Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Farging av klær - trenger hjelp!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-14, 23:46   #1
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Farging av klær - trenger hjelp!

Klesplagg i 98% bomull og 2% elastan - har prøvd to runder med Herdins farge, minste pakke. Det blir bare svak farge, og ikke koksgrå (som jeg brukte først) eller marine (som jeg prøvde etterpå). Problemet er også at det ble noen stor flekker på plagget i første farging, uten at jeg skjønner hvordan det skjedde. Farger i maskinen, og har fulgt bruksanvisninga. :flink:
(Sømmene forblir hvite, og det var jeg klar over, altså, gjør ingenting)

Er det noen vits i å prøve et annet merke farge? Nå er jo plagget ubrukelig pga. flekkene, men det blir jo kostende endel med mange pakker farge også...

Noen som har noen råd?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 16:09   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Farging av klær - trenger hjelp!

Brukte du rett fargesalt? Jeg tror man skal bruke vanlig koksalt til Herdins tekstilfarge men slikt skal stå tydelig på pakken. Det er oftest for mye tøy og for lite vann i maskinen som gir flekker, og for lite farge i forhold til tekstilmengde som ikke gir dyp nok farge.

Det er viktig å passe på at maskinen tar inn nok vann og ikke ha for mye i maskinen, da skal det blir gjevnt resultat. Noen legger dryppvått tøy i maskinen for å helgradere seg mot flekker. For den dypeste nyansen på mørke farger ikke legg mer en et halvt kilo tøy i maskinen (kan variere fra fabrikant til fabrikant). De fleste tekstilfarger krever 60 grader for å bli fargeekte, og lang vask slik at fargen får virke lengst mulig på fibrene. Herdins "muliti fibre" tror jeg er nede i 250 gram tøy pr. pakke på marineblått og svart, i praksis betyr det fort to pakker. Det betyr lite om du farger to ganger, det viktigste er nok farge i en engang. Du kan enkelt fylle noen liter med vann ekstra om du vet maskinen din bruker lite vann under det lengste vaskeprogrammet. Vent til maskinen har tatt inn vann og trommelen har gått noen runder, hell i noen liter vann ned i pulverskuffen til du ser det er nok til at det skyller godt gjennom plagget på hver runde trommelen tar.

Du kan ikke farge bort flekker eller mønstre, da må du avfarge eller bleke tekstilet til en gjevn farge før du farger på nytt. Elastanfibrene trekker ikke til seg farge særlig godt. Elastan er ofte vevd eller strikket inn i stoffet som en tynn tråd. Det er en elastisk tråd nesten som gummi eller strikk. Av og til er den inni en tråd, nærmest som en strøme rundt selve elastanfiberen, da kan det være letter å farge den, avhengig av hvilke fiber denne strømpen er laget av. Pass på at tekstilene er rene, godt skylt og der ikke har vært brukt skyllemiddel på dem før de farges.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 21:46   #3
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Farging av klær - trenger hjelp!

Takk for svar og tips! Brukte vanlig salt begge gangene, men med jod ene gangen og uten andre... Det var fordi han i butikken sa "bruk uten jord, altså det som er rødt." Når jeg da i butikken fant ut at det var motsatt og det røde var med jod ble jeg selvfølgelig forvirret, derfor ble det slik... Den var ikke dryppvåt når jeg la den i, men oppvridd våt. Det skulle være nok med farge, altså en pakke, ettersom det bare er en shorts, men mulig jeg skulle safa med to pakker. Tror jeg prøver en siste gang... Begynner jo å bli noen kroner på farge nå, men det var en litt dyr shorts med veldig fin fasong som jeg gjerne vil bruke...

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 12:58   #4
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Farging av klær - trenger hjelp!

Bare en shorts? Veldig rart du skulle få flekker og en pakke burde være nok. Jeg søkte på nettet for å finne ut noe om salt med eller uten jod gjør stor fjorskjell uten å komme til noe direkte. Det eneste er at flere steder insisterer de på vanlig koksalt uten jod. Jeg ser også at noen farger sømmer i nylon/polyester tråd med merketusj, og det burde gå an å få tak på, i sort og marineblå.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 16:55   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farging av klær - trenger hjelp!

For å få et bedre resultat må du først avfarge shortsen.
Og enten brukes saltet som hører til( har ikke brukt Herdins farge, men den du får kjøpt i dagligvarer og hos fargehandleren de siste årene), eller salt uten jod.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-14, 22:46   #6
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Farging av klær - trenger hjelp!

Det ble en ny fargerunde - denne gangen med Dylon farge - valgte svart, og satset på at den da kanskje ble mørkegrå, men den ble aldeles kullsvart! Blen fin altså men, farget nå bare på 40grader, og ikke 60 som jeg brukte første gangene, mulig det kunne ha noe å si?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no