Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-11, 21:29   #1
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Spørsmål

Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Hei.

Er det noen som har litt peiling på spesifikasjoner på datamskiner som kan hjelpe meg???

Jeg har en 2 år gammel Acer Aspire 6930G som jeg har knust skjermen på (nypris 7490,-)..
Elkjøp har vurdert skjermen og det vil iflg dem koste 3400,- å få fiksa den (ny skjerm).

Specs:
Acer Aspire 6930G
Prosessor: CPT2 T6400 (er vel core2duo tror jeg)
RAM: 4GB
Skjerm: 16"
Harddisk: 500 GB
Skjermkort: Gef9600GT-1GB
Div: DVD-SM, VHP

Maskinen min er mao en oppgradert utgave av maskinen som er testet her; http://www.notebookcheck.net/Review-...k.13876.0.html
Den har større prosessor og 1gb skjermkort istedet for 500mb på den testede.

Spørsmålet er da.
Hvor mye må jeg ut med for å få en ny laptop som overgår den jeg har i ytelse når det kommer til programmer som krever litt og spill...

Jeg har sett litt på Dell sine XPS 15 maskiner og en slik vil havne på rundt 8800,- med 2gb skjermkort, 6gb ram og en Core i5 prosessor...

Noen innspill???

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:51   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Kjoep enten ny laptop eller koble den du har til en skjerm. Ikke reparere til 3400 kr.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:54   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Dumdidum...
Hvis du kjøper ny, hva er sjansen for at ac-adapteren din passer til min Acer 6530G...? *smile pent*

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 22:48   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dumdidum...
Hvis du kjøper ny, hva er sjansen for at ac-adapteren din passer til min Acer 6530G...? *smile pent*

Har en helt ny Acer-maskin her for tiden, og strømforsyningen til den passet en annen gammel Acer som vel er 7-8 år nå som guttungen har brukt tidligere, som jeg måtte starte opp for å få ut Kaptein Sabeltann-plata fra... Acer har lenge holdt seg til samme strømforsyningene. Bare effekten modellen kan gi er nok til å drive og lade....

Ellers finnes det universalstrømforsyninger som kan være rimeligere enn de originale...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:58   #5
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Ved nærmere ettertanke så er det absolutt dumt å koste på den halvparten av ny prisen for en ny skjerm ja...

Har en kompis som i på sin arbeidsplass har ei hardcore it avdeling...
Han skulle sjekke om en av gutta kunne få tak i en brukt skjerm og sette i for meg.
Er jeg heldig da så koster det meg ei flaske cognac...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 22:46   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Nye skjermer til denne modellen er i hvert fall ganske dyre ser jeg. 2300+mva. hos en norsk sentral leverandør på dette området.... så 3400 med arbeidet hørtes ikke så "gærn ut" på en måte - men jeg hadde nok ikke lagt så mye i en pc som i utgangspunktet har den prisen og da med tanke på verdien i dag... På ebay kan man få skjerm til ca. tusenlappen + mva + fortolling + porto...

Maskinen kan kanskje fortsatt ha en bruksverdi med ekstern skjerm koblet til i en sammenheng. Kan være at du får solgt maskinen som "delemaskin" og får noen kroner for den....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 23:07   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Jeg har akkurat kjøpt meg en Packard Bell studio med alle specsene du ramser opp, med unntak av at den har 1gb skjermkort.
6gb ram
640 gb hd
i5 trekjerneprosessor
skjermstørrelse 15,6
Betalte 6999,-

Så jeg hadde aldri i verden byttet skjerm - det hadde blitt ny maskin.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 23:27   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Når det gjelder grafikkort i disse pc-ene... ikke se på minnemengden alene. Det er en del produsenter som slenger inn ekstra grafikkminne som en markedsføringsbit, uten at det reelt har noe effekt. Kan være at en pc med f.eks. 768 eller 1 GB grafikkminne gjør en bedre jobb i spill enn en med 2 GB.... spesielt i den prisklassen som her ellers er nevnt er 2 GB grafikkminne bare tull i forhold til grafikkprosessorene som står i maskinen. Man skal huske at selv grafikkort som koster flere tusen alene nødvendigvis ikke har noe mer minne, rett og slett fordi det egentlig ikke er nødvendig.... altså et PR-triks på rimeligere maskiner å slenge inn masse billig tregt grafikkminne...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 23:50   #9
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

mrc:
Du sier noe der...
Men det jeg vet er at da jeg kjøpte maskina så sjekka jeg det aktuelle skjermkortet opp på www.notebookcheck.net og da kom skjermkortet i Acer'n opp i klasse 2....
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-...GT.9449.0.html

De andre maskinene med grafikkort i klasse 2 kosta over 10 lapper da...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 00:37   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

9600GT hadde egentlig klart seg med 512 MB grafikkminne uten at det hadde gjort noen forskjell. Når denne grafikkprosessoren ble levert til stasjonære pc-er var det normalt sett 512 MB minne på kortene. Men noen ganger betyr det også lite for prisen, så greit nok - det er et markedsføringselement, og 9600GT var tidligere et ok mellomklassekort.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:38   #11
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Takk for info mrc...

Jeg har nok bestemt meg for å ikke repareres skjermen med mindre jeg får tak i en brukt skjerm billig....

Har kikka endel på Dell sine XPS maskiner som dem har litt rabatt på nå...
Kjenner du noe til disse?
Blandt annet så har dem XPS 15 med i5 og med i7 prosessorer. Ellers identiske komponenter.
Er en i7 prosessor mye bedre enn en i5 generellt sett?

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:44   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

For de fleste blir forskjellen mellom i5 og i7 så liten at det ikke er noen hensikt. i7 kan riktignok leveres med fire kjerner, men samtidig er det få områder hvor man reelt sett får utnyttet fire kjerner. Gå for i5 vil min generelle anbefaling være, hvis det ikke er enkelte områder for bruk som skulle gi speiselle behov...

Jeg har ikke noe erfaring med de nyeste generasjonene av XPS 15/17. Erfaringen fra XPS Studio og XPS 16 for et par år tilbake var dog bare noe middels. Jeg har ikke sjekket prisene nå, men sett opp i mot tidligere synes jeg man fikk ganske lite igjen for pengene.

Hvilke konfigurasjoner var det her du hadde sett på?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 11:58   #13
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Jeg fikk just mail tilbake fra mpx angående skjerm, og dem hadde da et forslag til alternativ ny erhvervelse som dem vistnok hadde på tilbud...



ASUS X52JV:
mail fra mpx.no: "Denne vil klare de fleste spillene. Også spill som COD og WOW. Men den vil nok slite på BF3 når dette kommer til høsten."

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=620230#extra
GeForce GT540,Core i5-480M,4GB RAM,640GB HDD,DVD±RW,kamera,BT,W7 Home 64


Dell XPS 15:
Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian
2.-generasjons Intel® Core™ i5-2520M prosessor på 2,5GHz, med Turbo Boost 2.0 opptil 3,2 GHz
15.6 HD WLED TL (1366x768) 720p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
6144MB 1333MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1x4096 + 1x2048]
8x DVD+/- RW optisk stasjon
320 GB SATA-harddisk (7200 rpm)
2GB NVIDIA® GeForce® GT 540M Graphics Card


Sist redigert av Lommelun : 16-03-11 kl 12:08.
Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:16   #14
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Kjøp ny PC, bruk den gamle som mediasenter-pc. Best of both worlds

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:28   #15
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Bestilte meg en slik Asus jeg...
Kjærringa blei litt gærn men men... Blir en ekstra utgift på "firmaet",... *gliiiis*

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 23:55   #16
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Knust skjerm på laptop - reparere eller kjøpe ny?

Jeg har ringt land og strand rundt for å få tak i en brukt 16" skjerm...
Det er fanden ikke lett skal jeg fortelle.....

Så om noen har en laptop med en 16" skjerm og ønsker å bli kvitt rallemikket for en billig penge så er jeg interessert.....


Sist redigert av Lommelun : 01-04-11 kl 10:05.
Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no