Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Treningstøy som lukter surt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-14, 12:02   #21
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Omo har kommet med eget vaskemiddel til treningstøy nå. Jeg har ikke prøvd det ennå, men tenkte jeg skulle prøve det på mannens treningsskjorter.



Sitat:

OMO har kommet med et helt nytt vaskemiddel spesielt utviklet for trenings- og fritidstøy. Vaskemiddelet inneholder FibreFRESH™ som fjerner vond lukt i tøy og er effektiv helt fra 30 grader.
Produktet kan brukes på alle typer klær, men er spesielt utviklet for klær en bruker når en er i aktivitet. Bruk OMO Aktiv & Sport til både innendørs- og utendørsbekledning som til eksempel:

  • Teknisk treningstøy
  • Mikrofiber
  • Superundertøy (ikke ull)
  • Gore-tex/skallbekledning
  • Fleece
  • Softshell
  • Skiklær
  • Parkdresser/utedresser
Til vask av ull, silke og dun anbefales Milo.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 12:13   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Da blir det 60 grader heretter. Takk for svar.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 12:27   #23
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har en halv kopp eddik i kammeret der skyllemiddelet er, ja, Poly. Og er enig i din vurdering i skyllemiddelet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 12:33   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Jeg pleier å slenge klærne inn i vaskemaskina på 30 grader kortprogram så fort som mulig etter trening, og regner med at det meste blir skylt ut da. Har ikke hatt problemer med lukt så langt, i alle fall. Viktig at det er god nok utlufting når man tørker også, men det er vel selvsagt (jeg får sur lukt i alle klær, uansett kontakt med svette, hvis det er for høy fuktighet på badet når jeg tørker klærne).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 12:36   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Flytende Ull/silkevaskemiddel på hurtigprogram og 40 grader funker her.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 18:21   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Lang øko vask på 40 grader umiddelbart etter bruk, og lar tøyet tørke i frisk luft. Bruker parfymert flytende vaskemiddel. Eddik når det trengs.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 18:51   #27
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Mye av mitt treningstøy tåler bare 30 eller 40 grader, og plaggene blir faktisk ødelagt ved vask på 60 grader :hartestetut:

Vi vasker alltid alt treningstøy umiddelbart etter bruk, hos oss fyller vi lett en vaskemaskin med treningstøy pr. dag
Det som fungerer best, er å bruke vaskemiddel for treningstøy. Vi har pleid å bruke Holmenkoll eller det fra Assos. Dyrt, men har fungert bra.

Nå er vi tomme og jeg glemmer stadig å kjøpe nytt, så den siste tiden har jeg vasket med eddik i skyllerommet. Jeg er litt usikker på hvor bra det fungerer. Det lukter ikke når det er nyvasket, men jeg føler at jeg stinker på trening innendørs. Det hører vel med til historien at jeg trener så svetten renner stort sett hver gang, så om det er ny eller gammel svette jeg lukter veit jeg jammen ikke. Note to self: Må huske å spørre Tinkadott om jeg stinker neste gang jeg er på spinning med henne.

Tøymykner må man i alle fall ikke bruke på treningstøy.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 19:04   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Jeg vasker også rett etter trening, men likevel får jeg vond lukt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 20:37   #29
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Vasker på 60 grader en gang i blant. Men ellers tenker jeg at jeg det får stå sin prøve at jeg stinker på trening, om det er fra klærne, eller fra meg... *eksponeringsterapi*

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 20:52   #30
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Jeg opplever mye mindre sur lukt nå etter at jeg begynte å vaske treningstøyet med en gang jeg kom hjem.

Tidligere testet jeg å bløtlegge trøyene i eddik, og også den der rosa boksen med den irriterende reklamen, og begge deler holdt lukten borte en liten stund, men så kom den tilbake

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 22:12   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Vasker på 60 grader en gang i blant. Men ellers tenker jeg at jeg det får stå sin prøve at jeg stinker på trening, om det er fra klærne, eller fra meg... *eksponeringsterapi*

Hvis du trener ute er det jo greit, men inne på et studio er det jo ikke særlig hensynsfullt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 23:21   #32
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Vasker kun på 40 grader ekspress med Milo. Sjelden det blir vasket samme dag. Tøyet lukter ikke. Vasker jeg med vanlig pulver kan dets sette seg litt lukt synes jeg.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 08:13   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Vasker kun på 40 grader ekspress med Milo. Sjelden det blir vasket samme dag. Tøyet lukter ikke. Vasker jeg med vanlig pulver kan dets sette seg litt lukt synes jeg.



Jeg vasker ofte samme dag, men noen ganger ligger det til neste dag også. Men har samme erfaring.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 11:08   #34
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis du trener ute er det jo greit, men inne på et studio er det jo ikke særlig hensynsfullt.

Trener oftest i sal. Trener ikke med stinkende klær, men ofte opplever jeg at klærne ikke lukter i skuffen, og så lukter de litt når de blir varme. Jeg tror ikke jeg bruker klær som lukter så vondt at andre lukter det. Dessuten synes jeg at det må være takhøyde for å ikke lukte som en blomsterbukett når man trener.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 11:10   #35
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

60 grader gjør susen her. Det er en del bakterier som overlever ved lavere temp som kan skape ekkel lukt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 11:24   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Trener oftest i sal. Trener ikke med stinkende klær, men ofte opplever jeg at klærne ikke lukter i skuffen, og så lukter de litt når de blir varme. Jeg tror ikke jeg bruker klær som lukter så vondt at andre lukter det. Dessuten synes jeg at det må være takhøyde for å ikke lukte som en blomsterbukett når man trener.

Jeg tenker at hvis klærne lukter når de blir varmet opp, så er de ikke skikkelig rene og bør vaskes på høyere temperatur. Jeg syns det er stor forskjell på lukt av ny svette (helt akseptabelt) og lukt aktivert av varme (ikke fullt så akseptabelt). Og selvsagt kan det skje alle, og det skal man ha takhøyde for, men jeg syns ikke man skal tenke at det er helt greit.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 23:36   #37
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Hvis det er vanlig at syntetisk treningstøy lukter yuk etter vasker på 40 °C fortsetter jeg med bomullstøy og vask på 40. Har aldri merket ekkel lukt etterpå. bm :heldig?:

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 05:31   #38
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Note to self: Må huske å spørre Tinkadott om jeg stinker neste gang jeg er på spinning med henne.

Tøymykner må man i alle fall ikke bruke på treningstøy.

Har aldri lagt merke til at det lukter surt av deg altså, Synnemor.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 06:42   #39
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Eddik funker også på ullundertøy !

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 08:19   #40
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Eddik brukes på alt illeluktende tøy her også. En dæsj sammen med vaskemiddelet og voilà!

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no