Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ikke fullt så flotte kaker ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-11, 22:43   #221
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:43   #222
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Ferdiglagde marsipanlokk er djevelens verk. Det er MYE vanskeligere å legge pent enn om man har kjevlet selv. Og jeg har kjevlet MANGE lokk! Sist jeg kjøpte ferdig bannet jeg så høyt at jeg ble flau selv. Makan til kliss. Rift på midten var det og.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:43   #223
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:47   #224
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Unnskyld men:

Men det er jo herlig allikevel da. Du prøvde jo virkelig å etterkomme mannen din sitt store ønske om marsipankake.
Tror du han spør om det neste gang?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:48   #225
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Ferdiglagde marsipanlokk er djevelens verk.

Ja, det var grusomt. Første og siste gang, for å si det sånn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:48   #226
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Fantastisk, Input!

Forøvrig har jeg samme erfaring som Salt. Hemmeligheten er å ikke kjevle for tynt og å kjevle stort. Da får du ingen folder på sidene.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:52   #227
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Jeg elsker også denne tråden ja, må bare poengtere det.
Og lover å bidra det jeg kan når jeg mislykkes med bakverk.

Herrlig slimejuletre, Hattifnatt. Men det var jo egentlig ganske stilig og.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:52   #228
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Jeg burde bidratt i denne tråden.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 22:53   #229
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Unnskyld men:

Men det er jo herlig allikevel da. Du prøvde jo virkelig å etterkomme mannen din sitt store ønske om marsipankake.
Tror du han spør om det neste gang?

Jeg er for snill, rett og slett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 23:13   #230
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er viktig å bruke FLOTT-fett som drysses med hvetemel i formen før man tar den ut, har jeg lært. Og man må forgudsskyld ikke finne på å bruke olje eller smør eller noe sånt VANLIG.

Man kan godt bruke olje, men ikke smør. Vel å merke SALTET smør - eller saltet margarin. Det er saltet som binder kaka til formen. Usaltet smør el. margarin går, men det er jo ikke... "vanlig" å ha i kjøleskapet...

Og gele må ha stått så lenge og kjølne at man nesten får hjerteinfarkt av redsel for at den skal stivne før man har den på...

Ellers er det viktigste at kaka er god

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 23:33   #231
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg bare elsker denne tråden.

Her er mitt bidrag fra i dag.

Litt mer glasur, så hadde jo denne blitt fin .

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:15   #232
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Hattifnatten, hva slags kake var det tenkt å bli? Så jo fancy ut med grønnfargen!

Det er lenge siden jeg har ledd så mye som jeg har gjort i denne tråden, altså. Gubben lurte på hva jeg gråt av, der jeg satt hikstende med tårene trillende. Han leste første sida, og syns ikke det var noe morsomt Tror kanskje det er gjenkjennelseselementet som er det mest festlige.


Men det er virkelig noen høye ambisjoner i tråden her, jeg blir imponert over gutsen!

Jeg mener forøvrig å erindre at jeg kanskje KOKTE sjokoladeglasuren som skulle på sjokoladekaketoget i anledning frøknas toårsdag. Vel, den stivnet ikke akkurat på toppen, for å si det sånn. Kaka ble faktisk helt usannsynlig god, glasurgjennomtrukket og fuktig, og med enorme mengder godis for å skjule alle de ytre skavankene.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:48   #233
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kremt... Juletre

Ungene kalte det "slimete spøkelse".



Jeg har laget sjokoladeostekake. Uten gelatin. Bilde ligger i en annen "mislykket kokk"-tråd.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:25   #234
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...


Nå har jeg lest igjennom tråden og ledd så tårene triller!!
Den velta grisen tok nok kaka (!) for min del.

Jeg lagde sjokoladekake til guttas ettårsdag. Det skulle bli et tog! Så ble det lastebil...og etter at noen komenterte den fine båten jeg hadde laget, tidde jeg klokelig stille!

Jeg kan IKKE bake! Men jeg er en reser på å legge på ferdige marsipanlokk altså. (kun fordi jeg ikke får til å skjevle ut selv )

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 13:13   #235
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Herlige bilder!

Jeg skulle lagt ut bilde av dåpskaka til Mellomste. Ferdig marsipanlokk og greier, med rifter og det hele. Jeg og mannen var temmelig svette der vi styra på, men klarte å lappe det sånn høvelig sammen, og pyntet med et blått babyteppe i marsipan over en babyfigur for å skjule den største revnen.

Det var forøvrig første og siste gang jeg knadde marsipan med blå cacasfarge UTEN hansker dagen før en barnedåp.....

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 13:17   #236
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 13:52   #237
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Ikke kaker akkurat. Men jeg skulle male mandler for å lage marsipan i dag. Etter å ha brukt en evighet, mange stygge ord og slengt ting litt rundt omkring fikk jeg montert kvernen på Kenwood Majoren for første gang. Så langt så vel. Istede for fint mandelmel kom det ut sammenpressede små marker, og mandelolje. Og alt hadde pakket seg meget godt sammen, så det tok en evighet, mange stygge ord og mye pirk for å få løsnet alt sammen igjen.
Det begynte å ryke av Kenwooden også.

Da gjorde vår lille kjøkkenmaskin en mye bedre jobb. Det ble kanskje ikke så finmalt, men hjemmelaget marsipan skal vel være litt grov.

Så nå skal det bli spennende å se hvordan det blir å brukes cacasfarger for første gang. Kanskje dumt at jeg har vasket ned kjøkkenet?

__________________
Storebror -93 og Jonas -02

Sist redigert av Kula : 04-12-11 kl 22:19.
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 14:04   #238
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Mandlene må tørke før de males, Kula.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 15:09   #239
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Det har de altså. De ble tørket i ovnen i går, og fikk tørke over natten og godt utpå formiddagen.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 18:26   #240
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke fullt så flotte kaker ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det har de altså. De ble tørket i ovnen i går, og fikk tørke over natten og godt utpå formiddagen.

Det tror jeg ikke er lenge nok. Når vi lager marsipan lar vi de skoldede mandlene tørke minst ei uke, gjerne mer. Aldri hatt noe problem med å male dem da, verken grovt eller fint.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
besteste kaketråden, veltet gris


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no