Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 18:03   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Mellomste er en åpen fyr som gjerne deltar her og der på ting som virker gøy. I det siste har det blitt såpass mange kristelige greier at jeg trenger å skaffe meg oversikt. Kan noen forklare konseptene for betel, menighetshus, kfuk/KFUM?

Det jeg lurer på er hva barna deltar i og hva de fortelles/forkynnes.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:05   #2
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Kfuk/kfum er jo speider. Det jeg har erfaring med har omtrent ikke vært forkynnende med unntak av speiderloven som henviser til Gud et par ganger.

Jeg er kristen, men om jeg ikke hadde vært det hadde jeg overhodet ikke bekymret meg for å sende noen dit. Speideren er en fantastisk organisasjon å være en del av (jeg var i Norges Speiderforbund da jeg var liten), og du lærer utrolig mye. Dessuten blir det fantastiske turminner med i bagasjen og et godt miljø å være i.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:11   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Jeg var KFUK-speider til jeg var et stykke utpå ungdomsskolen. Det var fint lite misjonerende, og veldig mye tur i skog og mark, kanopadling, lavvoturer, landsleire etc. Kjempegøy og lærerikt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:21   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Jeg tror forkynnelse i forbindelse med speidern varierer endel tror jeg. Broren min slutta etter to ganger fordi det var så mye gude-mas som han kalde det, men jeg har snakket med mange andre som sier det er nesten ingenting.

Betel er vel pinsemenigheten, er det ikke?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:24   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Hva tror de på i pinsemenigheten da?
Og hvem sokner til menighetshuset?

  Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:28   #6
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

KFUK/KFUM står for "Kristelig forening for ungen kvinner/menn", dvs speider'n. Jenta mi er med i speider'n, jeg selv var i speider'n. Det er ingen forkynning i den forstand at det er en prest som står og messer e.l., men det synges kristne sanger, bordbønn o.l. Dette er i tillegg veldig varierende fra gruppe til gruppe. Da jeg var speider så oppfattet jeg det ikke så kristent egentlig, mulig jeg ikke la merke til det? Mens i min datters gruppe synges det nok flere kristne viser enn det jeg gjorde. Men jeg synes ikke dette er problematisk selvom jeg ikke er så veldig glad i kristendommen/religion selv. Det som er det fine med speider'n er at du lærer deg førstehjelp, ta vare på deg selv og naturen. Sover ute og inne, lærer å lage bål, lage mat, knuter, osv osv osv. De har det veldig gøy også, i hvert fall så har min jente det. Jeg hadde det utrolig gøy som speider. Jeg minnes det som en fin tid. Jeg var med på gruppeleir, kretsleir og landsleir. Til den sistnevnte typen kommer det speidere fra hele landet, andre land også. Utrolig spennende og lærerikt.

Du kan jo bli med på et møte for å se hva det er selv? Jeg regner med at de har et arrangement som du som forelder kan være med på à la foreldremøter, opptaksmøter o.l.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:31   #7
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Jeg hadde nok vært mer skeptisk til Betel, pinsemenigheten enn KFUK for å være helt ærlig. *fordomsfull*

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:31   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Jeg opplever pinsevennene som mer misjonerende enn "Statskirkekristne" som Kfum stort sett er. Jeg var tildels aktiv i en pinsemenighet en gang i tiden. Det var mye lovsang, tungetale og bekjennelser av synder foran menigheten. Til tider temmelig heftige greier, og jeg kommer til å si min hjertens mening om Guttungen finner ut han vil begynne vanke på ungdomsmøtene til pinsemenigheten.

Menighetshus kjenner jeg lite til, men ser for meg en gjeng indremisjonstanter som strikker sokker til de sultne barna i Afrika og slikt.

Full av fordommer, jeg? Neei da.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:38   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Da tror jeg at jeg ar en viss peil. Betel har ungdomsklubb som han liker å gå på. Speidern høres helt greit ut. Da får jeg se hva dette menighetshusgreiene er for noe. De har invitert ham til å delta i julespill der. Jeg ble jo litt skremt da vøtt.

Han skal slippe at jeg dukker opp så lenge det ikke høres verre ut enn det her. Vi bor på et lite sted g foreldre som gjør sånt er rare. Ergo sparer jeg det der til rølpetiden begynner.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:39   #10
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Eldstegutten min sluttet i speideren fordi han ikke tror på gud og Jesus, og han likte ikke å måtte synge kristne sanger og å delta på familiegudstjenester.
Jeg forbinder absolutt Betel med pinsemenighet, og jeg forbinder pinsemenighet med en mer bokstavtro bibeltolkning, tungetale, voksendåp og konservativ kristendom.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:48   #11
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Julespill uten foreldre?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:51   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Betel kan også være et menighetshus, eller et misjonsorganisasjonshus som har sitt utspring fra noen som er med i statskirken.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:51   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Julespill uten foreldre?

Det er sikkert meningen at de skal opptre for menigheten tenker jeg. Som består av ... de fleste av foreldrene ihvertfall.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 19:02   #14
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Hadde involvert meg litt der.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 22:14   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Vi gikk i åpen barnehage på menighetshuset. Hadde dåpsfeiringa til Mikro der. Altså, menighetshuset, som i huset som den lokale statskirkemenigheta har, sånn ca femti meter fra kirka. Der har de ungdomsskubb også av og til, og kunne sikkert glatt hatt julespill. All den tid jeg altså har døpt mine barn, og frivillig oppsøkt åpen barnehage/babysang på menighetshuset, hadde jeg ikke vært så redd for et julespill der, og speideren er slett ikke det verste de kan rote seg borti. Fordommene mine er nok hakket mer skeptisk til pinsevenner..ø.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 22:23   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Im gonna stay at the YMCA.

Måtte bare. Hehe

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:40   #17
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Kfuk/m er ikke bare speidern. De har speider, og de har annet ungdomsarbeid som ten-sing, ungdomsklubber m.m. Men de er kjent for liberal kristendom.

Menighetshuset er som regel knyttet til statskirka.

Betel er pinsemenighet. De er vel mer karismatiske enn de to andre, men ikke som Livets ord eller liknende, nei.

Jeg ville ikke vært redd for noen av delen. Vil mye heller ha gutten min med på julespill på Betel, enn hengende på gata med tilgang til ghb, eller hjemme. Men, nå vokste jeg opp i tensingmiljøet...

Hvis du er redd for ekstreme miljøer og "hjernevasking" ville jeg ikke bekymret meg. Hvis du er redd for "vanlig" kristendom og forkynnelse så møter han nok det. Men er det så farlig?

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 20:04   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skjer i ulike religiøse miljøer som verver barn?

Jeg husker en pappa som sa at han grumfet da han ble vekket klokka 1 ei natt, for barnet var gjennomvåt, og trengte tørre klær og tørr sovepose. Pappaen fikk tenkt litt på veien ut til barnet, og var egentlig glad for at det ikke var politiet som ringte med spørsmål om å hente barnet i fyllearresten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no