Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-18, 20:14   #21
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Har du lest Per Olov Enquist' sjølbiografiske roman Et annet liv?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 20:47   #22
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, ikke hør på Timar! Jeg leste Shantaram for mange år siden, og jeg blir fortsatt irritert av tanken på den. Pretensiøst, selvforherligende, langtekkelig pisspreik, spør du meg.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg kom meg halvveis. Shantaram er en av de få bøkenr jeg ikke har klart å lese ferdig. Mange elsker den. Smaken er som baken.

Tiltredes.

Sånn i farta kommer jeg på Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl og A Tree Grows in Brooklyn av Betty Smith når jeg tenker på bøker jeg ble oppslukt av. Jeg kommer sikkert på mange, mange flere etter hvert.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 21:18   #23
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Bonita Avenue
Det vokser et tre i Brooklyn

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 21:27   #24
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Har du lest bøkene til Arundhati Roy, Guden for små ting og Ministeriet for lykke?

Jeg har foreløpig bare lest den første, men likte den veldig godt.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 22:07   #25
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Klassen av Marte Spurkland, men jeg er antakeligvis yrkesskadet...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 22:32   #26
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Takk for tips, nolo, men Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl er en av bøkene jeg ikke klarer å lese. Jeg har prøvd tre ganger der også, men den er seig å komme inn i.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 22:33   #27
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Takk for mange og gode tips, her er det bare å begynne å jobbe seg gjennom.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 23:11   #28
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Jeg forsvant inn i Shantaram. Uten tvil!

Jeg likte også veldig godt A Little Life av Hanya Yanagihara.
Ellers anbefaler jeg Gå, gikk, har gått av Jenny Erpenbeck, Sju dagar i august av Brit Bildøen, Alt lyset vi ikke ser av Anthony Doerr, Merkelig vær i Tokyo av Hiromi Kawakami, 1Q84 av Haruki Murakami. De jeg kommer på nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 23:18   #29
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Den siste boka jeg ble dratt rett inn i var 'Islands in the Stream' av Ernest Hemingway.
Det var lenge siden en bok hadde hatt den virkningen på meg, selv om jeg leser mye.
Aner ikke om den er like sterk i norsk oversettelse.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 08:34   #30
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

"Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa er en bok som gikk veldig inn på meg. Den er veldig sterk, jeg hulkegråt et par ganger, men den gir en innsikt i Palestina/Israel konflikten som iallfall ikke jeg hadde på forhånd.

Frk_Fryd er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 09:06   #31
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Har du lest Per Olov Enquist' sjølbiografiske roman Et annet liv?

Nei, men etter å ha lest om den nå, så vil jeg gjerne. Takk for tips!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 09:10   #32
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Har du lest bøkene til Arundhati Roy, Guden for små ting og Ministeriet for lykke?

Jeg har foreløpig bare lest den første, men likte den veldig godt.

Spot on! Den første har til og med handlingen fra Kerala, det området vi skal til. Takk for tips!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 09:20   #33
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Shantaram, så klart. Jeg er som deg, og den fenget. Og handlingen er i India.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, ikke hør på Timar! Jeg leste Shantaram for mange år siden, og jeg blir fortsatt irritert av tanken på den. Pretensiøst, selvforherligende, langtekkelig pisspreik, spør du meg.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Shantaram er en av de beste bøkene jeg har lest.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg kom meg halvveis. Shantaram er en av de få bøkenr jeg ikke har klart å lese ferdig. Mange elsker den. Smaken er som baken.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Tiltredes.

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg forsvant inn i Shantaram. Uten tvil!

Jeg kom vel nesten halvveis i denne boka før jeg la den fra meg. Morsomt å se så delte meninger om den, da.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:14   #34
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

"Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa er en bok som gikk veldig inn på meg. Den er veldig sterk, jeg hulkegråt et par ganger, men den gir en innsikt i Palestina/Israel konflikten som iallfall ikke jeg hadde på forhånd.

Den er helt forferdelig. Men god. Det er en av bøkene som har gjort sterkest inntrykk på meg.
Jeg har akkurat lånt vekk min til en venninne.

(Den er på sett og vis litt i samme gate som Drageløperen.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 10:33   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Shantaram i den delen som handlet om slummen i Mumbai. Den siste delen var ikke egentlig noe for meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 11:09   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Hvis du ikke har lest Midnigh Children av Salman Rushdie, MÅ du faktisk det. Det er en av de aller beste bøkene jeg har lest noensinne, og den handler om India.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 11:24   #37
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvis du ikke har lest Midnigh Children av Salman Rushdie, MÅ du faktisk det. Det er en av de aller beste bøkene jeg har lest noensinne, og den handler om India.

Takk for tips!

Så mange fine boktips! Dette blir et fint leseår, kjenner jeg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 11:27   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Midnight, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 15:27   #39
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

A passage to India av E. M. Forster en klassiker, naturligvis. Hvis man liker briter i India, den reiser jo noen problemstillinger, også.

Husker Juvelen i kronen som en storslagen tv-serie, men bøkene av Paul Scott er garantert bedre. Det er også en bok - Staying on - om en offiser som blir igjen i India etter at britene forlater India, som vant Bookerprisen.

https://www.goodreads.com/author/show/3119.Paul_Scott

Kanskje låne dem selv...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-18, 21:05   #40
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger en bok jeg kan forsvinne inn i

Donna Tartt - Stilitsen

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no