Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-11, 09:20   #1
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Ettersom jeg har lest meg til er det maling som holder lengst, så dekkbeis, og dernest beis. Med beis bør man visst beise huset hvert 3-4 år(?), maling kan godt vente minst 8 år. Eller? Noen som vet mer?

Og det er vel forskjell på ulike typer maling, noen som har erfaringer med noen malingstyper og hvor lang holdbarhet det er på de?

Så til farge. Vi skal ha hvitt hus, men hvilken hvitfarge?? Vinduskarmene er eggehvite, og det er helt uaktuelt å male dem, halvparten av dem er helt nye og kom ferdigmalt fra fabrikken. Så hvilken hvitfarge på huset? Eggehvit, eller er det andre hvitfarger som går sammen med de eggehvite karmene? Noen som kan hjelpe en hjelpeløs stakkar?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:24   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Så til farge. Vi skal ha hvitt hus, men hvilken hvitfarge?? Vinduskarmene er eggehvite, og det er helt uaktuelt å male dem, halvparten av dem er helt nye og kom ferdigmalt fra fabrikken. Så hvilken hvitfarge på huset? Eggehvit, eller er det andre hvitfarger som går sammen med de eggehvite karmene? Noen som kan hjelpe en hjelpeløs stakkar?

Dette lurer jeg også på. Jeg ser at naboen maler sitt hus kritthvitt, og det ser rart ut sammen med fabrikkmalte vinduer og dører.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:30   #3
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Vi holder på å male både hus og vinduskarmer i eggehvit. Det blir veldig fint! Vi bruker Drygolin Extrem og den skal visstnok holde i inntil 12 år. Om malingen er ekstremt bra eller bare ekstremt dyr, ja det får tiden vise

Med to strøk på hele huset og 26 vinduer samt en garasje så har vi ikke fritidsproblemer med det første

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:40   #4
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Da vil jeg anbefale maling fra Flügger. Den kan være litt "tynn" å male med, men holder seg bra. Det er 6 år siden vi malte huset hvitt og malingen holder utrolig godt. (litt mye snø på bildet - det eneste jeg fant i farta - men vi er veldig fornøyd med fargen )

*poff*


Sist redigert av malou : 09-06-11 kl 20:38.
malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:41   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Steen-Hansen Mestermaling! Flott glans og veldig holdbar. Vi har holdt oss til denne og huset ser veldig bra ut i forhold til de andre som har brukt andre typer.

Oppå vinduene, evt. på siden, står fargekoden ofte, så sjekk denne om du vil ha samme farge som disse. Jeg mener de fleste vindu/dørfabrikker bruker den egghvite fargen som begynner på S. Det finnes nemlig to forskjellige eggehvite farger.

Disse malingene som holder 12 år er stort sett tull å male med så lenge man maler hvitt, for hvitt blir skittent uansett. 12årsmaling er beregnet på farger som falmer lett.

http://www.steen-hansen.no/?page=8&show=21&product=38

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 09:42   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Husene hos oss er malt med tjæralin - om du skal ha farge anbefaler jeg iallefall ikke denne - Nabohuset vårt var mørkeblått for tre år siden - nå er det noe som nesten kan defineres som signalblått.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 11:02   #7
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Takk for alle innspill! :-)

Noen som har noen formening om hvilke hvitfarger som passer til eggehvit? Hvordan blir det å ha hele huset eggehvitt, blir det litt gulaktig, eller blir det fint? Noen som har?

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Da vil jeg anbefale maling fra Flügger. Den kan være litt "tynn" å male med, men holder seg bra. Det er 6 år siden vi malte huset hvitt og malingen holder utrolig godt. (litt mye snø på bildet - det eneste jeg fant i farta - men vi er veldig fornøyd med fargen )

Hvilken hvitfarge er dette? Det var fint! Hvor lang holdbarhet er det egentlig på Flüggermalingen? Vi vurderer den siden vi får 20% rabatt på den.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 11:05   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Jeg malte med Drygolin for 12 år siden, det er bare sydveggen som har trengt oppfrisking.

Men vil du virkelig ha hvitt hus? :lei av svartsopp på hvite detaljer:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 11:26   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg malte med Drygolin for 12 år siden, det er bare sydveggen som har trengt oppfrisking.

Men vil du virkelig ha hvitt hus? :lei av svartsopp på hvite detaljer:

"Killer" i malingen gjør susen, det er 7 år siden vi malte og har ingen svartsopp i det hele tatt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 15:02   #10
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

"Killer" i malingen gjør susen, det er 7 år siden vi malte og har ingen svartsopp i det hele tatt.

"Killer" Takk for tisp. Må sjekkes ut.

Ja, jeg vil ha hvitt hus, jeg syns det er det peneste. :-)

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:40   #11
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Takk for alle innspill! :-)
Hvilken hvitfarge er dette? Det var fint! Hvor lang holdbarhet er det egentlig på Flüggermalingen? Vi vurderer den siden vi får 20% rabatt på den.

Litt usikker på holdbarheten, men fargen heter kalkhvit.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 23:51   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Vi har en farge som heter sørlandshvit. Vinduene er jeg ikke sikker på fargekoden. Aldri hatt problemer med svarte prikker.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 00:14   #13
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Vi har en farge som heter frostrøyk. Fin farge, men ikke kritthvit. Jeg er usikker på hvordan den er i forhold til egghvit, men ser helt greit ut mot våre ferdigmalte vinduskarmer.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 00:48   #14
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Jeg ville brukt beis. Maling flasser av og veggene må skrapes før man kan male på nytt.
Med beis slipper du dette. Vi har dekkbeis og det er 10 år siden sist vi gjorde noe.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 00:54   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Jotun Optimal, dekkbeis.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 08:51   #16
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg ville brukt beis. Maling flasser av og veggene må skrapes før man kan male på nytt.
Med beis slipper du dette. Vi har dekkbeis og det er 10 år siden sist vi gjorde noe.

Ja, i går lærte jeg at man godt kan vente 10 år mellom hver gang med beis også, eller dekkbeis da. Det var ikke det jeg leste meg til selv, men hva er vel bedre enn det. Så er det bare å finne ut om det er beis eller maling de har brukt på den gamle delen av huset da....er det maling så har vi jo ikke noe valg. Håper det er beis.

Snakket med ei venninne i går. De har hvitt hus og det var visst eggehvitt. Huset er kjempefint så da går vi for eggehvitt også. Gleder meg til vi er ferdige.

Takk for alle innspill! :-)

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 10:37   #17
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Gleder meg til vi er ferdige.

Samme her! Vi åpnet 10-liter nr 7 i går og ser heldigvis enden på maleprosjektet. Håper at malekostene kan ryddes bort i løpet av helga! Kjedelig mens det står på, men det blir veldig fint med nymalt hus.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 10:49   #18
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Vi har brukt dekkbeis. Fra Flugger tror jeg, det var ikke vi som malte, og maleren kjøpte malingen. Det er veldig greit at man slipper skraping osv, bare vaske med kraftvask og male oppå. Det var ca 12 år siden sist, og det hadde holdt seg fint, så jeg tror ikke man trenger å male over så ofte selvom det er beis. Maleren sa det kunne lønne seg å friske opp mønene litt oftere enn resten.

Vi har en ganske mørk farge på huset, jeg vet ikke om dekkbeis i lyse farger dekker dårligere?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 10:59   #19
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Jeg har av forskjellige grunner halve huset beiset med dekkbeis og den andre halvdelen malt. Det er ca ti år siden vi malte/beiset og den delen med dekkbeis er like fin, den malte delen er ikke det. For å si det mildt.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 11:18   #20
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male hus, hvilken type maling, og hvilken farge?

Jeg malte huset i 1999, tre strøk med Drygolin Oljedekkbeis.
Altså, jeg dusjet på med husvask og brukte børste og vasket på hver eneste millimeter av panelen før maling.

De to mest utsatte solveggene malte jeg på nytt i 2009, altså hele ti år etter og i år må de to veggene som ikke ble tatt dengang, tas. Det er litt pes for de to veggene som står igjen er høyest men den malingen har holdt fantastisk bra.
Vi har grått hus med hvite detaljer. Kvadergrå.
Malingen har holdt utrolig bra.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no