Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-18, 12:05   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Å kaste mat er en skandale på så mange plan, og min visjon for 2018 er å fortsette som i 2017 og bli enda bedre. Vi komposterer ca 7,5 liter i uken, hovedsaklig rester av restene og uspiste nistebrødskiver uten potensiale. Ellers er vi blitt ganske flinke.

Forbedringspunktene er (som i fjor)

  • Porsjonsberegning - lag mindre porsjoner. Jeg lager ofte stort og veier opp passe mengde til fryseren.
  • Ukemeny
  • Bruke rester til lunsj eller kvelds
  • Akseptere "feil" tilbehør eller ikke optimale kombinasjoner for å få brukt opp maten
  • Ha restemiddag når det trengs

Ellers kan jeg anbefale kompostering. Vi får aldeles fantastisk kompost av matavfallet og roser, tomater og sommerblomster gikk helt bananas av glede over mengden næring.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 12:30   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Denne vil jeg være med på!

Mine forbedringspunkter:

  • motivere mann og barn til å være med
  • mindre brødrester (lage ostesmørbrød til barnas kveldsmat / overtale mann og barn til å være med, ettersom jeg ikke spiser brød )
  • bedre porsjonering
  • ukemeny
  • flere restemiddager
  • unngå å gå bananas på matmarkeder/lokalmatbutikker

Ellers vil jeg sterkt anbefale bokashi som komposteringsmetode.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 12:42   #3
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Jeg har øvd meg i 2017, men har mye å gå på. Vi kaster alt for mye mat.

Jeg vil bli bedre på å nyttiggjøre meg det jeg allerede har i kjøleskapet gjennom restemiddager og å bruke frukt og grønt som begynner å bli slapt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 12:45   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Vi kan også bli bedre! Kompostering er ikke greia for oss, vanskelig med byleilighet og ingen steder å gjøre av komposten, men i Oslo blir jo mattavfallet nyttiggjort så det går egentlig litt ut på ett.

Å ikke glemme rester i kjøleskapet er noe vi absolutt kan stramme inn på, samt få barnet til å sette matboksen i kjøleskapet når han kommer hjem, om det er noe igjen. Da kan han enten spise det om han blir sulten før middag, eller til kvelds.

Jeg lurer på å investere i none gjennomsiktige bokser vi kan ha restemat i. De vi har gjør at vi ikke vet hva som er oppi uten å ta av lokket, så en rask oversikt er ikke mulig. Tips til noen gode bokser?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 12:52   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Dette må jeg være med på også.

En ting jeg har tenkt å gjøre i 2018, etter tips fra en kollega, er å innføre restesuppe en gang i uka. Så hver mandag skal vi ha suppe - da kan jeg bruke opp alt av litt slitne grønnsaker fra kjøleskapet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 13:01   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Dette er vi ganske flinke på allerede og kommer til å fortsette med det.

Det vi er gode på:
- Porsjonsberegning. Jeg vet omtrent hvor mye vi spiser så vi har sjelden rester etter middag (og går ikke sultne heller altså). Om vi har rester likevel fryses det ned og når vi har samlet nok middagsrester til fem personer blir det restedag.
- Ikke bry oss så mye om best før-datoen. Mat blir ikke automatisk dårlig(ere) fordi datoen er passert.
- Lage ukemeny og handle bare én gang i uken. Da er det færre muligheter til å bli fristet til å kjøpe unødvendige ting og i tillegg er det enklere å planlegge å bruke opp maten vi kjøper.
- Bruke opp det vi har. Middagsrester går i fryseren eller havner i matpakken. Litt slappe grønnsaker gir en god suppe. Vi har god oversikt over pålegg o.l. slik at det brukes opp før det går ut på dato. Osterester rives opp og legges i fryseren, perfekt til å ha på pizza, lasagne, gratenger osv. Fløte og vin fryses ned i små porsjoner og brukes til supper, sauser, gryteretter osv.

Det vi kan bli bedre på:
- Bruke opp mat fra fryseren. Fryseskapet på kjøkkenet er greit. Det brukes til ting som skal brukes igjen raskt og der er gjennomtrekket stort og ingenting blir liggende i evigheter. I dypfryseren derimot er det verre og jeg synes det er fælt å gå gjennom og kaste ting som har ligget der i årevis. Jeg har prøvd meg på lister hvor det krysses av når noe tas ut og noteres når noe legges inn, men ingen gidder holde det ved like mer enn en kort periode. Vi må rett og slett gå gjennom fryseren litt oftere.

Kompostering driver vi ikke med og kommer ikke til å gjøre det heller, så brødskalker, skrell o.l. kommer alltid til å havne i matavfallet hos oss. Samtidig har jeg ikke særlig dårlig samvittighet for det likevel da kommunen vår bruker det til å lage biogass og biogjødsel.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 13:40   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Hva er enkleste metode for kompostering av matavfall? Vi har stort tomt, og jeg vil gjerne ha jord til bedene våre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 13:50   #8
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Jeg har en boks i fryseren på kjøkkenet. Jeg skjærer alle brødskalker og tørt brød i terninger og slenger i den boksen.
Så lager jeg krutonger med hvitløk og urter når vi har supper og slike ting.
Legger bare brødbitene noen minutter på kjøkkenpapir (eller ren tørkehåndduk hvis man vil spare enda mer avfall) før jeg steker dem i smør eller olje.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:08   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Jeg hadde dette som fokus i 2017, og intensiverer i 2018.

Jeg må jobbe med meg selv og best før dato. Jeg lar sjelden mat bli så gammel i kjøleskapet at den går over dato, men jeg har en greie med den der datoen.
Tørrvarer er null problem, der bruker jeg gjerne mat som er gått ut for flere år siden.

Vi fortsetter å levere matavfall til avfallselskapet der det blir jord vi kan kjøpe.

Tips fra meg:
* Ha en boks i fryseren til grønnsaker som blir til overs etter middag. Her dumper jeg løk, gulrot, paprika, tomat osv og når boksen er full bruker jeg det i en diger gryte tomatsaus.

*Boks i fryseren til osterester, og riv gjerne før de går i boksen, de er så lettvint å ta opp ferdigrevet ost.
*gammelt brød blir enten til krutonger eller fuglemat.

*Suppesøndag, hver søndag går jeg over kjøleskap/fryser og lager suppe på det jeg finner av mat som bør brukes snarest.

*Kjøp hel kylling, partèr og frys det som ikke spises der og da. Kok skroget til kraft og plukk av kjøttet som sitter på, ypperlig til taco og suppe.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:20   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hva er enkleste metode for kompostering av matavfall? Vi har stort tomt, og jeg vil gjerne ha jord til bedene våre.

Matavfall blir etterhvert utmerket jord til blomsterbed og slikt, men er såpass kraftig at Helten pleier å blande de i annen selvkompostrert jord. Lukket beholder er et møst til matavfall. Her har jeg ingen tips, vi, dvs. Helten, bygde vår selv i sin tid. Han hadde først vært på kurs i regi av kommunen for å gjøre det riktig. Den er nå demontert siden kommunen begynte med egne poser til matavfall for noen måneder siden.

Noen her inne har ferdigkjøpte dingser til matavfallkompostering, de kan kanskje tipse om noen?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:29   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Det enkleste er å overlate komposteringen til bymiljøetaten.

Vi er ganske flinke, jeg har en mann som spiser som en støvsuger og er flink til å nyttiggjøre seg alt mulig rart av rester.

Men så blir ungene matleie og det kommer hjem mat i matpakken fra skolen, eller de har matlaging plutselig og spiser ikke matpakken og hva har du. Børdskiver uten smørepålegg blir ofte ostesmørbrød, det er mitt heteste tips.

Og man kan lage suppe med stavmikser av de merkeligste grønnsaksrester og en buljongterning og litt fløte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:31   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Henger meg på her. Har blitt mye flinkere men kaster fortsatt mat.
Det er sjelden vi har middagsrester og sparer på skalker som males opp, puttes i fryser og brukes som griljering til kyllingnuggets (oftest) og fiskepinner av frossensei.
Suppe av slitne grønnsaker var lurt.
Også det med å ha en boks i fryseren til grønnsaker. Kan moses og brukes i kjøttsausen/lasagnen osv..
Disse to siste tipsene skal jeg begynne med.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:44   #13
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Siden noen her spør om enkleste komposteringsmetode,
gjentar jeg gjerne meg selv - klikk på lenken for mer informasjon:

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Ellers vil jeg sterkt anbefale bokashi som komposteringsmetode.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:46   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hva er enkleste metode for kompostering av matavfall? Vi har stort tomt, og jeg vil gjerne ha jord til bedene våre.


Jeg har en tokammerløsning med rotasjon, en jorakompost 270 liter. Den er vanvittig enkel å bruke og tømme. Prøvde meg med størrelsen mindre, men den ble for liten for oss.

Den har et kammer man fyller, og et kammer som modner til det andre er fullt, da tømmer man det første og komposten er klar til bruk. Man har i 1/3 liter bark/strø for hver liter kompost.

http://cdn.dynify.com/files/0/1340/w...r_2017_low.pdf

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 14:50   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Vi bruker bokashi og får fantastisk jord. Utrolig fornøyd med at matavfallet går til noe nyttig. Vi lager sjelden for mye middag men kaster en del matpakker og grønnsaksavskjær.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:27   #16
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Gammelt brød? Pensle det med olje. Krydder på (grillkrydder)og inn i ovnen. Breadsticks smaker veldig godt til suppe, gryter og salater.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:33   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Dette er noe jeg har jobbet i med i flere år, og jeg vil si vi er blitt flinke. Det kastes minimalt med mat her. Jeg lager ukemeny og passer på at kortvarige ingredienser kan brukes i flere middager. Tilbehøret er dermed ikke alltid etter boka, men det gjør virkelig ingenting. Jeg fryser ned rester/store porsjoner og har en liste over hva som ilgger i fryseboksen. Barna tilbys middagsrester i matboksen. Brød fryses ned i passelige porsjoner, så vi tar aldri opp mer brød enn det som blir spist på kort stund.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:41   #18
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Dette er vi ganske flinke på allerede og kommer til å fortsette med det.

Det vi er gode på:
- Porsjonsberegning. Jeg vet omtrent hvor mye vi spiser så vi har sjelden rester etter middag (og går ikke sultne heller altså). Om vi har rester likevel fryses det ned og når vi har samlet nok middagsrester til fem personer blir det restedag.
- Ikke bry oss så mye om best før-datoen. Mat blir ikke automatisk dårlig(ere) fordi datoen er passert.
- Lage ukemeny og handle bare én gang i uken. Da er det færre muligheter til å bli fristet til å kjøpe unødvendige ting og i tillegg er det enklere å planlegge å bruke opp maten vi kjøper.
- Bruke opp det vi har. Middagsrester går i fryseren eller havner i matpakken. Litt slappe grønnsaker gir en god suppe. Vi har god oversikt over pålegg o.l. slik at det brukes opp før det går ut på dato. Osterester rives opp og legges i fryseren, perfekt til å ha på pizza, lasagne, gratenger osv. Fløte og vin fryses ned i små porsjoner og brukes til supper, sauser, gryteretter osv.

Det vi kan bli bedre på:
- Bruke opp mat fra fryseren. Fryseskapet på kjøkkenet er greit. Det brukes til ting som skal brukes igjen raskt og der er gjennomtrekket stort og ingenting blir liggende i evigheter. I dypfryseren derimot er det verre og jeg synes det er fælt å gå gjennom og kaste ting som har ligget der i årevis. Jeg har prøvd meg på lister hvor det krysses av når noe tas ut og noteres når noe legges inn, men ingen gidder holde det ved like mer enn en kort periode. Vi må rett og slett gå gjennom fryseren litt oftere.

Kompostering driver vi ikke med og kommer ikke til å gjøre det heller, så brødskalker, skrell o.l. kommer alltid til å havne i matavfallet hos oss. Samtidig har jeg ikke særlig dårlig samvittighet for det likevel da kommunen vår bruker det til å lage biogass og biogjødsel.

Jeg kan igrunnen bare signere dette. Mål for januar er å spise mest mulig fra fryseren, for den begynner å bli full.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 22:16   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Henger meg på.

Vi har blitt vesentlig bedre, men har absolutt forbedringspotensiale. Jeg kan bli veldig mye bedre på lengdeberegning. Frøkna har aldri vært glad i brødmat, så hun tar som regel med seg rester til lunsj dagen derpå.

Det som irriterer meg, er hvor dårlig produsentene er med mengdeberegning. F.eks karbonadedeig - 400 gr er for lite til 2 voksne ungdommer og 2 voksne, 800 gr er for mye - 600 gr hadde vært perfekt. Dette er en veldig vanlig problemstilling når jeg handler mat.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 22:18   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Visjon 2018 - vi kaster ikke mat

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det som irriterer meg er hvor dårlig produsentene er med mengdeberegning. F.eks karbonadedeig - 400 gr er for lite til 2 voksne ungdommer og 2 voksne, 800 gr er for mye - 600 gr hadde vært perfekt. Dette er en veldig vanlig problemstilling når jeg handler mat.

Meny selger 600 gram.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no