Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stygg flekk på bunadsskjorte

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-14, 21:14   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stygg flekk på bunadsskjorte

Vi er ikke de kjappeste, og da vi i dag skulle pakke bort bunadsskjorta til snuppa, så ser vi at den har en gigantisk grønn flekk på seg. Hun aner ikke hva det er. Det kan være gress, men vi frykter at det er fuglebæsj (men det er altså helt grønt).

Dette er en svært gammel bunad som sendes rundt i slekta til mannen min. Vi har fryktelig lite lyst til å ødelegge den. Hva kan vi vaske den med?

Gode tips vil bli satt stor pris på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:17   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Jeg bruker Vanish flekkfjerningsspray på alle typer flekker. Har aldri mislyktes. Jeg ville sprayet flekken godt, og vasket skjorta på finprogram i maskinen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:30   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Og Vanish kommer ikke til å ødelegge skjorta? Den er skikkelig gammel.

Vi har vanish, men har ikke turt å bruke den.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:30   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Her er mitt bankers-råd, som tar alt fra rådvin til solkrem.

1. Gni flekken inn med flytende Blenda sensitive - la ligge i 30 min
2. Fyll en bøtte med kaldt vann + flytende Blenda sensitive, la plagget ligge i såpeblandingen over natten
3. Vask plagget med flytende Blenda sensitive på så sterk varme som stoffet tåler (bomull og lin tåler kokevask)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:39   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Zalo og iskaldt vann på nye flekker, men her er den jo ikke ny, så jeg vet ikke om det vil gå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:52   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Linskjorte? Gallesåpe og koke skjorta. Legg i kaldt såpevann, la koke opp saaaakte, la koke litt, og kjøl ned i kokevannet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 21:55   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Hvordan vet jeg at det er lin? Jeg antar det, for den er helt håpløs å stryke og er gammel. (Min egen bunadsskjorte er av bomull, og jeg kunne ikke forstå hvorfor alle sutret så fælt over stryking av bunadsskjorter ... og så skulle jeg stryke snuppa sin og skjønte plutselig hva som var problemet.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 22:35   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Du kan anta at det er lin. Jeg ville ikke brukt vanish på gammel lin, jeg ville holdt meg til organiske vaskemidler. Men den tåler koking, altså.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 23:01   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stygg flekk på bunadsskjorte

Er det en gammel og ærverdig linskjorte ville jeg aldri ha brukt sterke vaskemidler.

Såpespon anbefales på lin, den bevarer og impregnerer lin + at den gjør det enklere å stryke linskjorter. Syntetiske vaskemidler tørker ut fibrene i linen hvilket gjør fibrene porøse og skjøre over tid. Flekkfjerning med gallesåpe.

Google gav dette: http://norges-linforening.no/tag/vask-bunadskjorte/

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no