Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-17, 20:51   #61
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men igjen, man må jo huske at man bruker omtrent like mye tid på trening som man forlenger livet med, så det er jo en trade-off på et tidspunkt.

Joda, men det er en del andre, mer umiddelbare effekter av trening, som tross alt slår inn med en gang. Jeg trener ikke for å forlenge livet, men for de kortsiktige effektene.

Jeg klarer jo fint å løpe 13 kilometer uten å føle at jeg er i ferd med å stryke med underveis. Så det er mulig jeg havnet i kategorien "moderat veltrent".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 21:05   #62
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

BMI-verdier
BMI Vektklasse
<18,5 Undervektig
20-24,9 Normal vekt
25,0-29,9 Overvektig
>30 Fedme
35-39,9 Fedme, klasse II
>40 Fedme, klasse III

Men når går man fra lett overvektig til overvektig, da? Det er litt tullete å komme med begreper som "lett overvektig" og "veltrent" dersom dette er rent subjektive størrelser.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 21:47   #63
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men når går man fra lett overvektig til overvektig, da? Det er litt tullete å komme med begreper som "lett overvektig" og "veltrent" dersom dette er rent subjektive størrelser.

I følge den her artijåkkelen er det 25-27.

http://www.lommelegen.no/artikkel/fr...gjøre-i-stedet

Veltrent er vel vanskelig å bedømme, men det finnes sikkert mål for det. Jeg trener hard styrke tre ganger i uken og begynner å føle meg ganske veltrent, nennes jeg kan ikke løpe i 40 minutter uten å slite litt (kanskje nest mentalt og i kneet, men dere skjønner poenget).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:01   #64
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

jeg kan ikke løpe i 40 minutter uten å slite litt (kanskje nest mentalt og i kneet, men dere skjønner poenget).

Nå er jeg sikkert vanskelig, altså, men ... Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke klarer å løpe i 40 min og jeg kan si at jeg kan løpe 40 min uten å få merkbart høyere puls. Begge deler er sant. Men nok en gang spørs det hva som legges i å "løpe i 40 minutter".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:10   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

For min del er det vesentlig å være sprek, sterk og slank nok til at jeg kan gjøre alt jeg har lyst til. Mat er en så viktig del av livet mitt, at superslank blir jeg aldri.
Jeg har begynt å trappe opp igjen treningen nå etter nesten et års pause. Gå til jobben og litt styrke + yoga + pilates er den myke starten.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:45   #66
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.851
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Alt dette blir jo litt sånn "hvor lang er en strikk", tenker jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 01:15   #67
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er sunnest (aka høyest forventet levealder):

1) å være normalvektig og veltrent
2) slank og supertrent
3) lett overvektig og veltrent
4) slank og utrent
5) undervektig
6) overvektig og utrent
7) fedme

Kildehenvisning ? Ikke at det ser veldig galt ut på noe vis, men jeg lurer litt på kategorier og hvordan man har sammenfattet det for å få den typen liste.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva er egentlig normalvektig? BMI under 25? Og hva er veltrent? Kvalifiserer man som veltrent hvis man trener 3 ganger i uka, litt variert? Og hva med de som er normalvektige og som trener litt, men ikke så mye at det regnes som veltrent?

Normalvektig er vel bmi 20-25. Veltrent er et begrep jeg ikke har noe medisinsk forhold til, de artiklene jeg leser bruker max o2-opptak (evt mengden trening) som mål der.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva regnes som "lett overvektig", da? Jeg aner heller ikke hva som legges i "moderat høy puls", så jeg vet ikke om jeg er "lettere overvektig og veltrent" eller "overvektig og sånn passe trent".

Lett overvektig er vel vanligst å regne mellom bmi 25 og 27 sånn omtrent. Når det gjelder de kategoriene tenker jeg at de er umulige å forholde seg til da de mikser endel uavhengige variabler på en måte som gjør det vanskelig å dra noe fornuftig ut av det på individnivå i hvertfall. Moderat høy puls regnes vel ofte 60-80%av maxpuls. Og som sagt er jeg ikke vant til å bruke veltrent i andre sammenhenger enn som estetisk beskrivelse av muskler. Du er uansett bedre trent enn de fleste.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Alt dette blir jo litt sånn "hvor lang er en strikk", tenker jeg.

Jepp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 07:34   #68
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå er jeg sikkert vanskelig, altså, men ... Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke klarer å løpe i 40 min og jeg kan si at jeg kan løpe 40 min uten å få merkbart høyere puls. Begge deler er sant. Men nok en gang spørs det hva som legges i å "løpe i 40 minutter".

Jeg tenkte på så lavt tempo som jogging.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 07:54   #69
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Divine, du faller typisk i kategorien "veltrent", tenker jeg.

Og jeg er veldig enig i at dette blir en "hvor lang er en strikk"-problematikk. Greia er vel at så lenge man er i såpass god form og har en vekt som ikke gir helsemessige plager, så er det bedre enn å være slank og utrent. Og at det heller ikke er sunt å "overtrene".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 08:26   #70
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.960
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Jeg er verken veltrent eller normalvektig. Men ettersom jeg har gått fra å være sykelig overvektig med store begrensninger på hva kroppen orket å gjøre til nå å være bittelitt overvektig og i relativt grei form (gikk over Besseggen uten å streve), så kjenner jeg jo at den skalaen blir litt lite finmasket. Strengt talt befinner jeg meg i samme kategori, men for kroppen så er det en himmelvid forskjell.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:18   #71
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Spammer min egen tråd, kom (tilfeldig) over denne på trening.no. Der sier de også noe om hva som skiller mellom gruppene. (slik at man slipper "hvor lang er en strikk" teorien)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:19   #72
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Spammer min egen tråd, kom (tilfeldig) over denne på trening.no. Der sier de også noe om hva som skiller mellom gruppene. (slik at man slipper "hvor lang er en strikk" teorien)

Ser ut som om de som har livvidde mellom 90 og 100 cm ikke eksisterer, da

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:27   #73
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ser ut som om de som har livvidde mellom 90 og 100 cm ikke eksisterer, da

De regnes kanskje som "normale" ettersom under 90 var tynne og de over 100 var fete?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:36   #74
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

De regnes kanskje som "normale" ettersom under 90 var tynne og de over 100 var fete?

Ja, jeg gjetter på at de er eksludert fra studien for å få "gode" grupper, og ingen i "gråsonen". Men hvis man har de målene så sier jo ikke artikkelen noe som helst.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 14:54   #75
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Spammer min egen tråd, kom (tilfeldig) over denne på trening.no. Der sier de også noe om hva som skiller mellom gruppene. (slik at man slipper "hvor lang er en strikk" teorien)

De hadde nå gjort det enkelt for seg selv, sammenlignet normalvekt mot fedmekategori. Uten å egentlig greie å konkludere. Men de har altså sjaltet ut ganske mange.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 15:10   #76
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

BMI-verdier
BMI Vektklasse
<18,5 Undervektig
20-24,9 Normal vekt
25,0-29,9 Overvektig
>30 Fedme
35-39,9 Fedme, klasse II
>40 Fedme, klasse III

De mellom 18,6 og 19,9 er bare fjernet, jeg trodde de gikk under normalvekt?

Hvis man er undervektig så spiller det ingen rolle om man er trent eller ikke da?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 15:22   #77
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

De mellom 18,6 og 19,9 er bare fjernet, jeg trodde de gikk under normalvekt?

Hvis man er undervektig så spiller det ingen rolle om man er trent eller ikke da?

Nei, det er undervekt, dvs noen steder står det vel ned til 19 på kvinner som normalvekt. Man bruker skille mellom undervekt og mager eller sykelig undervekt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 15:25   #78
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, det er undervekt, dvs noen steder står det vel ned til 19 på kvinner som normalvekt. Man bruker skille mellom undervekt og mager eller sykelig undervekt.

Jeg finner internasjonale kilder som regner normalvekt ned til 18,5 for kvinner. Dette er ikke eksaktvitenskap.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 08:56   #79
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Sitat:

Kildehenvisning ? Ikke at det ser veldig galt ut på noe vis, men jeg lurer litt på kategorier og hvordan man har sammenfattet det for å få den typen liste.

Det er et helt betimelig spørsmål, men jeg kommer altså ikke til å grave frem alle kildene. Så du får ta det som det det er, babling på Internett.

Det er et mentalt scatterplot av de store studiene som er blitt presentert på de siste 15 årenes ESC og EASD. Men jeg kan jo oppsummere de logiske slutningene.

1) det er godt dokumentert at vekt er en selvstendig risikofaktor for tidlig død, blant annet i Framingham studies. Det er en J-kurve, med normalvekt som bunnpunkt
2) det er tilsvarende vist at aktivitet også er en selvstendig faktor, og flere mindre studier har konkludert med at fat-fit gir bedre hjertehelse enn slank og utrent. Jeg har linket til en av disse studiene her flere ganger, så det et lett å finne der ute i hvert gal
2) Grimsmo et al var vel den første som dokumentere at ekstrem utholdenhetstrening har negativ effekt på hjertehelse og overlevelse sammenlignet med moderat trening (men positiv vs ikke-trente) i den berømte birkebeinerstudien.

Ellers enig med deg, dette er ikke eksaktvitenskap. Og gener og røyking betyr mye met.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 09:03   #80
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og gener og røyking betyr mye met.

Grmf. Datasillnerdebroren min, som aldri har trent noe som helst og i åresvis levde på cola, smågodt og kebab, ser til enhver tid ut som om han lever et sunt og aktivt liv. Han var i sin tid den mest muskuløse 6. klassing hans lærer hadde sett. Alle de andre genene havnet hos meg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no