Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-18, 14:56   #181
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Friluftsliv er überhipt. Kanskje spesielt skigåing.

Det har jeg fått med meg. Men ikke i det miljøet jeg siktet til, tro meg. Det går sport i å ikke drive sport, for å si det slik.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:05   #182
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes sammenligninga med en årlig dag hvor man blir målt på å spille instrumenter man ikke prøver utenom akkurat den ene dagen er ganske god. Kanskje med beskjed om å ta med blåseinstrument også, de som ikke har kan sikkert få lånt. Få utlevert enkle noter som alle burde kunne spille med et minimum av musikkunnskap, så er vi i gang. Det er noe med hvor lista legges for aktiviteten i forhold til hvor mye opplæring som gis. Og en forventning om hva som er normalt nivå på utstyr rundt omkring.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med at ungene mine fikk teste ut forskjellige blåseinstrumenter. Men det hadde jo ikke vært noe teit eller flaut å ikke få det til videre godt, for det hadde vært så mange som ikke klarte det. Der skiller det seg jo fra når man bor i mer velstående bydeler hvor langt de fleste står mye på ski.

Jeg var veldig glad i blokkfløytespillinga som vi drev med på skolen, og synes det er dumt at de ikke gjør det lenger. :fullstendig avsporing:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:10   #183
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.

Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn.

Er ikke poenget at det står om vintersport i læringsplanen?

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:14   #184
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Såpass... så du mener altså at det er bedre å vente til ungdomsskolen med opplæringen, og forvente turer på 7 km, eller hvordan tenkte du? Og at den som mener det beste var om de fikk lære dette på barneskolen, slik at flest mulig skulle greie å henge med det som forventes på ungdomsskolen, fortjener et så til de grader sarkastisk og nedlatende svar? Er det en slem ting å mene altså?

Næh, jeg syns vel det virket som du levde i en trøndersk langrennsboble. Evt. snøkule.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:17   #185
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det kan jo hende at et minimum av skikunnskaper er greit også i arbeidslivet. Jeg har en kontorjobb, men i fjor dro vi på seminar til Kikut. Det var 15 km på ski hver vei. Vi kom frem alle sammen, både jeg (som virkelig er dårlig på ski, særlig i nedoverbakker), den atletiske inderen som aldri hadde forsøkt det før og den nyansatte tyskeren som kun hadde stått alpint. Det gikk saktere enn planlagt, men vi gikk sammen hele tiden og tok pauser sånn at vi som sleit skulle få hente oss inn. Jeg pushet definitivt en del grenser de to dagene.

Hvis han skal jobbe i Norge, har du sikkert rett. Tviler på at det blir aktuelt, men hvem vet. Han er jo bare 14.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:29   #186
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Næh, jeg syns vel det virket som du levde i en trøndersk langrennsboble. Evt. snøkule.

Fordi jeg sa det burde være et alternativ der de som var helt uerfarne fikk øve seg litt i området i stedet for å måtte gå 7 km? At det burde være mulig å velge en skitur på et nivå man kan mestre, eller fordi jeg la til, i parentes, at den aller mest grunnleggende opplæringen burde starte litt tidligere enn ungdomsskolen?

Lurer på hvem som lever i ei boble. Du tror altså at det er spesielt for trøndelag at man har snø, og mulighet for skiturer på barneskolen. Jaja. Da får jeg heller bare tåle den hånlige tonen. Jeg ble bare litt paff, for jeg hadde ikke ventet et innlegg på det nivået fra deg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:31   #187
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Jeg har aldri hatt en jobb der skikunnskapene har vært verken påkrevd eller kjekt pga.

My: beklager, du fikk nok litt oppdemmet irritasjon som hadde samlet seg gjennom tråden. Det burde ikke gått utover deg, det var fleres tone som jeg reagerte på.

I en verden der vi hadde vinter hver vinter, gratis skiutstyr til alle, ski på timeplanen med jevne mellomrom på lik linje med annen sport kan man kanskje forvente at tenåringer «greier» å gå 7 km uten andre vintersportsalternativ, men sånn er det jo ikke. Ikke alle har mulighet for å sørge for opplæring i ski jevnt gjennom barneskolen. Og å gå 7 km i terreng er på ingen måte «å prøve seg på» altså. Å prøve seg på ski ser jeg ikke noe galt med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:33   #188
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har aldri hatt en jobb der skikunnskapene har vært verken påkrevd eller kjekt pga.

Ikke jeg heller. Jobben tiilbyr gratis skikurs da, men vi må ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:47   #189
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Nå har jo tråden gått litt videre fra HI. Jeg tenker generelt når det gjelder skole er det tre forutsetninger:

- Barna (ungdommen). Her kan det jo være alt mulig fra sosial angst (kanskje ikke så relevant på ski, da) til utmattelsesyndrom
- Læreren, eventuelt skolen. Her kan det jo også være alt mulig fra fullstendig rigid opplegg hvor alle må gå 1 mil på ski til en variasjon mellom aking, tur på beina, langrennski, skøyter.
- Foreldrene. Her også er det jo stor forskjell på om de har ungene med på tur, hvilket utstyr de har og hva de har tilgang på via slekt, venner og låneutstyr.

Jeg synes jo at det er lurt av skolen å ha et mest mulig fleksibelt opplegg med tanke på at både barn og foreldre er forskjellige. Det hjelper vel ikke Pål så mye at det er foreldrene sin feil at han ikke kan stå på ski, når han står der på skidagen ...

Tror ellers på generell basis at skolen har blitt mindre rigid siden vi gikk der. Selv var jeg god i matte, men dårlig i gym. Opplevde å bli "uthengt" på en annen måte enn de som var dålig i matte - det er ikke obligatorisk å dele hva du fikk på prøven, men det å ikke klare å klatre opp i tauet kan jo alle se ...

Har ikke hatt noen stor tiltro til egen skigåing, men etter å sett noen utlendinger på ski, så fikk jeg virkelig opp selvtiliten!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 07-03-18 kl 16:59. Årsak: leif
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:53   #190
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

Dersom noen virkelig hater å gå på ski så bør de slippe dersom det er den ene tingen de slipper.

Jeg hatet å gå på ski, intenst, men var på grunn av alt for mye skigåing i familien temmelig flink og måtte derfor alltid på stafettlaget.

Jeg er fortsatt forbannet over at jeg ikke slapp skidagene, fader heller, jeg måtte alltid gjøre ekstrating på skolen som å spille på avslutninger og alltid satt til å ha hovedrolle på avslutninger og jeg mislikte det også men har alltid vært alt for pliktoppfyllende.

Mor var nok slik som deg og apan, hun gadd rett og slett ikke høre at dette var noe som jeg burde ha sluppet unna. Jeg er overhodet ikke takknemlig for det tøyset der og om en av mine overlydige unger får en eller annen sjelden ting i vranga så skal de klart få slippe.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:17   #191
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

15-åringen min har ikke eid ski siden han var 11. Etter den tid har han kun gått på ski på skidag med skolen. På lånte ski. Han er slett ikke god på ski, men klarer opplegget: gå 3-4 km, grill pølse, spis kvikk-lunsj, gå tilbake. Jeg hadde ledd og trodd han tulla om han hadde ymtet frampå om å slippe. Unnskyld at jeg sier det så direkte.

Selv hatet jeg ski dypt og inderlig som barn, men ble nå tvunget med til jeg var 12-13. Etter det var jeg motvillig med på skolens skidager. Jeg var ingen solstråle, for å si det sånn. Jeg lovet dyrt og hellig at jeg aldri skulle ha ski på beina når jeg ble voksen.

Men sett sånn! Som 42-åring er jeg kjempeglad i å gå på ski, om enn med elendig teknikk, og veldig takknemlig for at jeg ble trumpet med på tur. Vi kan virkelig aldri vite hva disse ungene skal få bruk for å kunne, så det er kjekt at vi har en skole som lærer dem litt av hvert!

Til selve spørsmålet: Jeg syns skolen burde ha noe utstyr til utlån.

(På skolen min, er elevene i skileiken i 1.-4. trinn. Der foregår grunnopplæringa. Senere forventer vi at de kan gå tur, men sender elever uten grunntrening i skileiken.)

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:20   #192
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Forresten: min motorisk klønete sjuåring, som har levd gjennom flere snøfattige vintre, og derfor vært på skitur tre ganger i hele sitt liv, gikk fint inn til Elgseterhytta her i Bymarka. Det er 7 km tur/retur. Det gikk ikke fort, for å si det sånn, men det gikk.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:20   #193
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Jeg tenker at dersom skolen ikke stiller med opplæring og utstyr så bør de ha alternative opplegg og kalle det aktivitetsdag. Og alle alternative skal legges frem som like gode og ikke være avhengig av at foreldre må ringe og si at de ikke har råd til utstyr for at de skal tilby det. I naboklassen til junior har de også skilekser. Det synes jeg er litt kokko.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:22   #194
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Jeg tenker at det kanskje er litt geografisk betinget, og kulturelt. Antar det er mer vanlig med skigåing i Meråker enn på en barneskole på Grønland.

Hos oss er det mange muligheter, aking, langrenn og alpin. Sikkert også noe mer jeg ikke husker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:23   #195
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg tenker at dersom skolen ikke stiller med opplæring og utstyr så bør de ha alternative opplegg og kalle det aktivitetsdag.

Men kan ikke skolen forvente at elevene har vært gjennom elementær skiopplæring tidligere? Og her snakker jeg ikke for alle skoler i hele landet, men for HI så er det jo snakk om en by som har skiføre hvert eneste år.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:25   #196
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

-----

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 07-03-18 kl 22:21.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:29   #197
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men kan ikke skolen forvente at elevene har vært gjennom elementær skiopplæring tidligere? Og her snakker jeg ikke for alle skoler i hele landet, men for HI så er det jo snakk om en by som har skiføre hvert eneste år.

Nei, de syns jeg ikke. Da får jo isåfall skolen fikse den opplæringen.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:29   #198
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Forresten: min motorisk klønete sjuåring, som har levd gjennom flere snøfattige vintre, og derfor vært på skitur tre ganger i hele sitt liv, gikk fint inn til Elgseterhytta her i Bymarka. Det er 7 km tur/retur. Det gikk ikke fort, for å si det sånn, men det gikk.

For en undom handler det jo ikke om å karre seg igjennom sammen med familien. Det handler om hva venner skal, at de som velger langrenn allerede er gode og sosial status og hva_har_du. Hadde det vært meg som var 16 år hadde jeg meldt meg på alpint dersom det var det vennene mine skulle, tatt noen turer i bakken (Jeg sto mye slalom i ungdomsstiden) og så skravlet i varmestuen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:30   #199
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men kan ikke skolen forvente at elevene har vært gjennom elementær skiopplæring tidligere? Og her snakker jeg ikke for alle skoler i hele landet, men for HI så er det jo snakk om en by som har skiføre hvert eneste år.

Skidagene på både u- og barneskole har faktisk blitt avlyst pga snømangel de siste fire årene. Men det er også fordi de ikke har lagt skidagen til januar/ februar når det faktisk var litt snø ... I år er det mer snørikt, selv om de er mer kulde enn snø for tiden.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:32   #200
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er fortsatt forbannet over at jeg ikke slapp skidagene, fader heller, .

Wow, det satt lenge i. Med mindre du er mye yngre enn jeg tror du er, da.

Nutildags :knirketiknirk:, synes jeg unger slipper unna altfor mye, og tenker at dersom argumentasjonen til foreldrene er "jeg gikk aldri på ski, det gikk bra med meg"/"jeg var ikke til stede i seksualundervisningen, men fikk bare 1,7 unger og ingen clamydia"/jeg skulket nesten alle heimkunnskapstimene, men kan jaggu lage saus fra bunnen likevel", er det strengt tatt ikke mye man egentlig trenger å få med seg fra skolen.

Vi bor i et samfunn med stort fokus på enkeltindividets følelser og rettigheter, vi blir krenket, psyke og antastet over en lav sko, og vi er fryktelig flinke til til å kjenne etter hvordan vi har det til enhver tid. Joda, man kan la være å bli med på skidag og ha det flott resten av livet, men den ballasten jeg tror barn og unge desperat trenger å ha med seg inn i voksenlivet, er å kjenne på at det er greit å være sist i rekka i skisporet, helt OK at noen er bedre enn det en selv er i noe. Kjenne litt på Livet på godt og vondt, og livet handler ikke alltid om å slippe unna ting man ikke er komfortabel med, i alle fall bør vi ikke fostre opp flere unger som tror at det er greia enn det vi allerede har gjort.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no