Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken stikksag skal man velge?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 19:24   #1
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Hvilken stikksag skal man velge?

Jeg trenger altså en stikksag, en elektrisk sådan som skal sage litt i dører og benkeplater. Hva skal jeg gå etter? Black & Decker? Hvor kraftig bør den være? Jeg orker ikke legge mere penger i dette enn nødvendig, men vil heller ikke sitte igjen med en stikksag som ikke klarer å sage i isopor en gang.
Noen tips der ute?

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 00:08   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Test fra 2007: http://forbrukerportalen.no/Tester/2...=1181894109.27

Legg spesielt merke til saga fra Biltema, som har en svært god pris... Har en slik selv, og i hvert fall gjort en utmerket jobb når jeg har lagt gulv. Ikke verdens mest holdbare blader, men så er bladene svært billige og de har en rekke forskjellige typer blader avhengig av hva man skal sage.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 00:54   #3
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Hitatchi uten tvil. Beste vippesag jeg har hatt. Den koster litt, men er både bedre og enklere å bruke en Black and Decker sin.

Jupp, jeg fikk vippesag i bursdagsgave fra min kjære i fjor.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 10:00   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.308
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Vi har en black and decker stikksag og den kan brukes til det du foreslår uten problemer. Vår stikksag er ca 8 år gammel og holder fortsatt koken.

Hvis det er endene du skal sage av er det bedre med sagebord og sirkelsag, en får bedre snittflate på den måten.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 11:19   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Benkeplater er tøft for ei stikksag. Den bør ha justerbar pendelbevegelse av bladet, og være på minst 600 W. Verktøyfritt bladbytte er også greit å ha.

Til saging i laminater, f eks benkeplater, skapdører etc, finnes det spesielle blader hvor tanningen går motsatt vei (de sager på nedtur i stedet for på opptur) Dermed flises ikke overflaten opp.

Billige sager (3-500) duger til det meste, men legg litt penger i bladene. Slipte blad gir suveren finish, og sager mye mye raskere også. Black & Decker er ikke bedre eller dårligere enn andre billigmerker, som Skil, CoTech fra Clas Ohlson eller Biltemas egne. Sager til 198,- (Einhell, Power, Q, ...) er ikke noe å satse på.

Makita, Metabo, DeWalt, Hitachi, Panasonic, blå Bosch etc har proffsager som holder i all evighet, men de koster deretter, og er antakelig overkill for bruk "av og til".

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 20:25   #6
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Jeg trekker fram denne gamle og lurer først og fremst på om stikksag er noe jeg trenger når jeg skal sette opp huntonitt-plater på to vegger.

Det er et vindu på den ene veggen, og en stikkontakt. Om det er til hjelp.

Er Mauser enig med seg selv 4 år etter,
andre som har innspill når det gjelder valg av stikksag og hvor mye man legger i den når det er ett enkelt prosjekt som utløser behovet, men man har kjøpt enebolig, så det kan fort bli flere. Prosjekter.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 00:24   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken stikksag skal man velge?

Ja, stikksag vil her være praktisk - og vil tippe du klarer deg helt fint med en rimelig modell fra f.eks. Biltema. Min billige Biltema-sag kjøpt i 2005 har i hvert fall vært med å legge bortimot 150 kvm laminat, kuttet sponplater til vegg, skjært ut lufteventiler, kuttet til foringer og en haug andre ting. Eneste jeg har å utsette er egentlig at kabelen blir litt stiv hvis den skal brukes utendørs på vinteren...

Er det stikkontakt fra skjultanlegg slik at det er en boks inne i veggen? Bruk hullsag på boremaskin for å lage hull i plata. Videre skal boksen fores ut med utforingsring(er) får kontakt kobles til igjen. Formelt sett har du egentlig ikke lov til å gjøre dette elarbeidet selv... Eller er det utenpåliggende kontakter og ledninger?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no