Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mattekrav til lærerstudenter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-22, 15:31   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Samme erfaring som Mams. Men vi hadde naboene, den gang NTH studenter, de hadde garantert 5 i all matte fra vgs, men elendig på å undervise.

De hadde jo ikke lært å lære bort matte.

For å bli en god mattelærer er det vel bare to ting som må til. For det første må man forstå matematikk og for det andre må man ha lært å lære bort matematikk. Man kan ikke lære bort noe man selv ikke forstår, så det må ligge i bunnen før man lærer å lære det bort.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-22, 10:11   #42
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De hadde jo ikke lært å lære bort matte.

For å bli en god mattelærer er det vel bare to ting som må til. For det første må man forstå matematikk og for det andre må man ha lært å lære bort matematikk. Man kan ikke lære bort noe man selv ikke forstår, så det må ligge i bunnen før man lærer å lære det bort.

Hun vi hadde i matte forstod virkelig matte altså. Men kunne ikke lære bort.
Mattekarakteren din sier ikke en dritt om hvordan du vil fungere som mattelærer.

Om man skal legge karakteren til grunn, bør man da se på eksamenskarakteren?
For unasett hvor mye man vrir og vrenger på det så får ikke alltid elever med helt likt utgangspunkt samme karakter. Lærerens mening om eleven farger hvilken karakter eleven får. EKsamens karakteren skal jo bedømmes av noen som ikke kjenner eleven og som ikke vet hvem som har levert oppgaven.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-22, 10:58   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hun vi hadde i matte forstod virkelig matte altså. Men kunne ikke lære bort.
Mattekarakteren din sier ikke en dritt om hvordan du vil fungere som mattelærer.

Du blir ikke nødvendigvis god til å lære bort matte _bare_ av å forstå det, du må også lære å lære bort.

Men du kan ikke lære å lære bort noe du selv ikke forstår.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-22, 22:14   #44
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Det er kommet nye forslag til opptakskrav nå, og de har landet på at ett av følgende 2 krav må oppfylles:

3 i norsk, 4 i matte og 35 skolepoeng
eller
3 i norsk, 3 i matte og 40 skolepoeng

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-22, 09:16   #45
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Ser ikke særlig lyst på utsiktene til at en som kan ting «nokså godt» på vgs.plutselig skal finne motivasjonen/evnen/sette av tiden til å jobbe skikkelig med faget og ikke bare skrape seg gjennom så godt det lar seg gjøre, som man kan frykte at de gjorde på vgs. (tatt i betraktning hva Elevdataundersøkelsen viser at de bruker tid på).

Men det er lov å håpe.

Jeg er nok der at hvis du skal ha sjans til å lære bort noe til andre, så må du kunne det ordentlig selv. Min erfaring er at de som har den entusiasmen for faget sitt som smitter til andre, og som kan klare å presentere flere ulike måter inn i stoffet - også kan sakene sine skikkelig godt. Hvis de skraper seg gjennom i vgs, så må de lære det på universitetet. Det håper jeg jo de gjør. Men.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-22, 09:28   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Dette er jo utfordringen med allmenlærertanken som står så sterkt i Norge. Vil du undervise på 1.-7. trinn må du kunne undervise i alle fag, uansett interesse og evner. Da jeg gikk GLU 5-10 valgte jeg naturfag på høyskolen fordi det var det faget jeg ville ha mest utfordringer med å undervise i uten opplæringen på studiet. Så tok jeg master og nå er jeg plutselig kvalifisert til å undervise på vgs og hadde hatt en YF-klasse i naturfag denne våren om jeg ikke fikk kreft. For min del fikk jeg heldigvis massevis av entusiasme for faget da jeg studerte det, og man modnes jo også. Nå hadde jeg 5 i naturfag fra vgs, så jeg var ikke helt blank, men som elev har jeg aldri likt det faget. Det kan være en styrke det også, jeg vet hvor tungt det kan være.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-22, 15:30   #47
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Frykten er at man går over gjerdet hvor det er lavest. Jeg tenker det er helt forbilledlig å velge opplæring i et fag hvor man kjenner man har læringspotensiale. Gjør alle det, er det jo håp i verden.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-22, 15:37   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Det kan man jo si, men valgmulighetene er ikke helt reelle for GLU 1-7.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 09:57   #49
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattekrav til lærerstudenter

Den aller beste lærerne mellomste sønnen min hadde på barneskolen var faktisk ikke lærer, hun var "bare" spesialpedagog". Jeg håper og tror hun har utdannet seg til lærer etterpå. Hun var genuint opptatt av elevene og fikk de til å yte maks og litt til.
De hadde henne de to siste årene på barneskolen og det var det ingen problemer med i det hele tatt når de gikk over til ungdomsskolen.
Så ja til spesialpedagogikk inn i lærerutdannelsen. Nå vet jeg ikke hvor mye det er av de i utdannelsen, men min eksmann som har blitt lærer i voksen alder tar videreutdanning innen det nå. (han ble lærer rett før han fylte 50 år og er det på videregående)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no