Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Sy barnebunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-09, 19:40   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sy barnebunad?

Jeg har akkurat kommet inn fra 17. mai-toget, og det var veldig mange barn som hadde ekte bunader. Tro om det er veldig vanskelig å lære seg å sy sånne? Noen som vet om det finnes kurs eller oppskrift og om man får kjøpt tøy etc eller om husfliden praktiserer streng enerett på å sy?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 19:45   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

eller om husfliden praktiserer streng enerett på å sy?

Jeg vet ikke hva Husfliden har, jeg, men det er ikke bare Husfliden som har bunader. Jeg har en helt ekte bunad, og den er hjemmesydd. Har både brodert, montert og sydd skjorte selv. Så man kan selvsagt sy til barn også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 19:47   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet ikke hva Husfliden har, jeg, men det er ikke bare Husfliden som har bunader. Jeg har en helt ekte bunad, og den er hjemmesydd. Har både brodert, montert og sydd skjorte selv. Så man kan selvsagt sy til barn også.

Imponerende - hvor har du lært det?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 19:52   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy barnebunad?

jeg har sydd kystdrakt. Broderingen går veldig greit der i alle fall, dety jeg synes er vanskelig var monteringen for jeg hadde ikke en variant å se etter. Tipset er å få lånt en ferdig variant av den du skal sy, og ha god tid.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 19:53   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Nei, det er ikke meg, altså, det kunne nok misforstås. Jeg mente å si at den er hjemmesydd. De fleste jeg kjenner (alle?) med bunad har hjemmesydde bunader. Moren min har sydd til bpde meg, min søster og seg selv. Brodert, montert og sydd skjorte. Hun er nok over snittet flink med nål og tråd, men helt seriøst, jeg skulle fint klart å brodere selv. Det er ikke vanskelig, tar bare tid. Montering gikk mor på kurs for å lære første gangen, og etter det har hun brodert og montert mange bunader. Skjorta har jeg ikke peiling på, men jeg vet at hun "jukset" litt med kulepennstreker der mønsteret skal være. Det er vel strengt tatt ikke "lov"... (Kulepennmerkene ble selvsagt fjernet før bruk.)

Jeg kjenner ingen som har kjøpt en helt ferdig bunad. Alle har sydd selv eller fått en bekjent/ slekting etc til å sy for seg.


Sist redigert av Hyacinth : 17-05-09 kl 22:34.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 19:53   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Min bunad er forøvrig fra Nordaker (altså design/ mønster, ikke type), om det skulle ha noe å si.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 20:02   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Min er også privatsydd, den ble vel kjøpt fiks ferdig, men av en bekjent... kurs for montering er sikkert lurt ja.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 23:44   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Min mor har nettopp sydd rutastakk til min eldste datter. Det er ikke veldig vanskelig dersom man har en viss peiling på å sy. Problemet hennes var at hun faktisk aldri har sett denne typen bunad på nært hold før, og dermed ikke visste hvordan den skal se ut. Bunaden kommer fra et sted hvor pappaen har sine aner. Vi bestilte stoff og det som trengtes hos Husfliden på det aktuelle stedet, og vi fikk den klipt der. Vi hadde ikke greid å klippe den selv. Vi fikk også med en sømbeskrivelse, men den var egentlig ikke så veldig god. Jeg fikk den lokale Husfliden til å ta målene, slik at det ble riktig. Min mor sydde bunaden på 2-3 uker, men det var enkelte detaljer hun var litt usikker på fordi hun som sagt aldri har sett bunaden på nært hold. Min datter blir 9 år i sommer. Vi har sydd bunaden med tanke på at hun kan vokse i den og ha den til hun blir konfirmant.

Enkelte bunader har nok husfliden enerett på mønster osv, men jeg vil tro de fleste bunader kan syes privat.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:02   #9
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Mi eldste på 9 har Sunnmørsbunad. Stoffpakken er kjøpt på Husfliden, svigermor har sydd og ei venninne av henne har brodert bunaden.

Svigermor sier at det ofte følger veldig dårlige sømbeskrivelser med bunadspakkene. Hun er utdannet innen søm og har sydd noen bunader, likevel har det hendt at hun har stått fast litt (før hun improviserer videre... )

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:05   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Enkelte bunader har nok husfliden enerett på mønster osv, men jeg vil tro de fleste bunader kan syes privat.

Husfliden har vel enerett over alle sine bunader, men man kan vel likevel sy dem selv? Og igjen, det er ikke bare Husfliden som lager bunader, er det? Jeg vet ikke så mye om dette, annet enn at min bunad ikke har noe med Husfliden å gjøre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:29   #11
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Min mormor holdt kurs i sying av Nordlandsbunad gjennom Husfliden. Hun sydde barnebunader, voksenbunader og dukkebunader. Jeg lærte å sy den bunaden av henne. Dersom man kan alle stingtypene så er det ikke så vanskelig å sy, men jeg ville hatt veiledning underveis. Det fikk jeg av henne og da hendte det jeg måtte gjøre noe på nytt.

Jeg startet å sy på Nordlandsbunad da min eldste datter var 6 år. Den skulle bli ferdig til konfirmasjonen som var i 2007. Halve skjørtet bak er det som er igjen så jeg må få tatt meg sammen og gjort det. Kan fort bli forskjell på broderinga om andre skal ta over det jeg har gjort. Montering må andre gjøre. Det kan ikke jeg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 11:34   #12
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sy barnebunad?

Jeg har sydd ett par festdrakter til min jente, det er ikke ordentlige bunader men blir veldig fint.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no