Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-12, 13:51   #1
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner?

Jah. Så er fotballsesongen i gang, og jeg har de siste dagene klart å bruke uhensiktsmessig med tid på å gruble over at noen bruker ordet leggskinn i entall og leggskinner i flertall.
Og jeg klør i øra når jeg hører leggskinne/leggskinner, noe som fikk emg til å ta en telefon til en annen flisespikekr-korrektur-nazi-venninne for å finne Fasiten. og så sier hun altså leggskinne/leggskinner!!!

(og jeg er altså ikke personlig iriitert på de som ikke kjenner fotballterminologien så godt at de vet at det heter ET leggskinn, og ikke en leggskinne... for da skjønner jeg at det henger på greip for de å si leggskinner hvis det er EN leggskinne...)


Men hva er egentlig korrekt TM??

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 13:52   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Leggbeskyttere.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:00   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Leggskinn

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:22   #4
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Leggskinn

Ja men hva med flertall da?? Leggskinn da også , eller går det bra å si leggskinner?

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:23   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Ett skinn, flere skinn? Skinner høres liksom ikke ut som noe man trenger når man driver aktiv idrett.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:24   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.083
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Leggbeskyttere.

Jepp. Leggiser.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:27   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Leggbeskyttere.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:28   #8
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jepp. Leggiser.

Leggise?? da ser det ut som en skrivefeil for leggingser!!




Men seriøst, jeg vet hva JEG mener er korrekt, men lurer altså på hva som Lov å skrive...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:29   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.083
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Leggiser er fjaseord når jeg spør gutta om de har husket å ta på Leggbeskytterne.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:42   #10
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Leggbeskyttere ja.

Ellers har jeg alltid trodd det var ei skinne man har på leggen, ikke et ekstra skinn.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:44   #11
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??


Dette var samtaleemne rundt lunsjbordet her for 5 min siden.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:45   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Leggbeskyttere ja.

Ellers har jeg alltid trodd det var ei skinne man har på leggen, ikke et ekstra skinn.

Samme her.

Og seriøst, et skinn? Det er jo en skinne?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:48   #13
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Ja, skinne ja? Hvis vi blir enige om det er det jeg som vinner diskusjonen i heimen.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:56   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Men det er da ikke en skinne???
Det er da et ekstra skinn, som skal berge leggskinnet?? Eller ialflall beinet fra å brekke(knekke/bli knukket/brukket/brekt/knekt...
:fjas og vas:

Når jeg skriver leggskinne i google-feltet kommer det rød korrekturstrek på skinne, men ingenting på skinn.
Et skinn, 2 skinn.
Tror jeg er i ferd å finne Fasiten TM. :sådetsåh:

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 15:03   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Vil tippe at disse i "gamle dager" var laget i skinn?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 15:11   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

XXL selger "leggskinn", ser jeg. Da tok jeg feil, da.
Jeg burde jo egentlig visst bedre enn å være så påståelig når jeg diskuterte med en som har spilt fotball hele livet.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:38   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Leggskinn eller leggbeskyttere!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:56   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Jeg vil da påstå at det er ei skinne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:19   #19
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

XXL selger "leggskinn", ser jeg. Da tok jeg feil, da.
Jeg burde jo egentlig visst bedre enn å være så påståelig når jeg diskuterte med en som har spilt fotball hele livet.

Butikker skriver ikke nødvendigvis rett. Har jeg lest.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:22   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fotballutstyr: leggskinn/leggskinn eller leggskinne/leggskinner??

Det er ikke normert, verken «leggskinn» eller «leggskinne» står i Bokmålsordboka. Det finnes altså ikke noe offisielt standpunkt om hva som er riktig eller galt. La derfor de tusen blomster blomstre. (Leggbeskytter står, da.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no