Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overvekt og innvandrere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-10, 15:14   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Overvekt og innvandrere

Etter alle de vekt trådene har jeg gått og tenkt litt på en del ting. Det var mange som mente at overdrevent bruk av sukker og junk food var grunnen til at mange er blitt overvektige her i norge. Men da jeg sist handlet hos grønnsakshandleren her i byen kom jeg til å tenke på all de overvektige invandrer kvinnene, som det uten tvil er veldig mange av. Det er veldig få kvinner som er tradisjonkledd og litt opp i årene som ikke er overvektig! Hva kommer det av? Leste også om at dette har begynnt å bli ett ganske så stort problem her i norge blant invandrer familier. Men de koker jo all mat fra bunnen av kosten deres inneholder mye frukt og grønt og ganske så lite sukker. Så hva har skjedd? Og er det like ille i deres hjemmeland? Eller er det kun her?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:20   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Jeg har absolutt inntrykk av at de spiser ganske mye brød og usunn mat i noen matkulturer. Noe er kanskje genetikk også. Man ser jo ofte overvektige blant godt voksne pakistanere, men meget sjelden blant vietnamesere såvidt jeg har inntrykk av?

  Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:20   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

På generell basis tror jeg faktisk at kosten til mange ikke-vestlige innvandrere inneholder mye sukker. Mye brus og saft og søte kaker og desserter.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:21   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.101
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Nå generaliserer jeg noe alldeles grusomt, for det gjelder selvfølgelig ikke alle.

En del innvandrerkulturer har sult og nød langt nærmere seg enn vi har i Norge. Det har ikke vært fokus på å spise sunt, men å få i seg nok mat. Så når de bor i Norge og har penger nok til mat, så har de ikke de samme begrensningene på å "kose seg" som etterhvert har blitt innarbeidet i norsk kultur.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:23   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Her er en artikkel i Legetidsskriftet som tar for seg en del av de spørsmålene du stiller.

Og det ser ut til at det er en blanding av arv og miljø. Men når det gjelder lite sukker i kosten? Nja, ganske mange innvandrere sier at her er maten så billig (relativt sett da) at nå spiser de festmat til hverdags, og også kaker og slikt mye hyppigere enn i hjemlandet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:23   #6
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Gjør det det? Jeg kjenner ganske så mange ikke vestlige invandrere og ingen av de er særlig glad i kaker. Vi spsier mye mere søt mat en de gjør.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:24   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

På generell basis tror jeg faktisk at kosten til mange ikke-vestlige innvandrere inneholder mye sukker. Mye brus og saft og søte kaker og desserter.

Det er mitt inntrykk også. Mer liberale på godteri/brus til barna har jeg også opplevd at de er i enkelte kulturer.
Dessuten: Tilbehør med mye karbohydrater er ganske vanlig. Nanbrød, ris osv.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:24   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Spesielt kvinnene i eldre generasjon beveger seg vel ikke så mye heller.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:27   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

I mange andre land er det å ha råd til sukker og fet mat et tegn på velstand, og dette blir et problem når man flytter til et land hvor man har råd til det HELE tiden.

Dette sier Folkehelseinstituttet:

Sitat:

- Hva er årsaken til den høye diabetesforekomsten blant innvandrere fra Pakistan og India?
- Utviklingen av type 2 diabetes har ofte sammenheng med medfødte anlegg samt overvekt rundt midjen. Kvinnene veier mer enn mennene og har derfor høyere forekomst av diabetes. I tillegg er mange lite fysisk aktive. Vektøkningen kan også ha sammenheng med lange, kalde vintre og mye inneliv. Vi ser at blant kvinner som er født i India og Pakistan, er det høyere vekt blant dem som bor i Norge enn blant dem som bor i Pakistan eller i for eksempel Storbritannia. Den tradisjonelle ledige, vide klesdrakten er ideell til å kamuflere en stor mage, enten pga graviditet eller fedme.

Jeg leste også en artikkel for noen dager siden om at diabetes og fedme har blitt et symbol på plasseskillet i India, som har en helt enorm prosentandel av verdens befolkning med diabetes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:28   #10
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er mitt inntrykk også. Mer liberale på godteri/brus til barna har jeg også opplevd at de er i enkelte kulturer.
Dessuten: Tilbehør med mye karbohydrater er ganske vanlig. Nanbrød, ris osv.

Men det at de er mere liberale på godteri for barna skall jo ikke ha noe innvirkning på at de selv legger på seg. Jeg tror at i mange kulturer spiller også skjønnhets idealet en stor rolle. I mange afrikanske og caribiske land skall en kvinne ha mye fett på kroppen for at de skall kalle henne pen og sexy.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:28   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Spesielt kvinnene i eldre generasjon beveger seg vel ikke så mye heller.

Det er jo ett poeng. I mange kulturer har de ikke noen trenings- og friluftsaktivitetskultur blandt voksne. Det er kanskje ett vestlig fenomen å drive trening og fysisk aktivitet for helsa og figuren sin del.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:29   #12
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I mange andre land er det å ha råd til sukker og fet mat et tegn på velstand, og dette blir et problem når man flytter til et land hvor man har råd til det HELE tiden.

Dette sier Folkehelseinstituttet:
Jeg leste også en artikkel for noen dager siden om at diabetes og fedme har blitt et symbol på plasseskillet i India, som har en helt enorm prosentandel av verdens befolkning med diabetes.

Interessant jeg som hadde intrykk av at indisk mat er ganske så sunt med mye grønt og belgfrukter blant annet.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:29   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg kjenner ganske så mange ikke vestlige invandrere og ingen av de er særlig glad i kaker. Vi spsier mye mere søt mat en de gjør.

De ikke-vestlige innvandrerne jeg kjenner er veldig glade i søtsaker, men andre typer enn det vi er vant med. Det er bare å ta en titt inn på bakeriene på grønland, så skal du se at det virkelig bugner av søtt og frityrstekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:32   #14
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå generaliserer jeg noe alldeles grusomt, for det gjelder selvfølgelig ikke alle.

En del innvandrerkulturer har sult og nød langt nærmere seg enn vi har i Norge. Det har ikke vært fokus på å spise sunt, men å få i seg nok mat. Så når de bor i Norge og har penger nok til mat, så har de ikke de samme begrensningene på å "kose seg" som etterhvert har blitt innarbeidet i norsk kultur.

Det stemmer nok for en del. I tillegg tror jeg en kan leggge til at de bruker MYE olje/fett i matlagingen. Vår au pair fra Fillipinene kunne glatt bruke 1/2 liter olje for å lage middag. Inntil jeg fortalte at teflonpanner knapt trengte olje i det hele tatt.

Men ja, i en del andre kulturer er det et tegn på rikdom at en kan bli feit. Og noen synes faktisk det er pent også. Har ei venninne her, som er overvektig langt opp i fedmekategoriene (eller var, hun har operert seg nå), og hun fortalte om menn som plystret på henne og kommenterte at hun hadde pen rumpe. Hun ble også forsøkt sjekket opp flere ganger. Hun spøkte med at hun tydeligvis fylte skjønnhetskravene i noen kulturer.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:32   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.101
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Og så er det stor forskjell på "ikke-vestlige innvandrere". Er det egentlig personer fra India/Pakistan du sikter til?

Overvekt er jo på langt nær like utbredt blant innvandrere fra Filipinnene, Thailand osv. Eller er det?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:35   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og så er det stor forskjell på "ikke-vestlige innvandrere". Er det egentlig personer fra India/Pakistan du sikter til?

Overvekt er jo på langt nær like utbredt blant innvandrere fra Filipinnene, Thailand osv. Eller er det?

Det har du helt rett i. Det er ikke spesielt mange fler overvektige somaliere heller, sammenliknet med nordmenn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:38   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Det er jo særlig kvinner fra det såkalte sub-asiatiske kontinent (f.eks. Pakistan og India) som har en enorm opphopning av overvekt og diabetes. Jeg tror Romsås-undersøkelsen fant en prevalens på 36 % av kvinner 40-50 med type 2-diabetes, mot 4 % på landsbasis. Der var forklaringsmodellen også billig mel og sukker, og dyre og dårlige grønnsaker, sammen med en helt annen kultur for bevegelse enn såkalt etnisk norske.

Og indisk mat bugner jo av både fett og karbohydrater, på resturanter i Norge, i hvert fall. Om enn så deilig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:40   #18
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Nei jeg siktet egentlig mest av alt på kvinner fra afrikanske land hvor jeg har lagt merke til at det er blitt en ganske så brutal endring i virkelig overvektige kvinner. hvor antrekket nok sjuler en del av hva som faktisk foregår under klærne. Når du står på tbanen og hører kvinnene nesten spytte ut lungene sine bare fordi de har gått fra stasjonen og inn på t banen ja da kjenner jeg at noe må gjøres. og jeg legger til her jeg er ikke akkurat tynn jeg heller så det er ikke det det er snakk om.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:40   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Men det at de er mere liberale på godteri for barna skall jo ikke ha noe innvirkning på at de selv legger på seg. Jeg tror at i mange kulturer spiller også skjønnhets idealet en stor rolle. I mange afrikanske og caribiske land skall en kvinne ha mye fett på kroppen for at de skall kalle henne pen og sexy.

Jeg kan ikke henvise til noen artikkel, men jeg har for en tid tilbake snappet opp noe om at det du henviser til (med meget frodige kvinner som ideal for kvinnekropp i enkelte afrikanske kulturer) visstnok er utdøende. Det vestlige kvinneideal brer visst om seg.

Mitt poeng var vel at om de har ett annet syn på søtt til hverdags og tillater dette i kosten til barna sine langt større grad enn mange etnisk norske, tviler jeg på at den liberale holdningen stopper ved barna?
Det er jo ett bilde på hvordan en kultur oppfatter søt/fet/usunn mat om de tillater dette som en daglig del av kosten til ungene sine?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 16:08   #20
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Jeg bor i et område med en stor andel innvandrere fra Afrika og Midt-Østen, og hvis jeg skal bedømme ut fra handlevognene jeg ser forbrukes det enorme mengder kaker, brus og godteri i mange av disse familiene - og de lager definitivt ikke all mat fra grunnen. :datapunkt:

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no