Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kan det med bikkjer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-07, 12:44   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Leste du innlegg #39?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 21:22   #42
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Michayla: Jeg kan ikke så fryktelig mye om hund selv, men som du vet har jeg jo gått til anskaffelse av min første hund, og driver å leser og lærer.

Men her er mine tanker om problemet; Har han begynt å løfte benet når han tisser? Hvis ikke, så kan dere jo forsøke med avis-papir-trikset. Hver gang dere ser han skal sette seg ned for å gjøre noe, løper dere bort til han og løfter han over til avisen (ha en avis liggende i hvert rom han ferdes i). Så slipper dere å få hunde-tiss overalt på alle ting. Når han har lært at det er på avisen han kan tisse, så flytter dere de nærmere utgangsdøra og har færre aviser på gulvet.

En annen ting, kan det kanskje være noe galt med nyrene og/eller urin-veiene?

Logring og slikking er dempende signaler. Han prøver å si til deg at han ikke liker at du er morsk, og håper at logringen og slikkingen vil gjøre deg glad.

Trenger dere ikke kurs fordi han bare skal være en kosehund? Det blir jo ikke mye kos hvis dere og hunden ikke forstår hverandre. Og dere har tydeligvis et kommunikasjonsproblem, så kurs vil absolutt passe for dere.

Valpekurs er for alle. Jeg kjenner hundeinstruktører som går på kurs med sin valp for å få inspirasjon og motivasjon.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 21:27   #43
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Fant en link mens jeg googlet.
http://www.canis.no/ekspertpanel/spm...e=eksp&start=1

Spørsmålet er om hunden din ikke er stueren, eller om den har et sterkt markeringsbehov.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 00:42   #44
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, ikke bare fordi hunden tisser inne. Du refererer oppdretteren og hva han har sagt dere skal gjøre, helt ukritisk. Jeg tror dere kunne hatt god bruk for et valpekurs.

Angående tissingen ja.
Og det han sa angående det har jeg hørt mange andre steder også, blandt annet hos vetrinæren.

Ang.valpekurs, hadde vi bestemt at det ikke er aktuelt foreløpig før vi hentet han og vi forhørte oss med oppdretter og det var feil av oss.
Da vi fikk klar signal der, spurte også vetrinæren og hun sa at det er opp til oss selv, mange klarer seg helt fint uten kurs, ja da bestemte vi oss med å la være.
Og vi er fornøyde med han, bort sett fra tissingen, SOM han ikke har gjort nå på 2 dager, unntatt en gang som var min feil etter råd herfra.

Sosialisering får han masse av da det er mange hunder her som han har lekt med fra han kom hit.
Han elsker andre hunder.

Så mitt problem er markering. Ingenting annet.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 00:44   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Ja, mange klarer seg uten kurs og selvsagt er det helt frivillig. Mitt poeng er at du som hundeeier og uten særlig erfaring med hunder kan ha GOD NYTTE AV et valpekurs.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 00:47   #46
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Fant en link mens jeg googlet.
http://www.canis.no/ekspertpanel/spm...e=eksp&start=1

Spørsmålet er om hunden din ikke er stueren, eller om den har et sterkt markeringsbehov.

Takk for link.

Ja det er markeringen som er verst.
En bæsj og tissing i ny og ned måtte jeg ennå tåle litt, fikk jeg beskjed om da jeg snakket med vetrinæren idag siden pusen vår var syk.(spurte han i samme slengen)
Han er ennå en valp, det er vinter, samt at han er en hannbikkje som ofte er senere stueren.
Vi fikk han da han var 3 mnd og har bodd i en slik binge med moren sin og søsknene og i lufte gård, så han var ikke do trent i det hele tatt når vi fikk han.
Bæsjet og tisset der han var.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 00:50   #47
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, mange klarer seg uten kurs og selvsagt er det helt frivillig. Mitt poeng er at du som hundeeier og uten særlig erfaring med hunder kan ha GOD NYTTE AV et valpekurs.


Mye man kan ha nytte av.
Gubben er godt hundevant og har mest med han å gjøre i den sammenheng.
SÅ det er ikke på våres prioriterings liste akkuratt nå.
Jeg bare koser med han og går turer jeg.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 15:36   #48
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da har jeg lest atter en gang på Canis

Dette fant jeg ut angående kurs.

Altfor mange avslutter kurs med å ha fått en usikker, redd, stresset eller hunde-aggressiv hund, rett og slett fordi øvelsene og øktene er for mange, for lange, mye på alle hold, og lite gjennomtenkt. Da blir det stress, og stress fører direkte til over-reaksjoner (det vi kaller utfall) og bjeffing, og mye annet som eierne må slite med i lange tider etterpå, og noen ganger ikke kommer ut av.

Det beste du kan gjøre for din hund er å finne noen å gå tur sammen med. Den sosiale utviklingen er det aller viktigste i den alderen. Trene i noen sekunder kan man gjøre likevel. Kurs er veldig ofte det man ikke burde gå på - litt avhengig av kurset, selvsagt.

Turid Rugaas.


Det som hun skriver om der er det jeg ofte hører om angående kurs.
Nabo bikkja nedi gata er et veldig godt eksmpel.
De har gått en haug med kurs fra den var valp.
For hun skulle nemlig ikke ha en masete og vanskelig hund.
Han er blitt stresset, bjeffete, drar noe vanvittig i båndet, hopper og forlanger godis hver gang han skal gjøre noe eieren krever, hvis ikke gidder han ikke. Sønnen er blitt redd bikkja.

Så en må se an hunden rett og slett om kurs er et alternativ.


Spurte vetrinæren jeg var hos med Katta idag om det holder det vi gjør angående lydighet og sosialisering.
Og det var mer enn godt nok.

Så da vet jeg at vi har gjort det riktige.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 19:18   #49
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Noen som kan det med bikkjer?

Det kommer nok an på type kurs. Jeg har sett den utviklingen hos hunden til en venninne. Men det har med innholdet på det kurset som går på å tukte hunden og vise at du er sjefen på en svært autoritær måte.

Forskjellige kurs har forskjellige prinsipper. Dessverre er det altfor mange som tar alt for god fisk, søker for lite informasjon og går på en smell.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:42   #50
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da har jeg lest atter en gang på Canis

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Dette fant jeg ut angående kurs.

Altfor mange avslutter kurs med å ha fått en usikker, redd, stresset eller hunde-aggressiv hund, rett og slett fordi øvelsene og øktene er for mange, for lange, mye på alle hold, og lite gjennomtenkt. Da blir det stress, og stress fører direkte til over-reaksjoner (det vi kaller utfall) og bjeffing, og mye annet som eierne må slite med i lange tider etterpå, og noen ganger ikke kommer ut av.

Det beste du kan gjøre for din hund er å finne noen å gå tur sammen med. Den sosiale utviklingen er det aller viktigste i den alderen. Trene i noen sekunder kan man gjøre likevel. Kurs er veldig ofte det man ikke burde gå på - litt avhengig av kurset, selvsagt.

Turid Rugaas.

Foruten en knotete formulering finner jeg det merkelig at en av norges mest anerkjente hundetrenere anbefaler å ikke gå kurs?! Men, men.

Vi har gått valpekurs hos Geir Marring, Oslo Hundeskole, selv om min mann er en skikkelig hundeentusiast. Vi vil også ha en familiehund/ kosehund, og det er selvfølgelig mange gode hunder som ikke har gått kurs. Vi går drimot kurs for å lære mer selv, få råd og tips om hvordan vi kan få nettopp den hunden vi vil ha. Han er nå 6 mnd, glad og fornøyd, 100% stueren men selvsagt veldig mye valp enda også Vi går nå på dressurkurs, og trener noen økter hver dag. Problemet blir skjelden at man trener for mye, hvis dere ikke har et hav av tid å legge ned i hunden da Hvis man finner et godt kurs kommer mye gratis er mitt inntrykk. Det kan ta en time å lære hunden noe, men et helt liv å lære han av med det samme. Jeg har hvertfall lært mye morsomt, og jeg ser hunden vå liker godt å få litt utfordringer.

På kurset hørte jeg at det ikke var unormalt at noen hannhunder kunne trenge opp til et år på å bli stuerene, så hunden din gir seg nok hvis du fortsetter slik du gjør nå. Lykke til!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 13:41   #51
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Da har jeg lest atter en gang på Canis

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

På kurset hørte jeg at det ikke var unormalt at noen hannhunder kunne trenge opp til et år på å bli stuerene, så hunden din gir seg nok hvis du fortsetter slik du gjør nå. Lykke til!

Det jeg har fått beskjed om også.
Men han er såå mye bedre etter vi gjorde en anne vri, så dette kommer vi til å fortsette med.

Venneparet vårt skulle fortsette å trene han på do og andre ting når de skal passe han i 4 uker, så dette blir nok bra.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no