Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg har en liten kalvestek ...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 01:31   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en liten kalvestek ...

i kjøleskapet. Og lurer på hva i all verden jeg skal gjøre med den. Noen som har et godt tips? Jeg kan selvsagt bare steke den i ovnen med ovnsbakte poteter og grønnsaker til, men det hadde vært gøy å gjøre noe mer spennende.

Noen som har prøvd å koke kalv noen gang? Kan jeg gjøre det med en ferdig surret stek mon tro? Jeg husker TV-kokken Tina Nordstrøm snakket om kokt kalv på et program en gang, men jeg finner ikke oppskriften hennes på nett.

Ellers lurte jeg på Vitello Tonnato, altså skiver av stekt kalv med tunfiskrøre på, noen som har en god og velprøvd oppskrift? Steker eller koker man kalven da?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 11:02   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

Abonnenerer. Jeg har en alvesteik i fryseren, som jeg venter på at skal få en anledning. Har vurdert å grille den jeg, da. Går det, mon tro?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 11:05   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

alvestek?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 11:46   #4
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

Farvel, Legolas.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 11:54   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

Dette er riktig nok til indrefilet av kalv, men fremgangsmåte og tilbehør passer jo til kalv uansett.

Filet Oscar til 4

Denne retten passer også veldig godt servert med reker og asparges om sommeren. Bon appétit!

Tidsforbruk: 20 - 40 min
Vanskelighetsgrad: middels
Porsjoner: 4

Ingredienser:
400 g indrefilet av kalv
salt og pepper
2 ss smør til steking
1 stk. kokt brokkoli i buketter
8 skive røkt skinke
8 stk. digre frisk sjampinjong

Choronsaus:
2 stk. sjalottløk
8 stk. hel hvit pepper
2 stilk frisk estragon
2 ss frisk kjørvel
3 ss estragoneddik
250 g smør
2 stk. eggeplomme
salt og pepper
2 ss tomatpuré


Fremgangsmåte:
Saus:
Hakk løk og knus pepperkorn. Kok løk og pepper sammen med estragon og kjørvel i eddik (du kan godt bruke hvitvinseddik istendefor estragoneddik) til det er ca. 1 ss væske igjen. Sil væsken og ta vare på den. Smelt smøret. Ha eggeplomme i en bolle og sett den i kokekar med 60 grader varmt vann. Visp eggeplommen med ørlite salt til lys og luftig, tilsett silt væske og visp kraftig til plommen begynner å tykne. Spe med smør under stadig omrøring, først dråpevis, så i tynn stråle. Hvis sausen viser tegn til å skille seg, reddes den ved å røre inn litt vann. Ta bollen opp fra vannbadet. Smak til med salt, pepper og tomatpuré. Holdes forsiktig varm i vannbad. Skal IKKE koke.

Rens sopp og skjær rutemønster på toppen av hattene. Stek dem gyldne i smør. Rull kokte brokkolibuketter inn i skinke.

Renskjær de to filetene (à 100 gr hver), salte og pepre og stek dem i smør et par minutter på hver side. Serveres med små nypoteter eller råstekte poteter, og gjerne flere grønnsaker

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:09   #6
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

alvestek?


Har du aldri sett alvestek på tilbud i dypfrysen på kooperativen i Strømstad?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-17, 18:11   #7
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har en liten kalvestek ...

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.


Har du aldri sett alvestek på tilbud i dypfrysen på kooperativen i Strømstad?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Farvel, Legolas.



Men seriøst, grille den? Det blir bra det? Marinade?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no