Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-10, 09:13   #21
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Ikke glem å skifte olje på og rengjøre gressklipperen. Da holder den lengre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:16   #22
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Skifte olje på gressklippeeren? Vi kjører miljøvennlig manuell arvet sak. Skulle gjerne slipt den tror jeg, men det er kanskje ikke marked for slikt?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:17   #23
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Vi har elektrisk klipper og passer på at den er tømt for gress og lagrer den tørt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:19   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

I min "hage" blomstrer det fortsatt livlig, så jeg lar høsten gå sin gang der til alt har visnet hen. Regner med at jeg lar blader og sånt ligge til våren, så ser jeg hvilke stauder som står hvor.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:35   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

De fleste bladene råtner vel under snøen Kanina? Har du ikke laget deg et hagekart?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:43   #26
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

De fleste bladene råtner vel under snøen Kanina? Har du ikke laget deg et hagekart?

Joda, jeg har planer om det også. Jeg husker bare fra i fjor, at det sto en del kvaster igjen her og der. Og at det råtner er jo bare bra for neste generajson av bedet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:45   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Jeg lar nok også de siste råtner, men for at det skal se pent ut underveis stusser og fjerner jeg litt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:47   #28
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg lar nok også de siste råtner, men for at det skal se pent ut underveis stusser og fjerner jeg litt.

Ja, nå som jeg har blitt så hage- (edit: bed-)gal, er det ikke umulig at jeg også kommer til å fikse litt underveis. Foreløpig er det bare hostaene som har falt til jorden her.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 12:55   #29
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Ta inn trampoline, prøve å finne ut hva jeg gjør med clematisen som har viklet seg langt oppover veggen med grønne skudd enda, og som forstatt står i potten sin.... Rydde i sandkassen...
Hagemøblene er alt i hus,og sommerblomster borte. Lyng har komt i frost-sikre krukker ilagmed grønne busker.

Er det en grei årstid nå å legge duk og bark? Har et grønt område med ugress som ikke skal vere der! Tenkte å få det bort, dekke til, og plante.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 14:27   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

Takrennene er renset, det gjorde mannen i går (ikke ti ville hester ville fått meg opp i stigen ...). Utemøblene er stablet sammen og satt under presenning, materialene som lå og slang er kjørt på dyngen, så nå mangler bare at vi får orden på haugen med hageavfall.
Skal lage en midlertidig komposthaug nederst i hagen, der er det bare urskog likevel.
I tillegg må jeg ta en runde i hagen og rive opp bringebær, men jeg fatter ikke når jeg skal få tid.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:13   #31
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

* Rengjøre grill og sette inn i boden
* Vaske hagemøblene og sette inn i boden
* Tømme potter, vaske og sette inn i boden (aner et mønster her...)
* Kutte ned hele rosebusken; den fikk nesten ingen roser i år noe jeg tror er pga den knallstrenge vinteren i fjor. Den skal få vokse opp fra rota igjen.
* Sette ned tulipan-, påskelilje- og krokusløker
* Fjerne visne stauder
* Rense takrenna på boden

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:35   #32
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

I dag har husbonden vært på taket; renset takrenner og skiftet ut ødelagte takstein. Jeg har lagt duk og stein i ei skråning, og samtidig fått fjernet stein fra det som skal bli neste års potetåker. Hagen her er et "gå sakte"-prosjekt, så sant det blir litt bedre år for år så er jeg fornøyd. Jeg er litt usikker på om årets potetåker skal bli plen neste år, eller om vi skal satse på to potetområder.

Det var vel noe løk i den skråninga jeg la duk i, men det får bare være. 2 uker med krokus var ikke verdt 4 måneder med ugrass. Jeg har laget til et lite bed hvor jeg samlet de fleste enfrøbladete; orkideer, liljer, påskeliljer og tulipaner. Men det store løkprosjektet ser jeg for meg blir i 2012 eller 2013. Det er veldig mye annet som må på plass først.

Snøen er rett rundt hjørnet, så jeg har støttet opp plommetreet, og satt klart støttene til den store trepeonen. De andre må bare klare seg som best de kan. Det er litt "survival of the fittest" i denne hagen her.

Jeg har en staudepeon og ei lita hvitblomstret busk som skal flyttes. Det er nattefrost nå, så det er kanskje best å vente med det til høsten?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:51   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hvordan forbereder du til vinteren?

*Vi har ryddet vekk hagemøbler og gressklipper.
*Har høstet inn ringblomst-frø og blomkarse-frø.
*Har laget et nytt bed i år og har plantet Allium og lilla tulipaner. Gleder meg til våren for å se resultatet i mai.
*HAr klippet buskroser og luket opp ringblomster og blomkarse og kastet sommerblomstene.
*HAr plantet stemorsblomster som høstblomster i år i krukker ved trappen og døren, og de står forstatt fint.
*Må demontere trampolinen og pakke den bort.
*Har tre store blomsterurner med kulethuja som skal settes under tak nå ila. oktober så de ikke fryser ila. vinteren. HAr lagt det inn på mobilkalenderen så jeg ikke glemmer det.
Når dette er gjort er vel alt i boks for kulde og snø.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no