Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 19:38   #21
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Kollektiv motivasjon og kollektiv avstraffelse er etter min mening to vidt forskjellige ting. Kollektiv motivasjon var det systemet du innførte - der du fokuserte på noe positivt.

Ja, jeg vet.
Men jeg er ikke enig i at det er to VIDT forskjellige ting. Jeg vil anta at denne læreren det er snakk om vil prøve å motivere sine elever til å bli ferdig med skoletimen når det faktisk ringer ut. Akkurat som jeg prøvde motivere mine til å oppføre seg normalt. Litt absurd egentlig.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:38   #22
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er jo selvjustis. Sikkert greit i enkelte tilfeller, men ikke en god løsning etter mitt syn. For det første legger man ansvaret for å rydde opp over på elevene, og for det andre går man ikke i dybden i problemene. Det må være bedre å ta ut de som bråker, og forsøke å bearbeide dem på andre måter. Det kan være hundre grunner til at noen er urolige, har konsentrasjonsvansker eller provoserer i et klassemiljø.

Enig. Det sender også ut dårlig signal til dem som faktisk oppfører seg bra. Hva er vitsen med å gjøre som de får beskjed om når alle likevel blir straffet? Jeg syns også det er galt at en lærer skal sende signaler om at urettferdighet er greit.

Disse barna er forresten ni år gamle, og for små til at teorien med selvjustisk skal kunne virke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:39   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Man kan også se på det som en service til klassen. Læreren hadde forpliktet seg til en times undervisning og det ble ingen avkorting i det til tross for at noen prøvde å ødelegge. Altså fikk de rolige elevene den undervisningstiden de hadde krav på uansett.

Ehm. De måtte sitte helt stille uten å si noe som helst. Snakket de, la hun til tiden de måtte sitte igjen. Litt av en service.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:43   #24
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Å være lærer/formidle er utrolig komplisert egentlig. Gruppesammensetningene kan variere enormt. Å finne den rette formelen er ikke så lett. Mengde lekser, lekseprøver, variasjon i timen, osv vil alltid være påvirket av hvordan gruppen fungerer. Er det mye bråk, uro, unnasluntring vil det kanskje bli flere lekseprøver, mens dette kanskje er urettferdig overfor de som er arbeidssomme.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:43   #25
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men jeg er ikke enig i at det er to VIDT forskjellige ting. Jeg vil anta at denne læreren det er snakk om vil prøve å motivere sine elever til å bli ferdig med skoletimen når det faktisk ringer ut. Akkurat som jeg prøvde motivere mine til å oppføre seg normalt. Litt absurd egentlig.

Det jeg legger i vidt forskjellige her handler om effekten av de to metodene. Jeg tror man oppnår mye bedre resultater ved kollektiv motivasjon (som i ditt tilfelle) enn ved kollektiv avstraffelse (som egentlig er en tap-tap-situasjon).

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:44   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det jeg legger i vidt forskjellige her handler om effekten av de to metodene. Jeg tror man oppnår mye bedre resultater ved kollektiv motivasjon (som i ditt tilfelle) enn ved kollektiv avstraffelse (som egentlig er en tap-tap-situasjon).

Absolutt, der forstod jeg deg rett.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:46   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Kollektiv avstraffelse er greit. Gjensitting uten avtale med foreldre på forhånd er IKKE greit. Aldri.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:46   #28
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg tror mange lærere ikke bruker nok tid på å forklare elevene hvordan det faktisk ER å undervise, hvordan bråk påvirker medelever, læreren og miljøet. Dette er samtaler som jeg mener er utrolig viktig, og som bør taes i rolige former, ikke som kjefting etter crazy-timer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:50   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Ja, også ikke minst at det er viktig at elevene SELV kan komme med forslag til "straff" og motiverende faktorer. Da føler de at de selv eier ideen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:50   #30
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg synes generelt sett at det er for mange lærere som kvier seg for å gripe fatt i uheldige situasjoner av frykt for å gjøre noe galt. Jeg tror jeg ville ha satt pris på initiativet og forsøket på å skape et godt læringsmiljø for alle. Lærere som bretter opp ermene og handler vil med stor sannsynligvis gjøre ting som ikke alle er enige i. Kanskje også ting som ikke er "det beste" alternativet alltid. Men jeg setter pris på litt handlekraftighet og tydelige klasseledere.

Som lærer for en klasse er det jo også begrenset hvor stor kapasitet man har til å gå på individnivå hver gang det er noe. Man leder klassen som en gruppe i en tid hvor foreldre er veldig opptatt av sine barns individualitet. Da blir det jo kræsj innimellom.

Akkurat som heleren er like ille som stjeleren synes jeg også at elever som i mer eller mindre skjulte former fremmer atferden til urokråkene bør få ta del i konsekvensene for det. I alle fall om man vil få bukt med problemet.

Og, som sagt; om problemet nettopp er dette med at klassen som gruppe mer eller mindre fyrer opp den negative atferden uten å selv virke forstyrrende der og da, så kan jo lærerens valg av virkemiddel faktisk gjøre jobben. Og det er man vel interessert i?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:53   #31
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det jeg legger i vidt forskjellige her handler om effekten av de to metodene. Jeg tror man oppnår mye bedre resultater ved kollektiv motivasjon (som i ditt tilfelle) enn ved kollektiv avstraffelse (som egentlig er en tap-tap-situasjon).

Dette minner meg litt om noe en spesialpsykolog innen atferd sa.
Opposisjonelle barn kan ofte være helt greie så lenge man stryker dem med hårene. Det er når det stilles krav og dårlig atferd får negative konsekvenser at grumset kommer opp til overflaten. Og må deales med.

Derfor tror jeg begge deler kan være nødvendige virkemidler (straff og belønning) når problemet er opposisjonell atferd der læreren har mistet sin posisjon som klasseleder.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:54   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg tenkte umiddelbart det samme som Sitron – det er da vel slutt på tiden da man hadde gjensitting uten varsling av foreldrene? Jeg har inntrykk av at det er et fåtall som går uten følge til og fra skolen lenger; enten har de gåbuss, følge eller blir kjørt.

Jeg hadde blitt ordentlig irritert over et slikt regime, kollektivt eller ikke. Forøvrig synes jeg som en regel ikke at kollektiv avstraffing er greit, hverken i skolen eller andre steder :englebarn:.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:56   #33
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Javel.

Jeg synes generelt sett at det er for mange lærere som kvier seg for å gripe fatt i uheldige situasjoner av frykt for å gjøre noe galt. Jeg tror jeg ville ha satt pris på initiativet og forsøket på å skape et godt læringsmiljø for alle. Lærere som bretter opp ermene og handler vil med stor sannsynligvis gjøre ting som ikke alle er enige i. Kanskje også ting som ikke er "det beste" alternativet alltid. Men jeg setter pris på litt handlekraftighet og tydelige klasseledere.

Som lærer for en klasse er det jo også begrenset hvor stor kapasitet man har til å gå på individnivå hver gang det er noe. Man leder klassen som en gruppe i en tid hvor foreldre er veldig opptatt av sine barns individualitet. Da blir det jo kræsj innimellom.

Akkurat som heleren er like ille som stjeleren synes jeg også at elever som i mer eller mindre skjulte former fremmer atferden til urokråkene bør få ta del i konsekvensene for det. I alle fall om man vil få bukt med problemet.

Og, som sagt; om problemet nettopp er dette med at klassen som gruppe mer eller mindre fyrer opp den negative atferden uten å selv virke forstyrrende der og da, så kan jo lærerens valg av virkemiddel faktisk gjøre jobben. Og det er man vel interessert i?

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver her. Og ikke misforstå; jeg er veldig for tydelighet og handlekraft. Det er vel noe av det jeg savner mest i dagens skole. Men jeg mener at denne løsningen er det motsatte - og viser en manglende dømmekraft og trygghet i rollen.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:00   #34
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Dette minner meg litt om noe en spesialpsykolog innen atferd sa.
Opposisjonelle barn kan ofte være helt greie så lenge man stryker dem med hårene. Det er når det stilles krav og dårlig atferd får negative konsekvenser at grumset kommer opp til overflaten. Og må deales med.

Derfor tror jeg begge deler kan være nødvendige virkemidler (straff og belønning) når problemet er opposisjonell atferd der læreren har mistet sin posisjon som klasseleder.

Ja, men her er det snakk om kollektiv avstraffelse. Det synes jeg blir en annen diskusjon egentlig. Jeg er jo ikke motstander av at negativ atferd får konsekvenser/straff.

Og dersom læreren har mistet sin posisjon som klasseleder, er det ikke bare elevene som har et problem, men også læreren i forhold til hvordan h*n utfyller sin rolle. Og det er egentlig nettopp det jeg synes slike metoder (kollektiv avstraffelse) KAN være et tegn på.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:03   #35
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg har inntrykk av at det er et fåtall som går uten følge til og fra skolen lenger; enten har de gåbuss, følge eller blir kjørt.

Her hvor jeg bor går over halvparten av ungene alene til og fra skolen fra første klasse. I andre klasse går de aller fleste. En del blir kjørt til, men går hjem.

Forøvrig ser jeg ikke problemet med slik avstraffelse så lenge det ikke brukes for ofte. Kie sier utrolig mye bra.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:04   #36
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg skjønner også hva du mener, Kie. Jeg mener imidertid at kollektiv straff ikke er greit, uansett. Det er mange faktorer som må tas hensyn til mtp å få en gruppe til å fungere. Kanskje jeg har vært heldig, men jeg har aldri vært nødt til å bruke slike metoder (heller ikke brøling og kjefting) for å få en gruppe til å fungere godt. Og jeg legger veldig vekt på å være en tydelig læringsleder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:05   #37
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg synes dette er helt ok.
På skolen der mine eldste barn går, er det heller unntaket enn regelen at elever følges til/fra skolen. Har vel med trygg skolevei å gjøre.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:05   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Her hvor jeg bor går over halvparten av ungene alene til og fra skolen fra første klasse. I andre klasse går de aller fleste. En del blir kjørt til, men går hjem.

Forøvrig ser jeg ikke problemet med slik avstraffelse så lenge det ikke brukes for ofte. Kie sier utrolig mye bra.

Da er det nok stor forskjell på der hvor du bor og her hvor jeg bor. :konkluderer:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:06   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes generelt sett at det er for mange lærere som kvier seg for å gripe fatt i uheldige situasjoner av frykt for å gjøre noe galt. Jeg tror jeg ville ha satt pris på initiativet og forsøket på å skape et godt læringsmiljø for alle. Lærere som bretter opp ermene og handler vil med stor sannsynligvis gjøre ting som ikke alle er enige i. Kanskje også ting som ikke er "det beste" alternativet alltid. Men jeg setter pris på litt handlekraftighet og tydelige klasseledere.

Som lærer for en klasse er det jo også begrenset hvor stor kapasitet man har til å gå på individnivå hver gang det er noe. Man leder klassen som en gruppe i en tid hvor foreldre er veldig opptatt av sine barns individualitet. Da blir det jo kræsj innimellom.

Akkurat som heleren er like ille som stjeleren synes jeg også at elever som i mer eller mindre skjulte former fremmer atferden til urokråkene bør få ta del i konsekvensene for det. I alle fall om man vil få bukt med problemet.

Og, som sagt; om problemet nettopp er dette med at klassen som gruppe mer eller mindre fyrer opp den negative atferden uten å selv virke forstyrrende der og da, så kan jo lærerens valg av virkemiddel faktisk gjøre jobben. Og det er man vel interessert i?

Men selv om det kanskje er noen elever som fyrer opp under urokråkene, så skal vel ikke alle straffes for det? Dette strider mot all logikk i meg, det at elever som ikke har gjort noe som helst skal straffes. I dette tilfellet var det noen få elever som hadde snakket og forstyrret de andre og læreren. Kunne hun ikke heller sendt disse få på gangen eller opp til rektor? Eller er det kanskje forbudt å sende elever på gangen?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:07   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Eller er det kanskje forbudt å sende elever på gangen?

Strengt tatt er det det, ja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no