Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 21:04   #1
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

.....


Sist redigert av Isa : 24-01-10 kl 20:03.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:06   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Jeg kan ikke bidra med så mye.

Men kan fortelle at det finnes ferdigmalte hvite lister.
Om dere skal ha glatte vegger, så er vel gips (sparklet eller helsparklet) det mest vanlige.

Lykke til med prosjektet!

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:13   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Jeg ville begynt med taket. Og jobbet meg nedover, så slipper dere stygge riper eller maling på det nye gulvet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:20   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Gips er greit underlag på vegger til rette/slette vegger. Hvis du skal opp med nye plater ville jeg gjort det først, så tatt taket. Etter å ha malt ferdig tak ville jeg tapetsert veggene med en slett "veggfornyer". Mal vegger, og ta til slutt gulvet.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:29   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Takk for svar dere. Jeg lurer på mer.

Vi har sånne takplater i den ene stua og sånn "strekt" tak i den andre. Vi kunne tenkt oss hvit helt slett tak. Hvordan får vi det?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:14   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Takk for svar dere. Jeg lurer på mer.

Vi har sånne takplater i den ene stua og sånn "strekt" tak i den andre. Vi kunne tenkt oss hvit helt slett tak. Hvordan får vi det?

Legg gips - rehabgips er 3mm, og ikke så vanskelig å håndtere.

Gips er fint på vegger også. Rehabgips dekker enkelt over ujevnheter i vegger. Gipsplater må sparkles. Ikke la dere friste til å legge duk. Dersom det skulle bli hull i veggen, må dere legge ny duk istedenfor å "bare" sparkle.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:25   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Du kan ha i hvit panellakk i gulvlakken på første strøket, det blir lysere, og det gulner heller ikke igjen. Gjorde dette et sted vi bodde tidligere, det ble kjempefint!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:59   #8
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Hvis du vil beholde funkisstilen må du i allefall gå for hvite lister!! Hade også brukt rehabgips i taket, gipsplater på veggene med veggfornyer.. På gulvet er det masse fint i interiørlakk, som man kan blande eller bruke bare en farge. Har du tenkt noe på hva slags farge du vil ha på gulvet, da?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 09:48   #9
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Har du tenkt noe på hva slags farge du vil ha på gulvet, da?

Lyst! Og ikke gulnet slik det er i dag. Jeg vil ha frem det flotte tregulvet.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 09:49   #10
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Hva er veggfornyer? Og bør man etterisolere når man først drar ned veggplatene?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 10:38   #11
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Hvis dere er veldig nøye, er det skikkelig stilig å ikke ha lister i det hele tatt. Men da krever det skikkelig grunnarbeide, for at det skal bli pent.

Gipsplater i taket, og sparkle, da får dere slett tak, men vær obs, den sparklejobben er ikke for nybegynnere! Det er tungt å jobbe i taket, du må sparkle bredt, og være nøye med pussingen. De jeg vet om som har gjort det, har satt bort jobben til noen som kan det.

Lykke til!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 11:41   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Viss dere ikke er drevne sparklere, så dropp å gjøre det selv. Lei heller inn en som kan hjelpe dere. Ellers kan dere ta ferdigmalte panel til taket.

Jeg ville begynt å rive veggene, så taket. Lykke til med prosjektet.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 19:03   #13
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Hvis dere er veldig nøye, er det skikkelig stilig å ikke ha lister i det hele tatt. Men da krever det skikkelig grunnarbeide, for at det skal bli pent.

Ja, jeg har sett litt på bilder av det på nettet. Vi har begge lyst på det, men jeg kan tenkte det er litt jobb ja. Får høre nærmere med de som skal gjøre det sammen med oss.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 19:08   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Hurra! De som skal hjelpe oss å pusse opp har sagt seg villige til å ta mye av det den uken vi er på fjellet.

Så nå må jeg lage en detaljert liste over alt som skal gjøres.

Vi har sånn vindusbrett som stikker altfor langt ut og er skjevt. Hvordan kan man lage pene vindusbrett?

Jeg får prøve å surfe litt mer på nettet og, kanskje finne noen bilder å skrive ut.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:00   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Synes det er finest med helt hvite, minimalistiske vindusbrett. Uten "karm" om du skjønner. I allefall i et sånt type hus!

Siden du vil ha lyse gulv ville jeg lakket med Jotun panellakk (2 strøk), farge hvit, eller beiset med Jotun Interiørbeis:
ENTEN:
Strøk 1: Fjære
Strøk 2: Drivved --> gir veldig lys grå farge, LEKKERT!

ELLER:
2 strøk med Hvitkalket. Gir veldig lyst og fint gulv.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:12   #16
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Du kan jo bare spørre meg

Vi har samme gulv i hele 2. etasje som dere her. Vi leide pussemaskin på den malingsbutikken på M8 og på Øya
Siden dere har lakk der i dag, må dere først pusse ned den med grovt papir. Så blir det noen runder med finere papir. Når det er ferdig pusset, kan dere beise over med en spesiell beis – da får dere akkurat den hvitfargen dere vil ha. Det kommer ann på hvor mange strøk dere tar. Så må dere lakke over med slitesterk lakk.

Vi har hvite lister i hele huset - det selger de jo der en i familien din jobber. Vi kjøpte på Byggern. Det er vedrt hver krone og vi tok med litt profilering, så det ikke blir så kjedelig.

__________________
Snuppene 02 • 07
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:44   #17
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Når dere skal rive en vegg som deler av mellom stuene kan det være det blir et stygt område på gulvet og i taket der veggen sto. Er dere heldige ligger gulvet under veggen sånn at det blir pent når dere sliper og lakker. I taket blir det nok merker etter den gamle veggen, og jeg ville gått for gipsplater og sparkling.

Kan signere at det er MASSE jobb med å sparkle og pusse for å få underlaget helt slett sånn at det blir fint når man maler.

Ellers kan det være en god ide å etterisolere når dere likevel tar av veggplatene. Man kan også isolere ekstra mot rom man vil lydisolere bedre mot, f.eks. vegg mellom bad/toalett og stue. Da er det bare å legge inn glava i midtre spikerslaget i veggen, så demper det visst lyden ganske godt. Det er mange andre triks også som jeg ikke kan, mener ett var å legge doble gipsplater.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:28   #18
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

ENTEN:
Strøk 1: Fjære
Strøk 2: Drivved --> gir veldig lys grå farge, LEKKERT!

ELLER:
2 strøk med Hvitkalket. Gir veldig lyst og fint gulv.

Har du noen bilder av hvordan det sånn ca blir? Det høres jo fint ut, men hadde vært kjekt å vise mannen noe.

Til helga starter oppussingen, jeg både gleder og gruer meg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:30   #19
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Det jeg tenker mest på er egentlig hvordan vi skal plassere møbler. Og for ikke å snakke om TVen. Jeg føler mye dreier seg om den, nesten sånn at jeg har lyst til å ta den helt bort...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 19:29   #20
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal rive ned stua, hvor begynner vi?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Har du noen bilder av hvordan det sånn ca blir? Det høres jo fint ut, men hadde vært kjekt å vise mannen noe.

Til helga starter oppussingen, jeg både gleder og gruer meg.

Det er bilder av det i Jotun sin brosjyre om panellakk. Hvis ikke har jeg et lite bilde som jeg legger ved.

Vedlagte bilder
Filtype: png Bilde 16.png (16,8 KB, 63 visninger)
__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no