Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Varme desserter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 19:16   #21
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ja jeg vet jeg kan google en haug med oppskrifter, men jeg ønsker deres oppskrifter. Oppskrifter som dere har testet ut og kan anbefale. Derfor altså; tråd og ikke google .

Jeg tror det er oppskriften (på paibunnen) jeg la ut link til som vi var fornøyd med sist gang vi laget blåbærpai.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:17   #22
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme desserter

Denne bruker jeg:
Ekte fyrstekake 125 g smør
125 g sukker/melis
250 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
3 ss fløte

og så 4-5 epler, sukker/melis og kanel.

Trykker ut bunnen i en rundform. Alt man har til overs legger man i nett over som lokk. og om man har mye til overs kan man lage tell lokk, da er det lurt å lage luftehull.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:52   #23
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.554
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme desserter

Kan jeg få oppskrift på sjokoladefondant?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 19:59   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Sjokoladefondant

Til åtte personer (Trond Moi sier ti):

250 g smør
250 g sukker
300 g sjokolade (blir bedre jo bedre og mørkere sjokolade man bruker, jeg brukte Lindt 70 % )
170 g hvetemel
8 egg

Smelt smør i en kjele over lav varme eller vannbad. Rør inn sukker og sjokolade i biter, og hell over i en stor bolle. Avkjøl litt. Sikt i hvetemelet og rør inn ett og ett egg om gangen. Da får man en fantastisk blank, tjukk og ekstremt god røre.

Jeg pleier å steke fondantene i sånne store amerikanske papirmuffinsformer, da kan man nemlig lett rive av papiret og lirke fondantene hele over på tallerkner. Stekes ved 200 grader til de akkurat har fått skorpe utenpå, men er helt flytende inni. Neppe mer enn ti minutter. Særs godt med is til.

Det eneste gale man kan gjøre, er vel å steke den for mye. Røra holder seg fint i kjøleskap noen timer, og det går helt sikkert an å doble den også (men det blir nokså mye).

Ellers er det deilig og enkelt med smuldrepai med vaniljeis til:

Smuldredeig:
2 dl hvetemel
1/2 dl sukker
50 g hasselnøtter
100 g smør

Kjør alt til smuler i foodprocessor.

Fyll:
500 g bær (friske eller frosne)
3/4 dl sukker

Strø bær og sukker i paiform. Strø smuldredeigen jevnt over. Stek på 225 grader i ca. 25 minutter (til den er pent gyllen). Server varm eller lunken.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:03   #25
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Fader for en tråd da!!

:rømme:

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:03   #26
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme desserter

Denne blir kjempegod:

Fruktsalat i wok med rom og ingefær

2 bananer
2 appelsiner
2 epler
1 msk smør
1 1/2 msk sukker
1 tsk malt ingefær
2 msk rom

Skjær frukten i store biter. Smelt smøret i en wokpanne. Bryn frukten et par minutter, strø over sukkeret. La stå en stund så sukkeret smelter, strø over ingefæren. Rør om forsiktig slik at frukten ikke moses. Drypp rom over, straks før servering.

Server den varme fruktsalaten med is.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:07   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Jeg har to som involverer hvit sjokolade og frossen bærblaning fra frysedisk.
Jeg har lagt begge inn her på forumet tidligere.

:søke:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:09   #28
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Mine er dessterter:
Jeg bruker frossen blanding, men det trenger man jo ikke.

Skogsbærform

1 pose frossen skogsbærblanding
sukker
100 gr hvit kokesjokolade
vaniljeis

Ha skogsbærblandingen i en ildfast form. Stø på med sukker. Brekk en hvit kokesjokoladeplate i biter over. Settes i ovnen på ca 200 gr til sjokoladen et lett gylden. Servers med is.

Nam! Fin til "klubben" i stedenfor kake også denne. Den hvite sjokoladen blir veldig god og jeg liker ikke hvit sjokolade til vanlig.







Jeg fikk servert noe sinnsykt godt her i uken.
Jeg vet at oppskriften sto i ukeadressa og etterpå var butikkene her utsolgt for hvit sjokolade.

Jeg har googlet litt og fant en oppskrift på nett fritt etter denne.

Slik går du fram!

Frosne skogsbær etter smak
2 dl kremfløyte
200 g kvit sjokolade
Ei halv vaniljestang
100 g mascarponeost

Eg likar godt frosne blåbær og molter frå Skoften. Har du ikkje sjølvplukka frosne bær, så er dei også å få i butikken.

1. Fordel frosne bær i glass
2. Varm fløyten i ein kaserolle. Snitt vaniljestanga og skrap ut margen i fløyten. Ha også i sjølve vaniljestanga og varm opp til kokepunktet.
3. Bryt sjokoladen i bitar, smelt og rør den inn i fløyten.
4. Når sjokoladen er oppløyst, bland til slutt inn mascarponeost og rør blandinga til den blir homogen. Ta ut vaniljestanga og hell den varme sausen over bæra i glassa.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:15   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Dæven Kramell!!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:16   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Sånn ca mange er disse oppskriftene til tror du?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:17   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Den øverste er til 4. Den nederste rekker til 5.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:18   #32
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Ok, skal prøve en av de på klubb onsdag, har to poser frossenbær liggende.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:46   #33
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme desserter

Dere er fantastiske

Skogsbærformen din hadde vi på søndag Karamell. Jeg brukte litt av hvert fra bærposene mine i fryseren, og hadde både hvit og brun sjokolade oppå. Ingenting sukker. Serverte med vaniljesaus og det ble helt vanvittig godt. Tilogmed storebror var stille mens han spiste.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:57   #34
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme desserter

Åh, og noe annet som er godt, og da mener jeg fantastisk, hysterisk godt, er honningmelon, bringebær og blåbær med lunken, hvit sjokoladesaus. Smelt 200 g hvit sjokolade i 2 dl varm fløte og server!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:59   #35
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme desserter

:gleder meg til søndag:

Svigerinnen min har forøvrig en fantastisk juletradisjon. På julaften har de ikke mindre enn fem desserter. Den tradisjonen har jeg store planer om å adoptere .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 20:59   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme desserter

Man får kjøpt frossen melon også, ikke sant?

(Tuppen, jeg ser deg i tråden. Den karamellsausen din vil jeg gjerne ha oppskrift på )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 21:06   #37
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme desserter

Denne her er utrolig god.
(Til ca 4 personer)

2 bananer
8 halve hermetiske pærer
100 gram margarin
1 dl sukker
2 ss mel
2 ss fløte
75 g mandelspon

Bananene deles på langs og på tvers - altså 8 biter tilsammen.
Fordel bananene og pærene i en langform.
Margarin, sukker, mel og fløte røres sammen over svak varme til det tykner. Hell blandingen over frukten. Stekes på 200 grader i 20-30 minutt. Dryss over mandelspon de siste 10 -15 minuttene.

Serveres med vaniljeis.

Nb! Ikke fall for fristelsen å bytte ut hermetiske pærer med friske pærer.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 21:09   #38
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme desserter

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Heisse Liebe! (Kort fortalt vaniljeis med varme bringebær. )

Det beste jeg får.
Gjerne med en sjokoladefondant ved siden av.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 21:17   #39
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme desserter

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

(Tuppen, jeg ser deg i tråden. Den karamellsausen din vil jeg gjerne ha oppskrift på )

Det er vel ingen bombe at jeg sniker i desserttråder, vel?

Karamellsaus
2 dl fløte
1 dl lys sirup
1 dl sukker
100 g smør

Kok fløte, sukker, sirup og halvparten av smøret til det tykner litt. (ca 10-15 min) Rør i resten av smøret, og la sausen kjøle seg litt ned.
Den holder seg i kjøleskapet noen dager har jeg hørt - men det kan jeg nok ikke gå god for.

(Nå regner jeg med at du bruker meg som prøvekanin på alle dessertene du har fått oppskrift på - jeg kommer kansje i desember. )

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 21:48   #40
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varme desserter

1 banan per person deles i to på langs, legges i en smurt, liten langpanne (evt. stor hvis du lager til veldig mange)
Hakkede mandler strøs på - jeg liker masse
Rørsukker strøs på - et fint dryss
Flytende honning klemmes over, en tynn stripe på hver banan

Stek i 10 minutter på 200 grader. Servér med is.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no