Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Viggo på journalistkonferanse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-08, 13:00   #1
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Viggo på journalistkonferanse

Agder Journalistlag har invitert Viggo Kristiansen til konferanse senere i høst. Kristiansen har sendt inn permisjonssøknad som i disse dager er under behandling. Han og hans advokat vil også begjære straffesaken gjenopptatt i september. (Kristiansen ble felt av sin kamerat og har aldri innrømmet ugjerningen i Baneheia.) Dette vekker naturlig nok stor oppsikt og sterke reaksjoner blant publikum og de pårørende. Disse har imidlertid - iflg forsvarsadvokat Klomsæt - "har hatt arenaen i mange år nå." Underforstått at VK nå må få lov til å fremme sin versjon av saken.

Hva synes dere? Bør han få taletid på en journalistkonferanse?

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:03   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.


Hva synes dere? Bør han få taletid på en journalistkonferanse?

Eg synest verkeleg det er samfunnsmessig viktig at han får komme til dersom han ønsker det. Han er jo ein viktig part i ei av dei mest medieomtalte draps- og straffesakene i norgeshistoria.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:07   #3
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Selvsagt har han som andre mennesker rett til å snakke og bli hørt. Jeg kjenner at jeg reagerer sterkt på at han, og andre dømte, tidvis blir prøvd hindret i og delta i samfunnet.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:20   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Jeg synes absolutt ikke han bør nektes taletid, i alle fall. Om han bør få det, avhenger vel av hva konferansen skal handle om, og hva han har å si. Jeg vil tro han kan ha ganske mye å si som er nyttig og viktig å få frem; det er vel få nålevende personer som har blitt så demonisert av pressen og samfunnet generelt som han.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:20   #5
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

... Jeg kjenner at jeg reagerer sterkt på at han, og andre dømte, tidvis blir prøvd hindret i og delta i samfunnet.

Det er jeg helt enig i. Men han er dømt i to rettsinstanser og ikke på noen måte ferdig med å sone en av norgeshistoriens strengeste straffer. At mennesker med en dom bak seg blir hindret i samfunnsdebatten er en ting, men at han skal få permisjon fra en sikringsdom for å fortelle om saken sin til journalister, det forekommer meg litt underlig. Men jeg ser ikke bort fra at jeg er følelsesmessig engasjert nok til ikke å ha en helt prinsipiell synsvinkel her. Man kunne selvsagt tenke seg at han var en ny Fritz Moen.

Jeg skjønner jo godt at han ønsker å delta sammen med advokaten sin, spesielt i lys av gjenopptagelsen, men er det klokt av journalistlaget å invitere ham?

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:22   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Man kunne selvsagt tenke seg at han var en ny Fritz Moen.

Selv om han er skyldig i det han er dømt for, har han da en historie å fortelle. Jeg synes det er viktig at man ikke bare fokuserer på at det er uskyldige (eller uskyldig dømte) som har krav på å bli bli hørt eller som kan ha noe å bidra med i debatten. (Jeg vet ikke hva det er meningen han skal snakke om, altså, så hvor fornuftig det er å invitere ham, sånn sett, vet jeg ikke.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:23   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

.

Jeg skjønner jo godt at han ønsker å delta sammen med advokaten sin, spesielt i lys av gjenopptagelsen, men er det klokt av journalistlaget å invitere ham?

Men han er jo ikkje der for å diskutere skuldspørsmålet i så måte, det er jo for å fortelje om si oppleving av saka. Det er nyttig lærdom for journalistar å høyre erfaringar frå den sida av saka, uavhengig av om vedkommande vert dømt eller ikkje. Mediedekninga av saka varte jo temmeleg lenge før Kristiansen var mistenkt, sikta og dømt - og det var jo ikkje før han vart dømt ein kunne vite om han faktisk var skuldig.
Som svar på spørsmålet ditt meiner eg absolutt at det er klokt av journalistlaget å invitere han, ja. Fagleg sett vil det jo vere ein eineståande sjanse for dei å få eit innblikk i den sida av saka.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:24   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men han er jo ikkje der for å diskutere skuldspørsmålet i så måte, det er jo for å fortelje om si oppleving av saka. Det er nyttig lærdom for journalistar å høyre erfaringar frå den sida av saka, uavhengig av om vedkommande vert dømt eller ikkje. Mediedekninga av saka varte jo temmeleg lenge før Kristiansen var mistenkt, sikta og dømt - og det var jo ikkje før han vart dømt ein kunne vite om han faktisk var skuldig.

Og det kan være veldig relevant å se på mediedekningen selv etter at man vet (eller mener å vite) at noen er skyldig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:28   #9
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

På meg virker det som om journalistene er mest opptatt av å få vite grunnene til at de ønsker å gjenoppta saken. VK har aldri vært villig til å uttale seg tidligere (han har ikke blitt nektet), så journalister er selvsagt interessert i hva han har å si.
Det er nok veldig betent å invitere ham til seminaret som også foregår i samme by der forbrytelsen ble begått. Det er klart at dette skaper sterke følelser.
Her er forøvrig argumenter både for og i mot invitasjonen: http://www.fvn.no/ftv/index.jsp?id=10456


Sist redigert av LaBanga : 13-08-08 kl 13:34.
LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 13:47   #10
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Dette er bakteppet for konferansen:

Hvordan fungerer krimjournalistikken på Sørlandet?
Advokater, journalister og andre aktører utveksler erfaringer og meninger på Sommerkonferansen.
Som parallellseminar til fotodelen etter lunsj lørdag 6. september, setter Sommerkonferansen opp en klassisk seanse om krimjournalistikk. Tanken er å utveksle og lufte erfaringer, oppfatninger og eventuelle problemer.
Seansen starter med en innledning av VGs Fridtjof Nygaard, som skal fortelle hvordan de jobber i store saker.
Journalister møter advokater, og det jobbes med å få med noen fra politi, påtalemyndighet og rettsapparat.

Dette står spesifikt om VK's deltakelse. Det er helt tydelig at han skal fremme sin sak på denne konferansen:

Viggo Kristiansen hevder han er uskyldig dømt for barnedrapene i Baneheia. På Sommerkonferansen får vi høre hvorfor.
Fredag 5. september leverer advokat Sigurd Klomsæt inn begjæringen om gjenopptakelse til Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker.
Lørdag 6. september holder han foredrag på Sommerkonferansen om hva som legges til grunn for å få en ny behandling av saken.
Det blir åpent for spørsmål fra salen og forhåpentlig et panel. Personer som var sentrale i etterforskning og rettsoppgjør vil bli invitert.

Skilpadda, han har selvsagt en historie å fortelle. Og mediedekningen er absolutt et godt og viktig tema. Men personlig synes jeg timingen blir litt problematisk.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 09:06   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.194
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Jeg syns det er ok at han blir hørt. Saken hans er også spesiell siden hans medskyldige fikk en vesentlig strafferabatt (gjorde han ikke det?) pga. tilståelsen, der han også la hovedskylden på VK. Det er prinsippielt interessant å se på hva straffereduksjon pga. tilståelse kan medføre.

Samtidig må jeg innrømme at jeg grøsser. Det var en grufull, grufull, grufull forbrytelse. Det var ren ondskap. Jeg finner ikke noen andre ord for det. "Sone sin straff" eller ikke - han er ond. Jeg bruker nesten aldri det ordet, men hvis det noen gang skal kunne brukes så er det i denne saken.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 09:17   #12
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Dette er en interessant prinsipiell sak, det er det. Men jeg tror det er for tidlig å kunne samle pårørende og tiltalte til en debatt med pressen til stede. Og jeg er langt på vei enig med NRK Sørlandet-redaktøren i at det vil være umulig å få til en rolig og balansert debatt med VK til stede på konferansen. Tviler sterkt på om noen av de pårørende i det hele tatt vil stille opp dersom han er til stede.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 09:26   #13
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Jeg er for hevngjerrig til å unne jævelen noe som helst.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:30   #14
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Viggo på journalistkonferanse

Viggo fikk ikke permisjon. Ingen bombe tenker jeg.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no