Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dunjakke i trommel

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-17, 15:00   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Spørsmål

Dunjakke i trommel

Troml med tre fire tennisballer står det på vaskeanvisningen til jenta si dunjakke. Eg har liksom ikkje eit lager av tennisballar. Er det noko anna eg kan bruke? Korleis vert ho visst eg ikkje tromler ho? ho måtte vaskast pga intens bållukt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:02   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Den bør tromles med tennisballer, ja. Ellers klumper dunet seg inni jakken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:03   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.661
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Den bør tromles med tennisballer, ja. Ellers klumper dunet seg inni jakken.

Dette.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:04   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Helsike.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:04   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Poenget er at det skal bankes litt løs, for å få løst opp duna så den ikke klumper seg. Du må bruke noe som er litt mykt og fast på en gang, hvis du skjønner, fast nok til at det banker løs på jakka, men mykt nok til at ikke vaskemaskina tar skade av det. Det går også bra med lette sko, som for eksempel rene innejoggesko (som ikke stinker ). Hvis du har noe i passe vekt og størrelse, men som er hardere enn en tennisball, kan du pakke det inn i et par sokker utenpå hverandre (vi har brukt golfballer puttet inn i sokker og knytt for, og slike kuler med figurer inni som hører til FisherPrice-leken til ungene ).

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:04   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.661
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Det må ikke brukes nye dyre tennisballer.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:07   #7
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Den blir totalt ubrukelig om du ikke tromler den med noe ja. :erfart:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:12   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det må ikke brukes nye dyre tennisballer.

Eg har ikkje gamle billige heller men eit par innegymsko pluss ein nikesko kan kanskje funke?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:15   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg har ikkje gamle billige heller men eit par innegymsko pluss ein nikesko kan kanskje funke?

Joggesko er et alternativ til tennisballer ja.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:16   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Då satser eg på det...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:17   #11
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Litt usikker om jeg ville ha tromlet den med sko. De kan rive hull i stoffet.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:19   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.853
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Vi vasket datterens Skogstad-dunjakke uten å tromle den i det hele tatt (har ikke tørketrommel), og det gikk helt utmerket. Vi ristet den ganske ofte mens den tørket (og det tok en stund), men den ble helt som før.

Bare som en liten motvekt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:22   #13
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.458
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Jeg prøvde med joggesko og tennisballer i den gamle trommelen min. Det funket, men jeg syntes trommelen ble så bulkete. Har ikke hatt dunjakker på veldig mange år nå, men jeg tror jeg ville kjøpt slike tørkeballer som de anbefaler feks. på Elkjøp. Innbiller meg at de er mer skånsomme, men jeg vet jo ikke.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:24   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Litt usikker om jeg ville ha tromlet den med sko. De kan rive hull i stoffet.

Eg har putta skoa inn i mjuke ullsokkar, så eg trur det går bra. Og trommelen er femten år gammal og har overlevd det meste, så han står vel gjennom dette også.

Men eg startar med å tørke ho inne på badet, så fluffer eg ho opp i trommelen etter ei stund.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:29   #15
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi vasket datterens Skogstad-dunjakke uten å tromle den i det hele tatt (har ikke tørketrommel), og det gikk helt utmerket. Vi ristet den ganske ofte mens den tørket (og det tok en stund), men den ble helt som før.

Bare som en liten motvekt.

Samme her. Vi har ikke tørketrommel, og har vasket både dunjakker, dyner og puter. Med godt med risting underveis i tørkingen så har alt blitt fluffy og fint igjen.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 15:39   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.660
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Jeg har og brukt joggesko, helt til et par med barnesko satt seg fast inni maskinen og holdt på å ødelegge den.
Bruker nå tennisballer og tørkeballer.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 17:21   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Vi har ikke tørketrommel lengre og tok sjansen på å vaske 2 tynne sommerdunjakker som vi brukte utover høsten.
Ristet de opp skikkelig sånn omtrent hver halvtime hele ettermiddagen og kvelden og etpar ganger morgenen etter og de ble skikkelig fluffy og helt fine.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 17:35   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Rapport. Tok tre innekoggesko og putta sokker utenpå så det ikkje var noko skarpt eller losser som kunne sette seg fast i trommelen, og så tromla eg på laveste varme i ein halv time. Flott resultat.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 20:57   #19
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Min mann hang i sin tid Storesøsters T2H-jakke opp til DRYPPtørking - det ble ikke særlig vellykket.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-17, 21:05   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunjakke i trommel

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Min mann hang i sin tid Storesøsters T2H-jakke opp til DRYPPtørking - det ble ikke særlig vellykket.


Oj sann. Då var eg litt heldigere.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no