Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 18:39   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg hadde avtalt å møte enern etter skolen igår, og var fem minutter for tidlig ute. Jeg ventet og jeg ventet og jeg ventet. Ti minutter senere enn forventet kom hun. Årsak: Læreren hadde fått alle til å sitte igjen fordi noen forstyrret i timen. De hadde fått beskjed om at dersom noen pratet, la hun til ett minutt for hver gang. Det hadde vært noen som ikke klarte å la være likevel, og alle hadde måttet sitte igjen.

Nå er kanskje ikke ti minutter all verdens, men er det lov å ha kollektiv avstraffelse i skolen? Jeg kjenner iallefall at jeg ble kraftig irritert.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:44   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg synes det er helt ok. Konsekvenser for alle fører vel til at de holder hverandre i ørene også. Bedre dager både for elever og læreren.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:49   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg synes det er helt ok. Konsekvenser for alle fører vel til at de holder hverandre i ørene også. Bedre dager både for elever og læreren.

Du mener altså at det er greit at 20 andre elever får svi og må sitte igjen fordi tre stykker ikke klarer å gjøre som de får beskjed om? Intrisangt. Hva med det faktum at foreldre kan bli engstelige dersom de ikke kommer hjem til avtalt tid? Eller at de må vente, slik som jeg? Vi skulle videre til lege.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:50   #4
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du mener altså at det er greit at 20 andre elever får svi og må sitte igjen fordi tre stykker ikke klarer å gjøre som de får beskjed om? Intrisangt. Hva med det faktum at foreldre kan bli engstelige dersom de ikke kommer hjem til avtalt tid? Eller at de må vente, slik som jeg? Vi skulle videre til lege.

Ja, det er kanskje noen som skal med skolebussen også? Synes det høres merkelig ut å drive med kollektiv straff på den måten der, sånn på slutten av dagen.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:51   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Nei. Kollektiv straff er ikke greit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:52   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ja, det er kanskje noen som skal med skolebussen også? Synes det høres merkelig ut å drive med kollektiv straff på den måten der, sånn på slutten av dagen.

Ja, det syns jeg også. Og jeg vet også at andre lærere har gjort det samme, så det er tydeligvis ikke kultur for det på skolen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:56   #7
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg hadde ikke reagert så veldig på det, tror jeg.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:59   #8
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg synes egentlig det vitner om en mangel på bedre metoder.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:02   #9
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

I en klasse skjer det mer enn det som ses på overflaten.

F.eks. kan de som er urolige få veldig uttelling i form av anerkjennelse fra medelever når læreren kjefter. Altså "lønner" det seg å være urolig.

Om det er tilfellet her har man jo fått satt en stopper for den dynamikken ved at bråkmakerne mister status.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:11   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Kollektiv straff er urettferdig for de snille. Læreren burde ha taklet dette på en annen måte.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:18   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du mener altså at det er greit at 20 andre elever får svi og må sitte igjen fordi tre stykker ikke klarer å gjøre som de får beskjed om? Intrisangt. Hva med det faktum at foreldre kan bli engstelige dersom de ikke kommer hjem til avtalt tid? Eller at de må vente, slik som jeg? Vi skulle videre til lege.

Ja, jeg synes det er greit.
Jeg har gått i en klasse en gang som var veldig urolig. Det var to-tre stykker som ødela for alle, ødela læringsmiljøet og konsentrasjonen. Klassen ble kollektivt straffet. Vi ble flyttet ut av felles skolelandskap, og mistet privilegier. I løpet av to-tre måneder hadde bråkmakerne blitt satt på plass av medelevene. Vi fikk en mye bedre skolehverdag etterpå. Det var ikke lenger tøft å lage bråk og forstyrre. Meget effektivt.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:22   #12
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg syns det høres svært tankeløst ut fra lærerens side. Kjedelig om dere kommer for sent til avtaler etter skoletid fordi andre elever ikke kan oppføre seg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:23   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Vel - man kan jo håpe at kollektiv avstraffelse fører til at det blir upopulært å være bråkmaker i klassen.
Man kan også håpe at de som bråker forstår at det de gjør går utover de andre elevene og at det får konsekvenser. Det er utrolig hvor lite elevene forstår noen ganger, at det faktisk er elever som er interessert i å følge med, at det er strev for læreren når det er bråk osv.

Jeg mener at lærere bør få prøve forskjellige metoder for å inspirere/motivere elever. Man bør kanskje se på det som kollektiv motivasjon i stedet for straff?

Jeg skal ikke si at det er 100% rett. Hvis det ikke fungerer og man ikke har en dialog med klassen må man slutte!

I fjor var elevenes motivasjon på bunn etter jul. Jeg hadde også et par bråkmakere i klassen. I stedet for å la eleven sitte igjen innførte jeg (det noe barnslige) stjernesystem. De fikk en stjerne for hver time som var bra: uten masse mas/krangling/latskap. Mine elever samlet stjerner, og når de fikk nok stjerner ble det to timer til fri disposisjon for elevene: gå tidlig hjem, se film, osv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:23   #14
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Ja, jeg synes det er greit.
Jeg har gått i en klasse en gang som var veldig urolig. Det var to-tre stykker som ødela for alle, ødela læringsmiljøet og konsentrasjonen. Klassen ble kollektivt straffet. Vi ble flyttet ut av felles skolelandskap, og mistet privilegier. I løpet av to-tre måneder hadde bråkmakerne blitt satt på plass av medelevene. Vi fikk en mye bedre skolehverdag etterpå. Det var ikke lenger tøft å lage bråk og forstyrre. Meget effektivt.

Det er jo selvjustis. Sikkert greit i enkelte tilfeller, men ikke en god løsning etter mitt syn. For det første legger man ansvaret for å rydde opp over på elevene, og for det andre går man ikke i dybden i problemene. Det må være bedre å ta ut de som bråker, og forsøke å bearbeide dem på andre måter. Det kan være hundre grunner til at noen er urolige, har konsentrasjonsvansker eller provoserer i et klassemiljø.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:25   #15
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Enig med FarOutFishing. Effektiv måte å sørge for at noen få ødelegger for flertallet.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:26   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo selvjustis. Sikkert greit i enkelte tilfeller, men ikke en god løsning etter mitt syn. For det første legger man ansvaret for å rydde opp over på elevene, og for det andre går man ikke i dybden i problemene. Det må være bedre å ta ut de som bråker, og forsøke å bearbeide dem på andre måter. Det kan være hundre grunner til at noen er urolige, har konsentrasjonsvansker eller provoserer i et klassemiljø.

Man har av og til de ekstreme i en klasse. Men likevel, jeg holder fast på motivasjonsteorien. Jeg er veldig for at elevene skal motivere hverandre, de snakker hverandres språk. En kollektiv motivasjon vil derfor kanskje føre til at elever kan forklare andre elever bedre hvorfor man bør oppføre seg annerledes.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:30   #17
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Her er jeg veldig usikker på hva jeg mener, som hovedregel mener jeg at kollektiv straff er en uting samtidig som jeg har benyttet kollektiv belønning flere ganger. Da gjerne ved at elevene på forhånd vet hva vi skal gjøre-er de stille og effektive går vi ut når vi er ferdig. De kan "tjene" litt lenger friminutt. Dette gjør jeg aldri i siste time. Jeg syns det er viktig at foreldrene kan stole på at elevene er på skolen så lenge de skal og ikke lenger.
Vi har også hatt et opplegg der klassen samlet kunne opparbeide seg stjerner. Klart da blir det jo en kollektiv straff hvis noen ødelegger for da blir det ikke stjerne den dagen. Vi samlet 100 stjerner og gikk på kino. Det var ikke veldig populært å være den som ødela for en stjerne så dette var veldig effektivt for å bedre arbeidsroen.

Samtidig tar jo ofte ting litt tid og hvis det er mye uro i avslutningen av dagen hender det vi ikke er ute av klasserommet akkurat når vi skal.
________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:33   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo selvjustis. Sikkert greit i enkelte tilfeller, men ikke en god løsning etter mitt syn. For det første legger man ansvaret for å rydde opp over på elevene, og for det andre går man ikke i dybden i problemene. Det må være bedre å ta ut de som bråker, og forsøke å bearbeide dem på andre måter. Det kan være hundre grunner til at noen er urolige, har konsentrasjonsvansker eller provoserer i et klassemiljø.

Helt enig med deg, Claire. Jeg gikk i en klasse på barne- og ungdomsskolen som hadde 4-5 elever med tydelige adferdsvansker. Bortsett fra at han ene hadde Tourettes så var alle de andre uten diagnose, og fikk ingen spesiell oppfølging - enda de tydelig hadde behov for det. Vi ble utsatt for kollektiv avstraffelse rett som det var, og det som var verre var at lærerne til slutt stemplet oss som den umulige klassen. Hele klassen. Vi ble stadig skjelt ut av rektor og inspektør og kalt både det ene og det andre. Det føltes forferdelig urettferdig å regelrett få skylden for det 4-5 elever gjorde. I ettertid ser jeg at lærerne ikke hadde et eneste konstruktivt tiltak for å ta tak i problemene, og at de aldri fremhevet de kvalitetene klassen faktisk hadde. For selvsagt var det mange flotte mennesker der, men de fikk ingen plass. I løpet av alle de årene jeg gikk i den klassen (4-9) så ble det ikke bedre noen gang. Problemene ble aldri tatt tak i, men straffene var utallige.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:34   #19
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

En kollektiv motivasjon vil derfor kanskje føre til at elever kan forklare andre elever bedre hvorfor man bør oppføre seg annerledes.

Kollektiv motivasjon og kollektiv avstraffelse er etter min mening to vidt forskjellige ting. Kollektiv motivasjon var det systemet du innførte - der du fokuserte på noe positivt.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:35   #20
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Man kan også se på det som en service til klassen. Læreren hadde forpliktet seg til en times undervisning og det ble ingen avkorting i det til tross for at noen prøvde å ødelegge. Altså fikk de rolige elevene den undervisningstiden de hadde krav på uansett.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no