Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på kjærlighet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-06, 16:27   #21
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Alle menn er ute av stand til å elske, og alle kvinner er kjærlighetssøkende feedbackjunkier. Alle menn lyver, og alle kvinner lakkerer tåneglene sine. Sier noen noe annet; så lyver de og gjør det i smug.

Alle menn er drittsekker, og alle kvinner er jåler med skingrestemme.

Neida, det går så fint så, individualitet finnes ikke. Det er bare å båssette. Vi har to kjønn, og det er tross alt lettest for hjernen vår å kunne plassere dem i to båser. Tenk hvor uforutsigbart alt hadde vært om hvordan vi var som menneske var avhengig av både hvem vi er, hvilken personlighet vi er født med, hvilken familie vi er vokst opp i, hvilke venner vi har, hvilke sosiale villkår vi har hatt, hvilket land vi er vokst opp i, hvilken kultur, om vi er vokst opp på by eller bygd, modenhetsnivå, preferanser osv. i tillegg til kjønn.

Jeg synes han der fyren virkelig har satt opp noen forsvarsverker.


Sist redigert av DM : 15-10-06 kl 16:33.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:04   #22
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er passe frekt å kalle folk bitre fordi de ikke er like råsa som deg.

Bedre å være råsa enn sur, i alle fall.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:21   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Som dette med at menn tenker annerledes enn kvinner, at kvinner generelt er veldig opptatt av å være elsket av den de er sammen med. I dagens samfunn handler jo alt om den store forelskelsen. I tidligere dager var fornuftsekteskap vanlig og i mange tilfeller veldig suksessfulle. Jeg tror at mange er desp på leting etter den STORE og syns at det er en skam å slå seg til ro med en man trives med. Jeg syns ikke det er noe i veien med å starte et forhold basert på andre kriterier enn forelskelse. Veien er nemlig bratt fra toppen til bunnen. Om man starter et forhold basert på andre verdier enn kjærlighet, så tror jeg også det kan gå bra.

Nå disser ikke jeg forelskelse og kjærlighet slik som han gjør, men delvis enig med han, det er jeg.

Jeg er faktisk helt enig med deg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 18:22   #24
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Hva legger kvinner i "den STORE kjærligheten"? Hvor henter de forventningene til denne fra, og fyller de disse ordene med samme mening? Når kvinner leser kjærlighets-pocketromaner dreier det seg om en fantasi om en kjærlighet jeg er ganske sikker på at de egentlig ikke tror eksisterer. Den er moro å FANTASERE om, og i fantasiverdenen blir både en selv og den en elsker perfekt.

Jeg har problemer med å tro at så veldig mange kvinner forblir enslige fordi de er så himla kravstore eller urealistiske i sitt syn på kjærlighet. Det å finne en person en trives med og vil tilbringe resten av livet med er for meg per definisjon den store kjærligheten. Hva ukeblader, avisoverskrifter og generell kvinnelitteratur samlet sett spyr ut av forestillinger og fantasier om hva og hvordan kjærlighet er, tror jeg nærer opp under (dyrker frem kan en si) visse sider ved rolleforventning. Det blir for ekesmpel naturlig for kvinner å ta i bruk visse ord når vi skal beskrive kjærlighet. Vi snakker det samme språket. Følelsene som ligger i bunn tror jeg i stor grad er de samme som en finner hos mennene, bare at de altså tar i bruk et annet "språk".

Dette ble litt langt, men konklusjonen er sånn ca et det er viktig å skille mellom kvinners fantasiliv og reelle forventninger, og at vi bruker forskjellige ord og vendinger for å beskrive de samme følelsene.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 23:07   #25
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Det er jaggu meg flott han gjør seg til talsmann for et helt kjønn . Det er iallefall tydelig at fyren har gått seg litt for vill inn i sitt eget hode.

For det første må jeg bare si at hans diagnose på menneskenes følelsesliv fremstår for meg som temmelig fjortis. Statistiske undersøkelser på "hvor mange milliarder i gjeld det anskaffes hvert år på grunn av forelskelse? Hvor mange konkurser fører denne elendigheten med seg? For ikke å snakke om selvmord, alkoholisme, narkomani, bilulykker og veneriske sykdommer.....for ikke å snakke om innleggelser på psykiatrisk..." er såvidt meg bekjent ikke-eksisterende, så belegget for å si noe slikt er ikke noe annet enn syltynn synsing.

Uansett er påstandene hans tydelig farget av et bestemt syn på menn og kvinners følelelsliv som fundamentalt forskjellig. Vi kan ikke forstå hverandre på tross av kjønnene, derfor kan vi ikke elske hverandre på samme måte.

Jeg skal være enig i dette: På grunn av visse strukturer i menneskenes sosiale livsverden, de såkalte kjønnsrollemønstre, har kvinner og menn ulike disposisjoner til sosial interaksjon, og dermed ulik forventet oppførsel. Eks.: Kvinner er romantiske, og menn liker sport.

Problemet hos vår "Mr. X" er at han ikke tar høyde for disse små ubetydeligheter som kalles INDIVIDUELLE FORSKJELLER. Er jeg innehaver "kvinnelige" egenskaper hvis jeg med hånden på hjertet sier at jeg elsker min kone høyt og inderlig? Blir jeg mindre mann av det? Eller innser jeg ikke at jeg egentlig lyver, og min inderlighet er kun ren ønsketenkning?

Urimeligheten i å påstå at menn ikke har samme "følelsen i registeret" blir ganske åpenbar når man ser at INGEN har den samme "følelsen i registeret". Hva jeg skulle legge i det å elske, bevisst eller ubevisst, er unikt for meg - og ikke kjønnsspesifikt!

1. Jeg blir aldri for gammel til å tro på kjærligheten, eller på eksistensen av kjærlighet
2. Forelskelse er en kjemisk balanse, gitt fra naturen sin side for å sikre artens overlevelse.
3. Det finnes ikke kun to definisjoner av "å elske" (mannlig og kvinnelig). Det blir en latterlig reduksjon av et følelsesspekter med en kompleksitet som ingen har oversikt over.
4. Virkeligheten er hard og skremmende (absurd er vel det rette ordet), og noen har tydeligvis mer behov enn andre for å bekrefte dette for seg selv gang på gang gjennom teite, bastante påstander uten hold i den ytre virkelighet.

Vår mann kan gjerne postulere allmenngyldige lover i hytt og pine, men ikke la det si noe om meg!

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 20:32   #26
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Nå har mannen lest innlegget og føler seg ikke truffet av mannens syn på menn og kjærlighet.

Mulig han spissformulerte seg for å få en reaksjon fra Tove, håper det for hans skyld ellers vil han neppe møte og oppleve kjærligheten.

Synes forøvrig det er berettiget å kalle ham en misantrop

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 20:45   #27
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på kjærlighet

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er faktisk helt enig med deg.

og jeg er enig med Sitron og Iset også. Han har faktisk endel poenger. Ja, kanskje årsaken i bunn er at han er "brent barn" eller noe sånt, og ja, han spissformulerer noe voldsomt (ellers blir det jo bare svada og ikke noe underholdende?) men ikke alle menn er så følelsesmenn(esker) som kvinnene deres vil ha det til.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no