Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 12:14   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Hvis man er imot dyrehold av dyr som må sitte i bur (fugler, mus, rotter, osv), men selv har akvarium, er man ikke litt selvmotsigende da?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:51   #2
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Mmmm. Tenke. Nei. Jeg syns ikke det. Det er stor forskjell på små fisk som er like fornøyd i en liten dam som i en stor, og dyr (eller fugler) som har behov for større areal å bevege seg på. Spesielt fugler, egentlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 12:56   #3
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mmmm. Tenke. Nei. Jeg syns ikke det. Det er stor forskjell på små fisk som er like fornøyd i en liten dam som i en stor, og dyr (eller fugler) som har behov for større areal å bevege seg på. Spesielt fugler, egentlig.


Fugler kan jo fly ute av buret sitt, fisker kan man ikke slippe løs. Dessuten vet vi ingenting (hvis vi ser bort fra vitenskapelige forsøk som tilsier at akvariefisk har en viss intelligens, og dermed også følelser) om hva verken fulger eller fisker som er innesperret føler. Så hvordan vet du at fiskene er fornøyd i en liten dam? Og vet du om undulaten er deprimert hvis den bor i et bur med døra åpen slik at den kan fly ut og inn som den vil?

Det er slike argumenter som får meg til å tenke igjennom saker når noen bastant mener at burdyrhold (jeg mener i dette tilfellet undulater) er noe helt annet enn å ha akvarium med fisker i.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 08:19   #4
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Jeg vil slenge inn argumentet at det er forskjell på akvariehold og akvariehold.
Man kan gjøre det på en ok måte; skaffe seg kunnskap om de forskjellige artene og deres opprinnelige levekår (temperatur, hardhet i vannet, kjøpe planter fra rett verdensdel, stort nok akvarie, innrede i fht rett verdensdel/levested, stillestående vann eller mye gjennomstrøming), eller man kan kjøpe seg et lite akvarie, blande masse fisker man synes er fine, ende opp med mye bakterier, fisk som vantrives og dør og ikke har det bra i det hele tatt.

Om man driver akvariet på rett måte, tar seg tid til å gjøre forberedelser og forundersøkelser og har stort nok akvarie, da synes jeg ikke akvariehold er noe problem.
Gjør man ikke hjemmeleksene, kjøper for lite akvarie, har for mye fisk og blander fisk med forskjellige krav, og ikke passer vannverdier... da synes jeg ikke noe om akvariehold.

*akvarist selv*

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 08:29   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Hvis man skal se slik på det, at å ha akvarium er like ille som burfugler, hamstere osv, så var det mange som ikke skulle hatt katt og hund også. Er det mindre dyremishandling å la katten få gå løs, la være å sterilisere den og jeg holdt på å si tillate at den får flere kull med kattunger hvert år? Er det mindre dyremishandling å ha hund man ikke gidder å gå to lange turer med hver dag? Eller å la den stakkars hunden være hjemme alene i mange timer hver dag?
Akvariefisker ha selvsagt like mye rett til et godt liv som andre dyr, men det mener jeg bestemt at de får om man har et stort nok, og tilrettelagt akvarie.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 08:36   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

De fleste akvariefisker har vel relativt større område enn burdyr, sett i forhold til størrelsen deres. Det må jo være jevnt over bedre enn å slippe ut av buret en gang i blant. I tillegg er de fleste akvarier likere fiskens vanlige habitat, enn det burene til burdyr er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 11:00   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burdyr og akvarium - hypotetisk spørsmål

Tenker som Glitter. Men jeg har spurt personale i dyrebutikk om det virkelig er lov å ha kampfisker i de bittesmå kolbene som de svømmer rundt i.
Og så har jeg trodd på myten om gullfiskhukommelse, og tenkt at da spiller det vel strengt tatt ikke så stor rolle for fisken.

Har for øvrig verken akvarium eller dyr i bur, sjøl om katten vår hadde sikkert blitt veldig glad om vi hadde anskaffet oss det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no