Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et spørsmål om russernes syn på krigen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-22, 10:45   #1
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Et spørsmål om russernes syn på krigen

Jeg har en russisk venn på Facebook. Hun bor i Norge. Hun har profilbilde med det Ukrainske flagget, altså støtter hun Ukraina, som resten av Facebook.. Men hun skriver en lang tekst om at hun støtter krigen, fordi den frigjør deler av Ukraina. Kort forklart. Altså mener hun at krigen er bra for Ukraina, det vil gjøre deler av dem fri?!

Kan noen forklare for meg hva russerne tenker om krigen, og hvorfor er det eventuelt bra med krig?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav

Sist redigert av Einhyrningur : 25-02-22 kl 10:57. Årsak: La til to ord
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:50   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Jeg regner med at russere i og utenfor Norge har mange forskjellige meninger om krigen, samtidig som man såklart farges av nasjonsfellesskap (det samme tipper jeg man ville kunnet si om nordmenn i en krigssituasjon). Det er såklart litt spesielt å vise støtte til Ukraina i form av flagg kombinert med et innlegg som støtter krigen. Det slår meg samtidig at alt som leses på sosiale medier og tradisjonelle medier i disse dager må leses med mange filter. Hvor frie føler den enkelte seg til å ytre seg som de vil, hvor farget er den enkelte av hva slags informasjon den ellers har tilgang til, hvor mye av det vi ser i media er del av en progagandainnsats fra den ene eller andre part? Nettavisen hadde f.eks. en sak om russiske soldater som skal ha overgitt seg i Ukraina i går. Denne saken har jeg så langt ikke sett i andre norske medier, og jeg tenker at det kan skyldes at de ikke har kunnet verifisere historien.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 10:58   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Jeg synes Toffskji hadde en god, kort forklaring i krigstråden. Det er sikkert ikke hele bildet, men jeg følte meg bittelitt klokere.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 11:34   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Putin har jo brukt mye tid på å danne et narrativ om at deler av Ukraina vil være russiske, og at landet må reddes fra nynazister.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:00   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Dette skriver nyt:

Sitat:

“We do not see the possibility of recognizing as democratic a government that persecutes and uses methods of genocide against its own people,” Mr. Lavrov said during a news conference in Moscow.

I øst, der det bor mange russere, i områder som har tilhørt nåde Russland og Ukraina oppigjennom, så opplever de seg nok ikke spesielt godt behandlet av Ukraina.

Å kalle motstandere for fascister er gammel sovjetisk retorikk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:08   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Er øst-ukrainerne enig i krigen? Jeg har for mye feber til å lese lange artikler om dette, så beklager mine idiotiske spørsmål.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:08   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I øst, der det bor mange russere, i områder som har tilhørt nåde Russland og Ukraina oppigjennom, så opplever de seg nok ikke spesielt godt behandlet av Ukraina.

Nei, men det er så vidt jeg vet ingenting som tyder på at Ukraina driver med genocide på russere. Men russerne har pøst på med falske bilder av massegraver og bilbomber som skal støtte opp om påstanden.

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Er øst-ukrainerne enig i krigen? Jeg har for mye feber til å lese lange artikler om dette, så beklager mine idiotiske spørsmål.

Jeg tror ikke du kan simplifisere det slik. Om du leser den andre tråden om krigen får du svar på en del av det du spør om. I grensetraktene er noen for Ukraina, noen vil til Russland. Det er ikke slik at ALLE øst-ukrainere er sånn eller slik.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:19   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg synes Toffskji hadde en god, kort forklaring i krigstråden. Det er sikkert ikke hele bildet, men jeg følte meg bittelitt klokere.

Her er tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=207783

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:25   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Ja, funn av massegraver husker jeg var en av hendelsene man sa på forhånd ville bli brukt i en fake News-kampanje.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 13:27   #10
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Her er tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=207783

Skal lese den når jeg er bedre form. takk!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 14:39   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Dette synes jeg også er vanskelig. Jeg har også et par russiske venner, som bor i Norge, på Facebook. De sender nå ut veldig mixed signals. Men den kampen tar jeg ikke. I hvert fall ikke akkurat nå. Men hvis dette fortsetter og de fortsetter å skrive som de gjør, så tar jeg til motmæle. De må forstå at dette virkelig ikke er greit.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-22, 15:25   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Det er nok mange russere som kjøper historien om at det er russerne som er ofrene i Donetsk-Luhansk-området, og oppfatter det vi ser på som krig mellom Ukraina og russiskstøttede separatister (inkludert betydelige militære styrker fra Russland) som forfølgelse og folkemord. Og da havner de fort i en alle-er-slemme-mot-Russland-og-vi-forsvarer-oss-jo-bare-historie. Men det er også en hel masse russere som ikke kjøper dette i det hele tatt, ingen av mine (ganske mange) russiske venner og bekjente er der i det hele tatt, det jeg kan se, men de er jo akademikere og universitetsfolk alle mann.

Men selv for mange russere som i og for seg tror på en sånn historie om Øst-Ukraina, vil det være ekstremt skremmende og smertefullt å se på at hele Ukraina blir invadert. Store mengder russere har et eller annet familiebånd til Ukraina, ofte mange og tette, og det er ikke lett å sitte og se på at bestemor elller kusina di blir direkte berørt, eller at familiehuset på landet kommer i veien for en russisk tanks.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 16:20   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Da har jeh endelig fått lest meg litt opp. Det er jo utrolig komplekst og veldig interessant. Takk for alle svar.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 16:27   #14
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om russernes syn på krigen

Torsdagens Gjæver og gjengen forklarer fra ca 7.20 litt mer om dette. Blant annet tas dette med nynazisme og Ukraina opp. https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100415

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no