Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Noen iTunes-guruer her?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-07, 12:25   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen iTunes-guruer her?



Vi har etter hvert en uanstendig mengde med musikk som skal forsøksvis holdes organsiert. Før brukte vi Creatives program, men siden vi kjører Mac på anlegget, prøver vi å lære oss dette skikkelig. Det største problemet er at jeg ikke får iTunes til å monitorere endringene vi gjør. Dvs. når vi legger inn nye album, "sniffer" den det ikke, og når vi flytter på musikken klarer den ikke hverken å finne den nye eller å slette den gamle. Jeg trodde dette skulle fikse seg da vi endelig fikk samlet alt i én mappe og kunne konsolidere, men det gjør det altså ikke.

Jeg har ikke plass til å ha det mer enn ett sted på maskinen, det er vel opp mot 300 GB nå.

Noen som kan hjelpe?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 12:26   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen i-Tunes-guruer her?

Og hvorfor i all verden skrev jeg i-Tunes i overskriften? :surrehue:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 16:28   #3
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Noen som kan hjelpe?

Neppe.

<geek>
Så lenge filsystemet er gammeldags og primitivt (og det er både HFS i OSX og NTFS i Windows), kommer automatisk overvåkning av endringer i multimediafiler i kategorien "hard problem". Det er mulig noe vil bli bedre med ny Spotlight i neste versjon av OSX, men jeg ville ikke ha holdt pusten siden filsystemet nok fortsatt ikke er byttet ut.
</geek>

Jeg har konkludert at dette må gjøres manuelt hvis det skal være til å stole på. (Jeg tagger musikk og legger til album art manuelt også.)
Jeg gjør altså som følger:

  1. iTunes får ikke organisere musikken min. Det gjør jeg selv.
  2. Jeg gjør en manuell Add Folder hver gang jeg vil ha lagt til noe.
  3. Jeg sletter fra iTunes biblioteket (og legger evt. til på nytt) manuelt når jeg sletter (eller flytter) noe.
(Og når noe slettes forsvinner det fra alle playlists som er satt til å synce med en iPod, så jeg må legge det til manuelt der også).

Og hvis man lurer på hvorfor jeg bruker iTunes når det er så tungvint, så skyldes det at de alternativene jeg kjenner til er veldig (veldig) mye dårligere til å organisere og spille musikk.

Under OSX kan du prøve med Folder Actions. Og diverse Apple Scripts fra Doug's Apple Scripts for iTunes. Denne overvåker en folder og legger ting til i biblioteket. Og denne fjerner "døde" filer.

Under Windows kan man prøve iTunes Library Updater.

Jeg bruker ikke noen av disse automatiske løsningene, da (mye) erfaring tilsier at de alltid ødelegger noe, og at de brekker når det passer dårligst.

Ben "In the future everything will work" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 16:34   #4
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Kan lite om dette selv.
Selv har jeg iBook, og all musikk jeg laster ned eller legger inn på maskina, lagrer seg automatisk på iTunes. Jeg synes biblioteket der er veldig oversiktlig jeg da. Så jeg føler ikke behov for å flytte på det.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:30   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Takk for svar! Benmurphy, det er sånn vi gjør det også, og etter alle solemerker ser det altså ut til at det er den beste løsningen når "noen" er ekstremt nerdete opptatt av hvordan filstrukturen ser ut. Heldigvis er musikksamlingen på det meste "ferdig" nå, så da ER det jo en overkommelig jobb.

Creativ hadde jo en utmerket sniffer, men hele systemet ble totalt føkket opp når vi kom over en viss str. iTunes ser i det minste ut til å takle det OK.

Vanilja, jeg er forsåvidt med deg, men hvis man skal ha sjanse til å finne frem i 60.000 sanger, må det nok være et visst system. Sier noen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:47   #6
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

(…) "noen" er ekstremt nerdete opptatt av hvordan filstrukturen ser ut.

Hva mener du? Er det noen som ikke anser en velorganisert filstruktur for musikksamlingen som like viktig som mat, luft og sex?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Creativ hadde jo en utmerket sniffer, men hele systemet ble totalt føkket opp når vi kom over en viss str. iTunes ser i det minste ut til å takle det OK.

Vanilja, jeg er forsåvidt med deg, men hvis man skal ha sjanse til å finne frem i 60.000 sanger, må det nok være et visst system. Sier noen.

Så lenge man bare bruker iTunes spiller det vel egentlig mindre rolle hvordan man gjør det. Men om man har mange tusen album og et langt perspektiv på musikksamlingen, oppstår problemene når man vil gjøre noe annet. Og eksempelet med Creatives system som kom til kort viser at det vil man gjerne på et eller annet tidspunkt. iTunes vil nok være modent for utskifting en gang også. Og det kan være uoverkommelig hvis man ikke selv har kontroll over musikkbiblioteket.

Ben "Won't Get Fooled Again" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 14:47   #7
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vanilja, jeg er forsåvidt med deg, men hvis man skal ha sjanse til å finne frem i 60.000 sanger, må det nok være et visst system. Sier noen.

Da bare søker jeg på den gruppen, sangen eller det albumet jeg vil høre på.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 10:13   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Da bare søker jeg på den gruppen, sangen eller det albumet jeg vil høre på.

Ja, hvis det ligger der det skal i iTunes. Hvis det har blitt flyttet eller endret på et vis, finner ikke iTunes det, og hvis man da ikke har system, da …

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 15:38   #9
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, hvis det ligger der det skal i iTunes. Hvis det har blitt flyttet eller endret på et vis, finner ikke iTunes det, og hvis man da ikke har system, da …

Ah! Sånn å forstå.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 15:41   #10
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen iTunes-guruer her?

Høres ut som litt av samme problemet jeg har på min konto.

Har dere funnet ut av det? Hvis ikke er det mulig sambo kan hjelpe litt senere.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no