Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-12, 12:58   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.919
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Her er min:
5 ts paprikapulver
4 ts kummin (spisskummin)
3 ts kvitløkspulver
ein dæsj oregano (knus det litt mellom fingrane)
salt og pepper
ha i chilipulver og/eller kajennepepper om du vil, men forsiktig!
Til taco brukar du 1 dl. pulver til 4-500 gr kjøttdeig.

1dl? Var ikke det mye?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:02   #22
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg blander sammen på slump av ca de ingrediensene som er beskrevet i de fleste oppskriftene, litt etter hva vi har og hvor sterk jeg vil ha den.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:04   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har hatt noen gode oppskrifter på ostesaus, salsa og slikt, men tacokrydder? Nei.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:04   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

1 dl pulver var litt mye ja, min oppskrift blir vel ca drøyt en halv dl? Kan det være ment "ca 1 dl vann i tillegg til overnevnte krydderblanding" syrin mente?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:05   #25
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.919
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Ikke usannsynlig at det var vann nei

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:11   #26
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har hatt noen gode oppskrifter på ostesaus, salsa og slikt, men tacokrydder? Nei.

Nei, akkurat! Jeg måtte sjekke, og det var Dixie Diner som hadde lagt den ut, ikke deg! Hvorfor jeg assosierte den med deg vet jeg ikke... men det var nå rart at både Appelsinen og jeg gjorde det begge to.

Dixie sin bruker jeg, den er superenkel og veldig god, og ungene har aldri merket forskjell heller.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:16   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Og den som dixie la ut der, er nok ganske lik den jeg fant som da var oppgitt å være til 200 gram kjøttdeig, så jeg har altså doblet den, og DA blir det godt. Med den enkle oppskriften der ble det tamt på smak.

(La det da være sagt at vi bruker ikke salsa eller annen tacosaus på da, men altså, halve oppskrift til en pakke kjøttdeig blir meget tamt i forhold til kjøpeposer også.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:28   #28
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Oppskriften over er lik kjøpekrydder på smak og styrke.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:43   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Vel, det må avhenge av hvilken type kjøpepulver du mener da, for som sagt, jeg dobler den, og DA er den ikke så langt unna kjøpepakkene jeg er vant til i styrke. Noe annerledes (bedre) smak, og når jeg tilpasser med litt mer av litt og sånn så blir den nok hakket sterkere også.

Men altså, den oppskriften der var tam i forhold til poser, det mente både jeg og mannen. Veldig tam.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:52   #30
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Ja, det er nok sikkert riktig det. Jeg bruker lite "standardkrydder", og det meste er ganske så ferskt. Feks bruker jeg ofte Piri-Piri istedet for chilipulver og sånt, det glemte jeg jo rent i farten.

Men så har jeg også unger som er pysete på hot food, så derfor har jeg ikke reflektert over styrkegrad noe større.

Men det fine med hjemmelaget krydder er jo at man kan tilpasse det sånn man liker.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:58   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg topper chilien mde litt piri-piri eller annen hot chili, men bruker ikke bare det nei, da hadde det nok blitt mer piff i sakene me dmindre krydder også.

men jeg "må" ha ganske mye spisskummin da.

Og Knerten er visst ikke pysete på hot så lenge det er denne typen hot. Han har til tier påstått at maten er varm når de er pepper, men det har han også kommet over. Han elsker taco (dog antakelig like mye fordi han har nærmest fri tilgang på grønnsaker. Men altså, han vil absolutt ha kjøttdeig også.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 16:14   #32
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg har lagret "FP-tacoppskriften" på PCen under navnet "Mim-pulver"...

Dåktorgreie.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 17:04   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Vi har ikke brukt posetacopulver på flere år, med et par unntak. Jeg liker den, men liker enda bedre å krydre selv. Men trenger jo slett ikke å lage opp en blanding selv om det kan være greit å ha stående. Jeg krydrer på gefühlen, tar oppi til det smaker passe. Spisskummen er det aller, aller viktigste! Det er det som gir hele tacosmaken. Så har jeg i paprikapulver, chilipulver, løkpulver, hvitløkspulver, salt og pepper. Tror faktisk det er det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 00:35   #34
Lykke83
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 6
Lykke83 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg har lenge tenkt på å lage egent tacokrydder, så nå er det bare å hive seg vi gang :0)

Lykke83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 07:42   #35
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er så himla mye salt i tacokrydderposene. Jeg tenkte jeg skulle lage min egen blanding i stedet. Er det noen som har noe tips om innhold og blandingsforhold?

Jeg dobler ofte denne uten å doble saltmengden, så tilsetter jeg bare rørt pulver ettersom hvor mye kjøttdeig jeg steker. Så har jeg igjen pulver til neste gang:

2 ts paprikapulver
1/2-1 ts chilipulver
2-3 ts spisskummen
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts hvitløkspulver
1/2 ts koriander

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:45   #36
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Fant denne på vg.net

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artik...artid=10075666

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:53   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg bruker en oppskrift som Irma har lagt ut.

Ja, og så vidt jeg husker så reduserte jeg saltmengden til halvparten eller noe sånt ut i fra oppskriften jeg fulgte. Jeg synes tacopulver både ferdiglaget og de etter oppskrift ofte er alt for salte.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:54   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vel, det må avhenge av hvilken type kjøpepulver du mener da, for som sagt, jeg dobler den, og DA er den ikke så langt unna kjøpepakkene jeg er vant til i styrke. Noe annerledes (bedre) smak, og når jeg tilpasser med litt mer av litt og sånn så blir den nok hakket sterkere også.

Men altså, den oppskriften der var tam i forhold til poser, det mente både jeg og mannen. Veldig tam.

Vi bruker bare halvparten av en kjøpepose, og det er ikke fordi det er sterkt, men fordi det er så innmari salt. De posene er jo absolutt ikke sterke. Så da vil jeg tro dere heller har nummet smaksansene deres med litt mye salt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:59   #39
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Jeg syns ikke posene smaker noe godt, og de er veldig salte. Så for min del er det ikkenoe poeng å få de til å bli samme smak som disse. Jeg gjør som Dixie og smaker til med de forskjellige kryddertypene, isteden for å lage en krydderblanding.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 12:40   #40
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi bruker bare halvparten av en kjøpepose, og det er ikke fordi det er sterkt, men fordi det er så innmari salt. De posene er jo absolutt ikke sterke. Så da vil jeg tro dere heller har nummet smaksansene deres med litt mye salt.

Vi reduserer jo saltmengdende og bruker i utgangspunktet usaltet kjøttdeig, i motsetning til de fleste andre vi kjenner, som bruker den vanlige som allerede inneholder salt, og en pose ferdigkrydder.

Men jeg kjenner også stor forskjell på de ulike ferdigposene da.

Uansett, hun jeg fikk den oppskriften av sa at den brukte de til bare 200 gram kjøttdeig, derved doblet vi oppskriften neste gang (men ikke saltet altså, det har vi redusert) og da ble det godt. Posene er ikke sterke nei, derfor har jeg altså mer av f.eks chili (og bruker noe cayenne) når jeg lager selv, for å få litt mer snert i det.

Men at det ble tamt hadde ikke bare med at det ikke var sterkt, men at det rett og slett smakte lite. Muligens hadde det smakt mer om vi hadde hatt en kjøttdeig med mer smak, vi bruker altså svinekjøttdeig, den smaker mye mindre i seg selv da. (delvis fordi den er usaltet, selvdagt, men jeg synes den smaker mindre enn usaltet vanlig kjøttdeig også)

Men, det fine med å lage det selv er jo at hver enkelt kan tilpasse det sin egen smak. Vi bruker altså mindre salt, og mer krydder, så vi synes det blir godt. Noe som krever en god del smak i kjøttdeigen, siden vi somregel ikke har tacosaus/salsa/guacomole og denslags da. Så mye krydder trengs. Og er godt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no