Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Furumøbler skriker etter fornyelse

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-07, 22:24   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg har noen furumøbler. Jeg liker ganske godt formen på dem, men er MØKK lei av fargen. Eller, mangel på farge er vel mer korrekt.

Finnes det en type beis jeg kan "male" dem med? Helst ikke maling, men beis, slik at en fremdeles kan skimte "fibrene" i treverket. Vet at mamma snakket om en type beis med "innebygget" lakk, slik at en slipper og lakke dem etterpå. Men er det slitesterkt nok til at en kan bruke det på et salongbord? Eller bør jeg lakke over beisen igjen, for å få en slags hinne som tåler litt fukt og evt. søl? Det dreier seg om en kjøpmannsdisk, tv-benk og salongbord. Jeg innbiller meg at det blir billigere og beise dem enn å kjøpe nytt. Vil gjerne ha dem ganske så mørk brune, tenker jeg...

Noen som har gjort noe lignende med sine møbler? Eller har tips til hvilken type beis jeg kan bruke? Eller enda bedre: Erfaring, tips OG bilder?

Jeg brukte Herdins lakkbeis og så hadde jeg beislakk over etterpå. Det holder kjempebra, både på bord, stoler og skap. Jeg legger ved et par bilder av ting jeg har beiset.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg beis.jpg (47,1 KB, 47 visninger)
Filtype: jpg Beisfremvisning.jpg (101,6 KB, 63 visninger)
__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 22:36   #22
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Herdins lakkbeis er bra ja. Men du må jobbe kjapt, og vi snakker kjapt, og stryke godt ut. Ellers synes det hvor du stoppet for å dyppe kosten. Skal du ha en enda mørkere brunfarge, har Herdins en som heter mørkbrun eller svartbrun.

Den mellombrune er temmelig lik den IKEA har på sin Billy mellombrune serie.

Sørg bare for å ha god utlufting når du bruker den. *erfaring*

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 08:32   #23
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Jeg ville også malt dem hvite og gitt dem nye håndtak hvis de har det.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 08:34   #24
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Hvis det er et salongbord du har, ville jeg malt bena hvite og pusset bordflaten godt ned. Så ville jeg gitt den et par strøk med hvit panellakk, så det blir nesten hvitt. DET er stilig!

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 09:08   #25
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Vil ikke ha hvitt. :sær: Har drømt om mørkebrune møbler lenge nå, så fargemessig er jeg ikke til å rikke.

Tusen takk for gode tips, og bilder!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 09:40   #26
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Vil ikke ha hvitt. :sær: Har drømt om mørkebrune møbler lenge nå, så fargemessig er jeg ikke til å rikke.

Tusen takk for gode tips, og bilder!


Skjønner deg godt der ja, jeg kunne heller aldri tenkt meg å male møblene hvite.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 10:44   #27
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Har også brukt Herdins lakkbeis, men som en sier, er den vanskelig å jobbe med på store flater da den tørker fort. Herdins har også en annen type møbelbeis som kjøpes som pulver i små poser. Disse røres ut i kokende vann, og påføres som vanlig beis. Veldig grei å jobbe med, men krever lakking i etterkant.

Lykke til med nye møbler!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:16   #28
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

jeg er forbauset over at noen har holdt ut med furumøblene så lenge jeg.

Du tuller litt nå ikke sant?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:30   #29
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Du tuller litt nå ikke sant?

Jeg tror jeg kan svare på Snipas vegne og si at hun ikke tuller

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 12:13   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Blir dere forbauset over at det finnes mennesker som ikke bytter møbler ved hvert trendskifte?

Jeg forstår godt at dere ikke syns det er fint og er lei av det, men det finnes faktisk mennesker som driter i moter og trender og lever godt med det de har. Spisestuen vi har i furu er nærmere ti år gammel, og den finnes ikke slitt. Jeg har iallefall ikke samvittighet til å kaste den ut bare fordi den er umoderne. Jeg har malt den hvit siden jeg ikke syns den er så veldig lekker, men det var ganske nylig så værsågod å bli forbauset.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:34   #31
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Vi har en spisestue i eik som er fra 1930 og vi har furu: kjøpmannsdisk, vitrineskap, bokskap, seksjon, tvbord og salongbord i furu og jeg kunne ikke tenke meg å bytte ut gode funksjonelle møbler for noen nye trendy møbler.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:39   #32
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

jeg er forbauset over at noen har holdt ut med furumøblene så lenge jeg.

Ikke alle har råd til å velge, Myrsnipa! :streng:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:42   #33
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Blir dere forbauset over at det finnes mennesker som ikke bytter møbler ved hvert trendskifte?

Tvert imot!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:55   #34
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Blir dere forbauset over at det finnes mennesker som ikke bytter møbler ved hvert trendskifte?

Jeg forstår godt at dere ikke syns det er fint og er lei av det, men det finnes faktisk mennesker som driter i moter og trender og lever godt med det de har. Spisestuen vi har i furu er nærmere ti år gammel, og den finnes ikke slitt. Jeg har iallefall ikke samvittighet til å kaste den ut bare fordi den er umoderne. Jeg har malt den hvit siden jeg ikke syns den er så veldig lekker, men det var ganske nylig så værsågod å bli forbauset.

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av interiør og for meg ville det vært helt utenkelig å ha furumøbler hjemme.
Vi velger heller å kjøpe møbler på Ikea/Living/Bohus/Skeidar sånn at vi kan bytte de ut når vi føler tiden er moden for det.

Det har ingenting med hva som er in nå, men hva jeg liker. Og jeg liker ikke furumøbler.

__________________
Snuppene 02 • 07
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:24   #35
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Living har jeg aldri vært på, eller sett brosjyrer på. Men Bohus og Skeidar er dyrt syns jeg..

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:41   #36
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Jeg så bilde av et skap her på nettet for bare et par dager siden, men husker ikke hvor. Det var malt/beiset svart utvendig, og hvitt inni. Det var KNALLFINT! Finner jeg bildet, skal jeg selvsagt vise..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:04   #37
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Brunt er fint, jeg ville heller ikke hatt hvite møbler (i stuen).
Jeg har mye møbler i syrelutet furu, de skal selges (/gies bort) siden jeg er lei de (og ikke trenger noen av de lenger). Hadde jeg natt bruk for de, skulle jeg nok gjordt som de vises over, kjempe flotte resultat dere viser frem.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:41   #38
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Signerer Ekkir.

Og dessuten så skifter man jo ikke ut alt på en gang? Vi hadde det meste i furu i 1997/98 vi også, men siden da har vi gradvis skiftet ettersom vi har hatt råd. Noe har blitt kastet ved hver flytting. Den siste furutingen vi har igjen i huset er hvitmalt og er en bokhylle på eldstesøsters rom.

JEG blir lei møblene mine etterhvert (furu eller ikke), på samme måte som jeg blir lei av klær. For meg er det viktig å trives hjemme og det gjør jeg ikke hvis jeg har samme omgivelser på 10ende året.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:46   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

jeg er forbauset over at noen har holdt ut med furumøblene så lenge jeg.

Hehe jeg og. Jeg virkelig HATER furu og skjønner ikke at noen orker å ha det i hus. Smak og behag, altså, men jeg hadde heller sittet på puter på gulvet og latt alt ligge og flyte enn å hatt et furu-møbel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:47   #40
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Furumøbler skriker etter fornyelse

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe jeg og. Jeg virkelig HATER furu og skjønner ikke at noen orker å ha det i hus. Smak og behag, altså, men jeg hadde heller sittet på puter på gulvet og latt alt ligge og flyte enn å hatt et furu-møbel.


Furuseksjon må vel være fandens verk

__________________
Snuppene 02 • 07
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no