Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 22:51   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Jeg er endelig i ferd med å sluttføre det relativt kjedelige Nøstebarnteppet jeg har drevet med en stund, og siden korsstingadventskalenderen jeg startet på for 3 år siden ikke akkurat frister, tror jeg at jeg har lyst til å lære meg å hekle. Det ser ut til å være så mye fint man kan lage.

Jeg kan altså hekle av typen "kant rundt gryteklut". Jeg greier også hekle mer sånn blondekant ved at jeg lager noen løsmasker (?) som jeg så hekler til en "tutt" ved hjelp av en fastmaske (?). Men det er det. Som dere skjønner, sliter jeg med terminologien, og jeg aner ikke hvordan jeg følger en oppskrift.

Hva kan være et passende nybegynnerprosjekt? Jeg har en gammel hekleinstruksjonsbok, og kan evt låne noe mer på biblioteket.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:05   #2
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Jeg henger meg på her, håper det er greit. Jeg er også i startfasen når det gjelder hekling, har akurat heklet ferdig mitt første prosjekt, babyteppe.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:09   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Amigurumier! Små, japanske kosedyr. Det går fort, er gøy og lett å lære. Hvis du søker her inne på amigurumi finner du en tråd jeg har startet tror jeg, og en Vinsen startet. Der er det mange fine linker og tips.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:10   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Amigurumier! Små, japanske kosedyr. Det går fort, er gøy og lett å lære. Hvis du søker her inne på amigurumi finner du en tråd jeg har startet tror jeg, og en Vinsen startet. Der er det mange fine linker og tips.

Den skal jeg søke opp ja! Men jeg tror jeg må hekle noe jeg kan bruke til noe. Vi har liksom så mange dyr og ting og tang liggende rundt omkring.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:26   #5
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Skjerf, luer og evt. små duker/brikker, lappeteppe etc. er ganske greie prosjekter med gjennomgående luftmasker og staver.

Her er en fin liten hekleskole: http://www.hobbystrikk.com/23747541

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:36   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Bestemorruter, som kan bli til et putevar, teppe, veske.. Alt ettersom hvor mange du gidder å hekle?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 23:36   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Forslag:

http://garnstudio.com/lang/no/visopp..._id=26&lang=no

http://garnstudio.com/lang/no/visopp..._id=36&lang=no

http://garnstudio.com/lang/no/visopp..._id=59&lang=no

Jeg har selv heklet rutene til dette teppet nylig, gjenstår bare montering - gikk veldig fort og greit egentlig og jeg er definitivt ingen hekleguru. Har alltid kunnet det, men knotet i starten altså - disse rutene er dog veldig greie, enkel oppskrift. Garnet er forøvrig veldig mykt og godt, det blir et herlig teppe: http://garnstudio.com/lang/no/visopp...d_id=1&lang=no

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 00:21   #8
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Luen i link nr to fra Absalone driver jeg oog hekler for tiden. Tar en kveld omtrent å hekle en lue, og det er etter at ungene har sovnet og mens jeg ser på tv og rydder innimellom. Det er godt med prosjekter man ser en ende på, jeg har prøvd mange ganger å begynne på et sånt ruteteppe, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å hekle så jeg mister motet før jeg kommer til rute 5.
Ja, og datteren min elsker den lua, nå har hun en i omtrent hver farge eskimo er laget i, og noen har heklede blomster som pynt, noen har påsydde kknapper og noen har dusker. Like moro uansett.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 07:12   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Har du sett OM Grandma coat - heklealong tråden? Det er riktignok mange som er ferdige nå, men det er mange gode tips å plukke opp i tråden i hvert fall. Jeg har bare heklet små duker før jeg lagde denne kåpa (jeg er dog en ganske dreven strikker). Den er overraskende enkel, og går veldig fort siden det er så tykt garn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 11:50   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Har du sett OM Grandma coat - heklealong tråden?

Det var den jeg så, og jeg har selvfølgelig skrekkelig lyst på en slik, men jeg kan ikke begynne med det... Jeg tror kanskje jeg skal forsøke meg på en lue først.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 12:21   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Kommer litt an på hva du har lyst til å lage. Har du ravelry bruker? (Kan noen gi meg en tilbakemelding på om bildene jeg legger inn i tråden her ikke vises? NB! Det er kun babygenseren som er min. De andre to er bilder jeg har "lånt")

Jeg holder nå på med "Tiramisu blanket"


Og så er jeg nettopp ferdig med Sue's no hole hexagon baby sweater:


Og så har jeg planer om veske ganske snart:

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 12:53   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Abonnerer. Har så lyst til å lære meg å hekle.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 12:56   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Jeg ser bildene, him.

Lue er veldig enkelt, eventuelt et bredt pannebånd. Også går det kjemperaskt. Slå opp i hekleskolen når du står fast, og prøv deg frem. Det er veldig enkelt å rekke opp om du gjør feil.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 21:48   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Hvor kjøper man sånn Dropsgarn? Prisene så jo ikke ille ut.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 23:02   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Strikkedilla på Oslo City, og Tjorven Garn på Majorstuen.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 10:19   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Jeg har hørt flere si at Strikkedilla på Oslo City gir så dårlig service, men det er ikke min erfaring. De har vært høflige, behjelpelige og greie de gangene jeg har vært der. Kanskje jeg har vært heldig?

De har drops på den lille garnbutikken rett nedenfor Nøstebarn også, tror jeg, og på Sysenteret på Grünerløkka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:13   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Da har jeg også vært heldig, tydeligvis!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:06   #18
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Å forminske det Tiramisu Blanket til grytekluter må da være noe en nybegynner kan klare?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 14:53   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heklenybegynner søker prosjekt og veiledning

Nå har jeg vært innom Tjorven på Majorstua der de var veldig hyggelige. Lillesøster ble beundret opp og ned i mente; "og for en nydelig jakke hun har på seg. Har du strikket den selv?". Eh nei, på ingen måte, det har min venninne gjort . Vel, men jeg har kjøpt garn og heklenål til luen i link 2 fra Absalone, grått enkelt garn i første omgang. Nå skal jeg bruke kvelden på å fullføre en liten lue og Nøstebarnteppet jeg har liggende, det er strengt tatt bare igjen å feste tråder, så kan jeg med god samvittighet starte på noe nytt og morsommere imorgen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no