet...).

Men det er mitt barn - det er en voldsom forestilling for en tiåring så jeg hadde tenkt meg godt om.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 13:17   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Min 11-åring ville elsket det, og det ville hun nok gjort i atskillig yngre alder også. Men hun er eksepsjonelt glad i alt av teater, musical og opera, og jeg har aldri sett henne kjede seg på noen forestilling, egentlig, så helt representativ er hun neppe.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 23:20   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg hadde tenkt å ta med sjuåringen jeg, men det er kanskje ingen god tanke . Hun så Mary Poppins da hun var 5 og Singin in the rain da hun var 6, men mulig Les Miserables kan bli litt for mye ja. Men en tiåring ville jeg tenkt det var greit for, om han selv er interessert.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-17, 22:39   #13
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg har lyst til å se denne, og lurer også på om jeg skal ta med jentene på 9 og snart 12

Hvor er det forresten best å sitte på Folketeateret?

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-17, 22:55   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Folketeatret selv sier over 6 år. Det er jo kommersteater helt avhengig av alle som vil se en kjent juleforestilling, så de kjører nok på i mye mindre grad enn filmen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-17, 23:05   #15
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Så den i London da jeg var 12 år, den gjorde stort inntrykk. Likte forestillingen kjempegodt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-17, 07:50   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg planlegger å ta med 9-åringen, vi ser filmen først.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-17, 11:14   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Når dere sier at dere skal se filmen først, hvilken film er det dere tenker på da? Den med Russel Crowe?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 11:22   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Dytter litt på denne, jeg. Er litt redd for at det vil bli for trist og mørkt for 11-åringen, men tror ikke problemet vil være at hun kjeder seg. Noen som har sett den i en eller annen form med barn på den alderen?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 11:42   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg hadde mine to med på kino da de var 12 og 16.

16-åringen gråt gjennom hele filmen, og hulket høyt under "Empty chairs at empty tables".

12-åringen syntes det var "litt trist da den lille gutten døde", men ellers tror jeg ikke hun forsto hvor trist det egentlig var.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 11:49   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Hm, skjønner. 11-åringen min er både veldig følsom og temmelig engstelig av seg, så det er mulig det blir for sterk kost. Vi må nok i alle fall så sett en filmversjon først, ja.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no