Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-09, 08:40   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Så - nå kan vi si jeg har fått karet i hus. Det er nå rent. Det er ca 120liter, så ikke kjempestort, men bra å øve seg på kanskje?
Hva gjør jeg så?
Fyller med vann, og setter igang pumpe og setter inn filter og temperaturmåler?
Fyller med sand og planter? Noe mer jeg må ha i vannet?
Hvor lenge skal det stå før jeg kan ha i fisk? Vannet må være helt klart, det skjønner jeg, men hvor lang tid pleier det å ta før man kan begynne å ha i fisk?

Opplys meg dere som kan dette
Anbefal meg gjerne morsomme og lettstelte fisker også. Det skal være et barnevennlig kar.

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 08:50   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Skyll gjennom sanden før du heller den oppi. Og ta den oppi før vannet.
Så er det vel bare å fylle opp med vann (prøv å temp-regulerer det sånn delvis) og evt. planter og la det stå. Du får kjøpt noe greier du kan i vannet, Aqua-Safe eller noe slikt. Jeg pleide å bruke det, uten at jeg husker helt hvorfor.

Jeg mener de mumlet noe om 14 dager før fisk i dyrebutikken, men det har jeg aldri brydd meg om - og det har gått helt fint. Men jeg er jo en sjuske med dårlig tid.

Jeg er ikke god på fisk, vi har stort sett hatt en dæsj neontetra, kampfisk eller guppyer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 08:52   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Du bør la det stå 1 uke før du har i fisk. Dette er for å få ut evt. gasser og annet i vannet.
Av snille fisker liker jeg platty, sverdragere og guppy. Disse er hardføre og føder levende unger. Guppyene formerer seg noe enormt, men kan angripe slørfisker. Så ikke ha slørhaler i samme kar.
I tillegg kan du ha neontetra og kardinaltetra, en malle som spiser bunnslam og noen algespisere.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 09:56   #4
Merete
Superaktiv
 
Merete sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Innlegg: 310
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Som ble sagt før, la det stå iallefall en uke... Vikitg att pumpe filter kommer ordntlig igang med gode bakterier

Hmm snille fisker ja: i min datter sitt avkvarium har vi guppy,ancistrus(bunnfisk),rosa og blå sngler, og sverddrager...

I mamma sitt akvarie(mitt) er det kanskje ikke så mange snille fisker, men de har utrolige flotte farger og er nydelig fisk å se på... Har ett kar fult av malawi ciklider(nydelig nydelig fisk).

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:03   #5
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Bare husk å ikke sette det et sted med masse sollys, da kan du få ubehagelig masse alger! :erfart:

Men mer husker jeg ikke.

__________________
Jente -96, gutt -04

Sist redigert av turi : 30-06-09 kl 13:52. Årsak: slurvefeil
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:52   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Ok. Da var det omtrent som jeg trodde.
Jeg har lyst til å ha guppy, nettopp fordi de føder levende unger, og fordi de er fine/enkle å få til.
Ciklider er jo også vakkert - går de sammen med guppy?
Heller få fine fisker, enn mange litt mindre fine. Dvs. alle er egentlig fine, men ikke alle er like spesielle.
Pleco, er ikke de ganske gode som algespisere? Ei venninne hadde et monster av en Pleco, den var sikkert 30 cm lang

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:56   #7
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Jeg har et 54-liters akvarium og oppi der har jeg sverddragere, molly, guppy, en ancistrus og en praktbotia. I vannet har du Aquasafe og akvariesalt. Jeg ville latt det stå minst en uke, helst to, med planter og alt sånt oppi før du har i fisk. Husk å veksle på å ha lyset på og av, så brytes nitritten ned fortere.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:59   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

www.nettakvariet.no En skal vente 4 uker før fisk (se under nybegynner i forumet der) eller til vanntester viser ok nivå.

Min erfaring er at guppyer tåler svært dårlig vannkvalitet, så det går nok bra før også.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:01   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Pleier man ikke å slå av lyset om natten? Jeg husker en kompis pleide å legge et teppe over om natten, for at det skulle bli helt mørkt, og på den måten begrenset han veldig algeveksten - tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:08   #10
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Max 8 timer lys i døgnet, spesielt hvis du er plaget av algevekst. Jo mer lys, jo mer alger.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:09   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Hva slags fisk er dette, noen som vet?

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:12   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Glem det - fant det ut. Det er en Rød Juvel ciclide. Ciclide visste jeg, men ikke mer

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:18   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Det er en skikkelig rovfisk.
Du får bestemme om du vil ha snille fisker eller rovfiskakvarium. Rovfiskene er flotte.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 12:03   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Cicklidene spiser kanskje guppyer de da? Eller i hvert fall yngel, men det er kanskje ikke så farlig. Livets gang sort of.
Om jeg vil ha rovfiskakvarium, hva har jeg i tillegg til cicklider da?

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 14:42   #15
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Her er to nyttige sider.
http://stud.hsh.no/home/125024/planlegging.htm
http://www.akvarieweb.com/akvarie-oppstart.jsp

Hvis du kjenner noen som har akvarium kan du spørre om å få litt filtergugge, da får du fort rette forhold for fisk.

En viktig ting er vannbytte, en tredjedel av vannet hver uke bør byttes ut så du ikke får nitrittforgiftet vann. (og fiskene dør)

I starten er det vanlig at det blir for mye nitritt, derfor lønner det seg å vente med fisken.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 17:39   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Takk for tips

  Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 22:14   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Jeg er akvarienerd og henger litt inne på www.akvaforum.no
Masse flinke folk å spørre og mye lekkert å se på. Sjekk de ulike plante,fiske og dyrebasene der inne !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 12:02   #18
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akvaristguruer - sette opp et kar fra bunnen av

Og om fiskene har det for varmt i varmen, så kan en faktisk hive oppi isbiter! bservert!!:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no