Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir du brukte ting i gave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-14, 13:50   #21
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Lillesøster fikk brukt sykkel til bursdagsgave i år og storebror har fått brukte skøyter i julegave for et par år siden. Klaffer det sånn har jeg ingen betenkeligheter med å gi brukt til barn, mann og min egen familie. Når det gjelder svigerfamilie og andre jeg kjøper gave til, må jeg lodde stemningen først da jeg er usikker på hvordan det vil bli mottatt.

Om det krever veldig mye tid og krefter for å finne en brukt gave i god stand, ender jeg med å kjøpe et billigere, nytt alternativ. Mest fordi jeg alltid er ute i siste liten med gavekjøp.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:51   #22
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Ja, ungene har fått brukt slalomutstyr, en brukt (som ny) pc og har fått arvede telefoner (iphone) som gave/del av gave.

Om noen jeg gir gave til samlet på noe spesielt, eller ønsket seg vintage/retro ting, så hadde jeg glatt kjøpt det i gave om jeg kom over noe som var aktuelt.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:54   #23
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.917
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du tuller? Fordi det er feil farge så går det ikke an å gi det i gave? En iphone, brukt eller ikke, er en dyr og fin presang, til tross for feil farge, spør du meg.

Den er fin og dyr ja, selv om den er brukt, men jeg føler meg ikke komfortabel med å gi den i feil farge som gave.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:56   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Den er fin og dyr ja, selv om den er brukt, men jeg føler meg ikke komfortabel med å gi den i feil farge som gave.

Det synes jeg nesten er litt sprøtt... Poden ville nok foretrukket svart iPhone, men han fikk min hvite til bursdagen. Vi kjøpte nytt deksel til den, og det måtte han uansett hatt på, så fargen ville sånn sett spilt liten rolle. Jeg synes det er over grensen når en sånn gave som iPhone kan ha feil farge... Hadde han insistert på en spesiell farge, så hadde han fått spare til ny selv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 13:57   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Den er fin og dyr ja, selv om den er brukt, men jeg føler meg ikke komfortabel med å gi den i feil farge som gave.

Min sønn hadde fått følgende forklaring "Jeg vet du ønsket deg en annen farge, men denne iphonen fungerer helt fint, og jeg har også kjøpt dette fine dekselet til deg. Iphoner er dyre ting, som det atpåtil er en miljøbelastning å lage og å kaste, så derfor får du ikke en ny bare fordi du ønsket deg en annen farge".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:23   #26
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Gjerne brukt. Har fått det selv også. Skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem. Så lenge det er i orden og ser pent ut så er det vel ett fett. Skjønner ikke at en gave skal være bedre å få om giver har brukt tre ganger så mye penger på den.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:25   #27
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.917
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Som sagt, jeg har ingen problemer med å la henne overta min telefon selv om den er feil farge, men er mer skeptisk til å gi den som gave. Jeg trenger jo heller ikke ny telefon, skulle bare gjerne hatt en med mer minne. Da synes jeg det er kjipt av meg å kjøpe ny til meg selv og gi henne en gammel som ikke er slik som hun ønsker seg. Skjønner selvsagt at andre ser anderledes på det.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:35   #28
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.498
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Vi har, så vidt jeg kan komme på, ikke gitt brukt i gave (type bursdag/jul), men vi er veldig bevisst å kjøpe brukt dersom det passer seg slikt og det ellers er ting som ikke forringes ved bruk. Primært fordi vi anser det som miljømessig forsvarlig - på mange måter er det jo vilt hvor mye penger som brukes på ting som man i utgangspunktet bruker en svært begrenset periode i livet (feks barnevogn, skiutstyr til barn etc).

Men hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det samme med feks julegave - de fleste har vel unger som tidvis ønsker seg svært dyre ting, som man vet vil bli mindre interessant over tid (fordi de feks blir eldre). Da vil det jo være en atskillig bedre løsning å få tak i dette brukt! Likevel er det på en måte ikke noe jeg har vurdert før, uten at jeg helt kan forklare hvorfor?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:39   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.142
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Ja, kjøpte brukt elgitar til sønnens bursdag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 14:48   #30
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Nei, kjøper nye ting...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 15:14   #31
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Jeg har forresten gitt bort brukt julegave - nevøen fikk en boks med all duplo'en fra Ville.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 17:11   #32
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Akkurat nå lurer jeg faktisk på om jeg skal gi LilleVenn min gamle iphone. Hun trenger en ny og jeg trenger egentlig en med større minne...Problemet er at hun vil ha en sort en, ikke sølv som jeg har og det kjennes da litt feil å gi den som gave. At hun bare overtar den er også en mulighet...

De fleste har kanskje deksel på likevel, og da har vel ikke fargen så mye å si?

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 17:33   #33
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.524
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Jeg pleier ikke gjøre det, men har ingen motforestillinger mot å gjøre det. Guttene har e gang fått brukt felles bursdagsgave, en ps3.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 17:44   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Det har jeg gjort flere ganger, både til mann og barn. Frøkna fikk et dyrt, brukt kamera av oss et år. Det hadde vært uaktuelt å kjøpe en så dyr modell ny. Hun fikk også min gamle iPhone til jul, da jeg fikk ny av jobben. (Den hun fikk var min private altså, ikke en gammel jobbtelefon.)

Teomannen har fått brukte bøker av meg flere ganger, men jeg er usikker på om jeg syns førsteutgaver av bøker kvalifiserer til begrepet "brukte gaver", selv om det jo udiskutabelt er akkurat det det er.

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Den er fin og dyr ja, selv om den er brukt, men jeg føler meg ikke komfortabel med å gi den i feil farge som gave.

Forhåpentligvis ligger det en grov undervurdering av barnet ditt til grunn for en slik holdning. Og hvis det ikke er tilfelle, så trenger hun en kraftig oppstrammer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 17:55   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.885
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Vi gir noe brukt til gutta våre. Eldste fikk min gamle iPhone til 10 års dagen sin, og minsten fikk min gamle iPad mini til jul i fjor. Pakket inn boksen og det hele. Vi har forresten gitt bort en brukt 1. gen iPad til en nevø. Og ingen har klaget på at fargen ikke var riktig for å si det sånn.

Men jeg skal ikke påstå at vi gjør det ofte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:06   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.496
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Prinsippielt har jeg ikke noe imot det, men teori og praksis er helt forskjellige ting. Jeg ender ofte opp her:

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Om det krever veldig mye tid og krefter for å finne en brukt gave i god stand, ender jeg med å kjøpe et billigere, nytt alternativ.

Jeg har temmelig dårlig tid nå (om jeg har mer eller mindre tid enn andre er jeg usikker på, men jeg opplever i alle fall at det "koster" mindre totalt sett å betale enn å sette av tid)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:38   #37
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.048
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Ungene har fått brukte iPhoner og jeg har fått venninnegave fra bruktbutikken. Finfine gaver begge deler.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 19:29   #38
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Til egne barn og mann så kan jeg gjøre det men ikke til andre. Om folk gir meg brukte ting gjør meg ingenting.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 20:05   #39
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Jeg ønsker meg helst brukt hos de jeg får gave hos. Jeg kan også fint kjøpe brukt til mann, barn, foreldre og søstre.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:18   #40
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.473
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Jeg tror ikke jeg har gjort det til nå, men det er noe jeg absolutt kunne gjort til egne barn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no