Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Burtrening av hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 18:43   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Burtrening av hund

Pelsen har et bur. Da han kom til oss (som voksen) var han livredd buret, bilen, vann, støvsugeren, moppen, høye lyder og masse annet. Alt er nå plukket av dyret. Han kjører bil under tvil om enn meget stresset, han hopper inn i buret om enn under kommando og meget tvilsomt. Pelsen har godt og godt dårlige erfaringer med dette buret.

Nå som vi bor på liten plass og han er en racer på å gå i sofaen eller snike seg i sengen på natten ser jeg det som en fordel om han kan sove i buret om natten. Da jeg satte buret frem i dag ble han mildt sagt redd. Så jeg fikk han til å ta godbiter nærmere og nærmere buret. La deretter noen godbiter i buret som han hentet ut i det stille. Etter tur nå kommanderte jeg han inn (med bånd på) og da gikk han fint inn. Han ble sittende der, snek seg ut men gikk fint inn på kommando. Der ble han helt til jeg løste han fra kommando og til mat som ble servert rimelig kjapt.

Jeg vil gjerne ha innspill på lure måter å få han til å like buret sitt sånn at han kanskje kan bruke det om nettene. Noen som har gode tips å komme med?

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:46   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burtrening av hund

Her fungerer det å legg inn noe mannen har hatt på. En gammel t-skjorte eller noe. Det lukter trygghet tror jeg.
Ellers er det vel bare trening som skal til. Be hunden bli i buret og gi godbit etter litt og litt lengre tid av gangen.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:47   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Da får jeg ta på meg en t-skjorte som kan dufte litt mamma da tenker jeg. Alt er verdt et forsøk.

Sover hunden deres i buret?
Har dere i tilfelle buret lukket?

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:50   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burtrening av hund

Snop og velkjent lukt, ja.

Jack sover i bur når barna er hjemme. Må kjøpe større nå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:51   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burtrening av hund

Buret må stå framme til enhver tid, det er hvertfall nr. 1.
Du kan veldig gjerne legge et pledd e.l. over det, så det blir en liten "hule" - det liker de godt. Det bør stå inntil en vegg ("ryggdekning"), krok om mulig, og med utsikt til døra, så han ikke behøver å flytte på seg for å ha oversikten over rommet han er i.
Sørge for at matten inni ikke sklir - litt avhengig av hva slags bur du har selvsagt. Noen av dem har en plate i bunnen som er ganske glatt, og legger du teppe e.l. på dem sklir det litt rundt inni der. Det kan hundene føle som utrygt, så det er lurt å legge en tepperest med sklisikkert gummigreier under i bånn. Eller en sånn dørmatte med gummi under - et eller annet sånt (det samme er jo ekstra viktig i bur i bil). Også slenge inn noe han kan rote til seg en plass i.

Så er det bare å øve, og øve, og øve. Sitter det og kose og kose, godbit osv. Aller helst ikke "øve på å bli ved kommando" om du skjønner, men prøve å få han til å bli der ved at han vil selv. Det betyr at han også må få lov å velge å være der, eller å gå unna når han vil. Hvis det er i en "døra er åpen-situasjon".
Du må selvsagt kommandere han dit og lukke døra når du skal bort, men det blir en litt annen situasjon igjen. Hvis han blir trygg nok på buret skal du egentlig ikke trenge å lukke døra i lengden - da er det der han holder seg. Men om du føler han romsterer fælt kan døra være igjen - i lengden og med litt innsats blir han nok trygg

La buret stå med døra åpen til daglig. Sitt på utsiden av buret med laptopen noen kvelder og venne han til at det er kos å være der

Ja, du ser tegninga.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:52   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burtrening av hund

Hunden vår er rar. Hun sover i buret på dagen, da åpent, men lukker det om vi er borte.
Mens om natten sover hun i sengen. Men det er en plan om å avvenne henne i nær framtid siden det kommer baby i hus. Da blir det hundeseng på gulvet.

Noen hunder liker at det ligger et pledd oppå buret, sånn at det blir litt mer huleaktig. Men dette er veldig forskjellig tror jeg. Vår bryr seg ikke om det.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:54   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Det står fremme, de er åpent, det står rett nedenfor sengen. Han har da utsikt til utgangsdøren, han har teppet sitt inni der. Buret står mot veggen i bakkant og det står en hylle på ene kortveggen. Så de tingene er dekket om ikke annet.

Da skal jeg jammen meg sette meg på gulvet med laptopen fremover.

@ aC: Har du vann i buret til han om natten?

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:55   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Noen hunder liker at det ligger et pledd oppå buret, sånn at det blir litt mer huleaktig. Men dette er veldig forskjellig tror jeg. Vår bryr seg ikke om det.

Da skal jeg forsøke å legge et teppe over buret også. Alt for å få han til å like å være der altså.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 18:57   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.


@ aC: Har du vann i buret til han om natten?

Nope. Han sier fort i fra hvis han er sulten, tørst eller trengt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:02   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nope. Han sier fort i fra hvis han er sulten, tørst eller trengt.

Hvor stort er buret han ligger i?

Det buret jeg har er så stort at han fint kan stå oppreist, han kan snu seg og det er god plass når han legger seg ned, da bruker han halve buret.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:03   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burtrening av hund

Om du har noen tepper og slik inni buret nå kan det kanskje være lurt å vaske dem for å få bort litt "stresslukt"? Kan hende det bare er tull altså.

Ellers liker vår å ligge på saueskinn eller rent ull. Og å kunne grave seg til en liten grop i pleddene inni der.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:05   #12
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Teppene er ferske det er de han bruker til vanlig inne, her hjemme og de har aldri vært i bilen. Pelsen har masse pels sånn at han blir veldig varm, saueskinn og ull utgår med høye kneløft.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:06   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Har ingen gode råd. Jeg bare kom på å tenke på Pelsen da han fikk øye på bilene da du og m^2 og jeg var i skauen og han ikke ville reise i den dumme bilen igjen. Jeg hadde aldri klart å stå for den sjarmen han oppviste da han satte seg i bushen med verdens mest bestemte uttrykk altså.

"Eg - eg skal ikke kjøre mere bil eg. No ska eg sitte her, lamme de trivelige guttene. Det bli stas."

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:07   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burtrening av hund

Hvilken rase er det? :nysgjerrig:

Det er så vondt å se når hunder er så usikre. Han har sikkert ikke hatt det så greit før han kom til snille Skvetten.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:09   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har ingen gode råd. Jeg bare kom på å tenke på Pelsen da han fikk øye på bilene da du og m^2 og jeg var i skauen og han ikke ville reise i den dumme bilen igjen. Jeg hadde aldri klart å stå for den sjarmen han oppviste da han satte seg i bushen med verdens mest bestemte uttrykk altså.

"Eg - eg skal ikke kjøre mere bil eg. No ska eg sitte her, lamme de trivelige guttene. Det bli stas."



Da han kom i heimen var han så redd for bilen at han angsbeit for å slippe. Han måtte bæres inn i bilen, en knurrende og glefsende pels. Så nå er han jo "glad i bilen" i forhold.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:13   #16
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Burtrening av hund

Vi har Pippi i bur om natta - lukket. Noe vi har jobbet med. Hun sover også i buret på dagtid med døra lukket. Noe som vi også har jobbet med. Endelig så går dette bra. Hun er 4 mnd.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:15   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hvor stort er buret han ligger i?

Det buret jeg har er så stort at han fint kan stå oppreist, han kan snu seg og det er god plass når han legger seg ned, da bruker han halve buret.

Kan stå oppreist, snur seg og har fin plass når han ligger, det går fint. Men, han er ganske lang, og jeg skulle ønske det var litt mer klaring, så skal kjøpe en større størrelse nuh, så får dette være bilburet, det er ikke så lenge om gangen han ligger der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:18   #18
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hvilken rase er det? :nysgjerrig:

Det er så vondt å se når hunder er så usikre. Han har sikkert ikke hatt det så greit før han kom til snille Skvetten.

Han er en vâstgøta spets på snart 9 år. Han kom til oss for 5 år siden. Gudene må vite hva han har vært utsatt for før han kom til oss. Han hadde flotte år sine første leveår men så ble han omplassert. Da kom han først til en alenemor med fem mindreårige barn, for en aktiv hund var nok ikke det av det gode. Det var såpass at han ble hentet ut derfra. Nå er han verdens gladeste hund og knusegod med folk, særlig unger er han glad i og mamman sin da.

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vi har Pippi i bur om natta - lukket. Noe vi har jobbet med. Hun sover også i buret på dagtid med døra lukket. Noe som vi også har jobbet med. Endelig så går dette bra. Hun er 4 mnd.

Så bra! Heldigvis er det enkelt å få dette til med valper.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:18   #19
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burtrening av hund

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kan stå oppreist, snur seg og har fin plass når han ligger, det går fint. Men, han er ganske lang, og jeg skulle ønske det var litt mer klaring, så skal kjøpe en større størrelse nuh, så får dette være bilburet, det er ikke så lenge om gangen han ligger der.

Da er buret til Pelsen stort nok også til nattesoving.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:20   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burtrening av hund

Du, denne Pelsen din, hvor stor er han? Jeg har et sånt reisebur Jack har vokst ut av, sammenleggbart med stoffsider. Slitent, men praktisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no