Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 18:39   #121
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skrev en mail til læreren der jeg forklarte hva jeg reagerte på, og hvorfor. Nå har jeg fått et fint svar, der hun blant annet sa at hun ikke hadde gjort det før, og ikke kom til å gjøre det igjen. Grunnen til at hun hadde gjort det var at andre tiltak for å få ro ikke hadde virket.

Det høres veldig bra ut.

Om det er et vedvarende problem så kan det jo være en mulighet å henvise hele klassen til PPT. Det gjøres innimellom. PPT kommer inn og jobber aktivt med klassemiljøet. Siden hele klassen er henvist blir det heller ingen sak heftet ved hvert enkelt barn i PPTs papirer. Barna er sånn sett anonyme.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 18:49   #122
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skrev en mail til læreren der jeg forklarte hva jeg reagerte på, og hvorfor. Nå har jeg fått et fint svar, der hun blant annet sa at hun ikke hadde gjort det før, og ikke kom til å gjøre det igjen. Grunnen til at hun hadde gjort det var at andre tiltak for å få ro ikke hadde virket.

Så bra. Men at hun ikke hadde gjort det før, og ikke kom til å gjøre det igjen forsterket egentlig mitt inntrykk av at dette er en metode man tyr til når man føler seg opprådd og litt i "kampens hete" - ikke som en gjennomtenkt pedagogikk.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 18:54   #123
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Så bra. Men at hun ikke hadde gjort det før, og ikke kom til å gjøre det igjen forsterket egentlig mitt inntrykk av at dette er en metode man tyr til når man føler seg opprådd og litt i "kampens hete" - ikke som en gjennomtenkt pedagogikk.

Ja, enig. Grunnen til at det har vært urolig er at hun har vært borte en god stund, og klassen har hatt ulike vikarer. Det hadde sklidd helt ut. Vi er egentlig veldig fornøyd med henne som lærer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 23:57   #124
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg registrerer at rektoren ved Vålerenga skole har en litt annen praksis enn vår: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.1728102

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 00:30   #125
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg registrerer at rektoren ved Vålerenga skole har en litt annen praksis enn vår: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.1728102


Jøss!
Ifølge det dokumentet du linket til tidligere i tråden så strider jo dette mot reglementet.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 09:30   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg tenkte det samme. Men rektor mener at det ikke var "kollektiv avstraffelse", bare en "praktisk måte å få snakket med alle samtidig, så de skjønte alvoret".

40 min i -10. Ærlig talt. Er han ekstremt saktetalende, eller?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 09:40   #127
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg syns det var mest utrolig at de sendte et langt innslag i nyhetene om først dette, og deretter noen som hadde sittet igjen. Jeg skjønner virkelig ikke at det er noe å lage digre mediesaker av.

Hadde jeg gått på skolen nå, i min klasse, så ville vi vært i nyhetene og avisene annenhver dag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 09:52   #128
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tenkte det samme. Men rektor mener at det ikke var "kollektiv avstraffelse", bare en "praktisk måte å få snakket med alle samtidig, så de skjønte alvoret".

40 min i -10. Ærlig talt. Er han ekstremt saktetalende, eller?

Det var en 10 minutters forlengelse av et friminutt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 12:18   #129
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg for min del synes det er mest utrolig at noen foreldre klager over at ungene frøs og fikk lungebetennelse fordi de var ute litt lenger. Herregud. Hørt om klær? Ti minus er ikke SÅ kaldt, og man må da kunne kle på seg etter været. Vi som jobber på skolen forventer at unger har klær etter vær.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:19   #130
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg for min del synes det er mest utrolig at noen foreldre klager over at ungene frøs og fikk lungebetennelse fordi de var ute litt lenger. Herregud. Hørt om klær? Ti minus er ikke SÅ kaldt, og man må da kunne kle på seg etter været. Vi som jobber på skolen forventer at unger har klær etter vær.

Når brannalarmen går får man normalt sett ikke lov til å stoppe for å kle på seg på vei ut. Så da nytter det jo ikke om elevene HAR klær, så lenge klærne henger igjen inne.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:20   #131
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når brannalarmen går får man normalt sett ikke lov til å stoppe for å kle på seg på vei ut. Så da nytter det jo ikke om elevene HAR klær, så lenge klærne henger igjen inne.

Jo, men nå var det snakk om et friminutt, ikke en brannalarm?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:23   #132
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jo, men nå var det snakk om et friminutt, ikke en brannalarm?

Var det ikke snakk om den rektoren som forlangte at alle elevene skulle stå ute til den som hadde utløst brannalarmen tilsto? altså at de gikk ut som følge av brannalarmen og sto ute i 40 minutter i -10 grader. Eller diskuteres det en annen sak?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:26   #133
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Var det ikke snakk om den rektoren som forlangte at alle elevene skulle stå ute til den som hadde utløst brannalarmen tilsto? altså at de gikk ut som følge av brannalarmen og sto ute i 40 minutter i -10 grader. Eller diskuteres det en annen sak?

Hm, kan være jeg ikke fikk med meg alt. Jeg forstod det slik at de ikke fikk komme inn fra friminuttet før elevene tilstod.

Presiserer forøvrig at jeg er mot kollektiv straff, men jeg mener at det er DETTE foreldrene burde tatt tak i, ikke at de stod utendørs en stund.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:39   #134
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Var det ikke snakk om den rektoren som forlangte at alle elevene skulle stå ute til den som hadde utløst brannalarmen tilsto? altså at de gikk ut som følge av brannalarmen og sto ute i 40 minutter i -10 grader. Eller diskuteres det en annen sak?

Det er den samme saken, ja. Jeg så innslaget på nyhetene, og elevene fortalte at de måtte stå tre meter fra hverandre og ikke fikk gå inn før den skyldige hadde tilstått. En fortalte at han hadde prøvd å snike seg inn fordi han frøs sånn, men hadde blitt stoppet. Rektoren sa det ikke var kollektiv avstraffelse, og at man tåler godt å være ute så lenge. "Det er jo bare snakk om ha en litt brukbar jakke".

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:41   #135
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det var en 10 minutters forlengelse av et friminutt.

Nei, det var etter en halvtimes friminutt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:45   #136
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Her står det mer: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1621156.ece

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:53   #137
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hm, kan være jeg ikke fikk med meg alt. Jeg forstod det slik at de ikke fikk komme inn fra friminuttet før elevene tilstod.

Presiserer forøvrig at jeg er mot kollektiv straff, men jeg mener at det er DETTE foreldrene burde tatt tak i, ikke at de stod utendørs en stund.

Da snakker vi i hvertfall om samme sak. Jeg ble plutselig usikker.

Men jeg misforsto litt, for jeg trodde de måtte gå ut uten yttertøy. Men altså det skjedde i friminuttet, og de fleste elevene har nok vært ute allerede. Likevel så mener jeg at de færreste skoleelever kan forventes å være kledd for å stå ute - i ro - i over en time i -10 grader. I alle fall litt opp i klassene, og når de forventet maks en halvtime ute.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no