Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny laptop. Windows 8?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-13, 21:34   #1
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Ny laptop. Windows 8?

Jeg trenger ny PC (en helt enkel, til rundt 4000-5000.-), men ser at alle nye laptoper kommer med Windows 8. Har lest mye negativt om det nye systemet. Noen som har erfaringer? Og får man i det hele tatt nye laptoper med Windows 7 fremdeles?

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 23:45   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Den store forskjellen er det egentlig ikke - om man ikke liker startskjermen og prinsippene rundt den kan man installere f.eks. ClassicShell, så blir det hele omtrent slik som gamle Win7.

Jeg ville gjerne sagt at det ikke er vits i å oppgradere fra Win7 til Win8, men ser ikke noe problem med at en pc er levert med det.

Personlig var jeg nok så skeptisk i starten. På jobb-pc-en ble ClassicShell raskt installert. På den bærbarte oppgraderte jeg for en stund siden og gikk mer inn for å bruke Win8 slik det er tenkt - og det fungerer egentlig ypperlig.

For en del handler det nok litt om vegringen til å sette seg inn i noe nytt - uten at det egentlig ikke er en så stor forskjell på sett og vis. En del har brukt "Windows slik vi kjenner det" siden Windows 95, og da blir det raskt at endringer først kan virke "dårlige".

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 00:25   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Jeg oppgraderte til Win8, og er så langt fornøyd med det. På nye maskiner så er det jo bare å hive seg ut i det, for det er jo dette som blir nå fremover.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 07:35   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Jeg har hatt win8 lenge, og er fornøyd. Litt overgang å bruke noe nytt, men gikk seg fort til.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 13:18   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Takk for svar, regner med det bare er en tilvenningssak.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 19:18   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har hatt win8 lenge, og er fornøyd. Litt overgang å bruke noe nytt, men gikk seg fort til.

Samme her! Installerte på en noen år gammel Laptop, ytelsen ble utrolig mye bedre !! Siden jeg nå ikke har touch, bruker jeg mest den "gammeldagse" desktopen, men får snart ny Laptop med touch, da tenker jeg det blir litt mer bruk av touch-optimalisert desktop og apps.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 19:21   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Helt levelig, men jeg er allerede (har hatt Win8 i et døgn) grundig irritert over at jeg som administrator likevel ikke får lov å kontrollere f.eks programfiler som jeg lyster. Og så har jeg lastet ned et skin for å få tilbake startmenyen. :retro:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 19:22   #8
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Helt levelig, men jeg er allerede (har hatt Win8 i et døgn) grundig irritert over at jeg som administrator likevel ikke får lov å kontrollere f.eks programfiler som jeg lyster. Og så har jeg lastet ned et skin for å få tilbake startmenyen. :retro:

Hvor laster man ned den?

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 19:26   #9
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Hvor laster man ned den?

Finnes flere. Jeg har denne. Virker helt ålreit.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 19:29   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Jeg har et intenst hat-forhold til Windows 8, og har bare lyst å avinstallere hele greia og få meg eldre Windows igjen. Vi har (splitter ny) Samsung-pc, mannen mener å ha lest noe om Windows 8 på Samsung-pcer, at det kræsjer fort. Vi sliter intenst med nettleserne til tider, alt blir "scrambled". Jeg må daglig bytte mellom FF, Chrome og IE. Facebook funker kanskje i IE men ikke i FF. Foreldreportalen funker samtidig kanskje i FF men ikke i IE, og Netflix funker bare i Chrome osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:38   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

administrator likevel ikke får lov å kontrollere f.eks programfiler som jeg lyster.

Hu?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:40   #12
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hu?

Mhm. Men jeg tror ikke det nødvendigvis er bare i Win8. Antagelig samme issue som er beskrevet her. Om jeg f.eks vil slette hele McAfee-mappa fra programfiler, får vekselvis feilmeldinger om at bare administratorer har tilgang og at bare trusted installer kan gi tillatelsen. Til tross for adminstatus, liksom. Ikke noe stort problem, men til å bli sur av.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:41   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har et intenst hat-forhold til Windows 8, og har bare lyst å avinstallere hele greia og få meg eldre Windows igjen. Vi har (splitter ny) Samsung-pc, mannen mener å ha lest noe om Windows 8 på Samsung-pcer, at det kræsjer fort. Vi sliter intenst med nettleserne til tider, alt blir "scrambled". Jeg må daglig bytte mellom FF, Chrome og IE. Facebook funker kanskje i IE men ikke i FF. Foreldreportalen funker samtidig kanskje i FF men ikke i IE, og Netflix funker bare i Chrome osv.

Høres egentlig ut som et helt annet problem enn Windows 8 i seg selv. Har i all hovedsak brukt Chrome, selv om jeg bruker en testløsning der pc-ene i flere dager står og laster forskjellige websider i IE - uten at det har gitt problemer.

Har vel de siste månedene brukt 8-10 forskjellige pc-er en god stund med Windows 8 - og brukt Windows 8 på kontor-pc siden det ble tilgjengelig via Microsoft TechNet/MSDN. Egentlig ikke hatt noen spesielle problemer.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:43   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Hmm, skjønner ikke hva det kan være. Mannen min insisterer på at problemene kommer av Windows 8. Jeg har jo ikke peiling på sånt, men vi hadde aldri disse problemene med den forrige pcen. Kanskje vi bør levere denne inn og få den sjekket. Den er jo helt ny, kjøpte den i februar og den var sannelig ikke billig heller.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:45   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Mhm. Men jeg tror ikke det nødvendigvis er bare i Win8. Antagelig samme issue som er beskrevet her. Om jeg f.eks vil slette hele McAfee-mappa fra programfiler, får vekselvis feilmeldinger om at bare administratorer har tilgang og at bare trusted installer kan gi tillatelsen. Til tross for adminstatus, liksom. Ikke noe stort problem, men til å bli sur av.

Du vil slette mappa i stedet for å avinstallere programmet?

Problemet i lenken er knyttet til filrettigheter når filer er kopiert fra et annet system på en måte der NTFS-rettigheter følger med - vil jeg tro, uten å ha lest tråden i detalj. Å da måtte "ta eierskap" til filer er helt vanlig.

Når det gjelder f.eks. rettigheter til kataloger for sikkerhetsprogrammer blir vel rettighetene satt litt spesielt for at ikke andre programmer - f.eks. et virus - skal kunne slette katalogen for å sette antivirusprogrammet ut av spill.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:46   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Har hatt win8 siden den kom som RC (ett år-ish?), ikke støtt på noe problemer i det hele tatt faktisk. Annet enn manglende drivere og annet rusk man må regne med på slike tidlige utgivelser.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:48   #17
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Du vil slette mappa i stedet for å avinstallere programmet?

Jeg vil begge deler. Mappa forsvinner ikke selv om jeg avinstallerer, og det er umulig å endre eierinnstillingene der det står at de kan endres. Det er vel mest provoserende at jeg som admin får beskjed om at bare admin har tillatelse. Er greia at "denne mappa SKAL være her for det har Microsoft bestemt," så får de si det.

Fikk samme beskjed da jeg forsøkte å slette IE-mappa, så ikke antivirusrelatert nødvendigvis.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:04   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Har du restartet?
Ofte forsvinner de etter det.
Det var et stort problem for operativsystemer før i tiden at folk slettet mapper istedet for å avinnstallere. Det skaper krøll fordi alle referansene i registeret står igjen, og derfor er det restriksjoner på mappene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:08   #19
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Har restartet. Og får ikke lov å fjerne restriksjonene selv om det angivelig skal være en mulighet.

Oh well, det gjør jo ikke all verdens.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 15:51   #20
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny laptop. Windows 8?

Jeg har hatt Win8 i omtrent en time på min splitternye laptop, og jeg er farlig nær å knuse hele maskina. Mulig det delvis bunner i surmuling over at jeg ikke fikk viljen min (les: MacBook Air), men måtte klare meg med Samsung 5-ett-eller-annet.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no