Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-11, 20:50   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Jepp, da har eg stroke jentungen si skjorte, som berre er i bomull da. Den blei veldig fin, men det er ganske plundre med skjorte i str. 6 år altså. Eg har ikkje sånn lite erme-strykebrett; kunne godt tenke meg det (til å tre ermen inni), men så er det da berre ein gang i året ein treng det egentlig...

Mi skjorte er vaska på 40 grader håndvask med milo i maskin, og er ganske drypp våt faktisk. Får la den henge litt på badet, og stryke seint i kveld - eller i morgon.

Det eg lurte på her: stryk de ein sånn kvass kant oppå ermet? Eg forsto her i ein annan tråd at denne er viktig hos enkelte, men i min familie er det eit poeng å unngå denne strykekanten. Det gjer jo ting faktisk enda vanskeligare, for da kan ein ikkje stryke ermet flatt, men må fikle jernet til i midten og snu ermet fleire gonger for å komme over det heile.

Kva gjer de andre med ermene i bunadsskjortene?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 20:51   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Og så treng eg jammen meg å pusse sølvet ja...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 20:52   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Det skal helst ikkje vere strykekant på armen, har eg lært. Eg brukar sånn ministrykebrett til armane. Og når du stryker arm nummer to, blir arm nummer ein krøllete igjen. Det er eit evighetsprosjekt. Men til slutt gir ein opp og skuldar på barna.

Bunadssølv kan visst nok gå i oppvaskmaskina. Eg har ikkje prøvd sjølv, men halvparten av jobbfolka har prøvd det med hell.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:01   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Oppvaskmaskina???? Er det mulig?

Eg har komme fram til at eg først stryk ermane i alle fall, for det er umogeleg å stryke dei fint utan å forstyrre bolen. Så den tar eg til slutt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:06   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Halsen først, så ermene, så kroppen, har mamma lært meg. Det meste av kroppen er skjult under bunaden min uansett, så den styrer jeg ikke mye med...

Og ikke kant på ermet nei, derved et sabla styr, men sånn er det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:10   #6
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

I min familie er det også et poeng å unngå brett på armen. Dårlige strykere har brett - gode strykere har ikke brett, sånn er det hos oss, hehe

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:12   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

I min familie har vi aldri brydd oss om strykekanten, så min skjorte hæ strykekant. Mannens skjorte er større og lettere å stryke uten å få kant, så hans har ikke kant.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:16   #8
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Ingen strykekant nei. Jeg snur og vender litt på erme og passer på å ikke stryke helt ut til kanten - vips, ingen strykekant

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:30   #9
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Ingen strykekant. Ingen ermestrykebrett. Ingen husmor. Fikk det til likevel på et vis. Det enkleste var å stryke en nyvasket, våt skjorte. Den er ikke perfekt strøket, men glatt nok til at den passerer mitt nåløye. Sølvtøyet pusser du best ved å kjøpe flytende sølvpuss som du bare slipper søljene ned i. Kanskje litt sent med dette tipset om du ikke allerede har den flytende varianten.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:43   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Eg pussar nå.. har ein sånn sølvpusseklut - tørr, og den fungerer veldig bra den

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:46   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Halsen først, så ermene, så kroppen, har mamma lært meg. Det meste av kroppen er skjult under bunaden min uansett, så den styrer jeg ikke mye med...

AU! Må ikkje stryke kroppen din, då veit du!

Fin måte å unngå strykekant på ermene er å sktryke skjorta eit år førdu skal ha ho på neste gong. Då forsvinn kanten, såg eg i går. :slumse:

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:54   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

men i dag har eg lært på dette forumet, at ein stryk ikkje skjorta og heng henne bort - da blir ho gul ..

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:54   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Men hva med søljene da?
Skal den største øverst, og den minste nederst? Husker ikke fra år til år jeg. :glemsk:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:56   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Me har minste sølje øverst og største nede. Men det er kanskje avhengig av kva bunad du har?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:58   #15
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Hm. Jeg har romeriksbunad.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 21:59   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Men hva med søljene da?
Skal den største øverst, og den minste nederst? Husker ikke fra år til år jeg. :glemsk:

Det avhenger selvsagt av bunadstypen. Jg har sølje på bunaden, og en helt annerledes sak i halsen på skjorta.

Og neida honda, jeg stryker ikke kroppen min så mye... Ikke med vilje i alle fall. Bolen da altså, men det er et ord som ikke faller naturlig for meg, og for øyeblikket er jo skjorta jeg skal stryke til og med splittet forran som ei vanlig skjorte, ikke hel rundt som på normalt sett bunadsskjorta, derved bøir det hele enda litt annerledes....

Jeg får vel overlevere babyen, som er årsaken til den ammevennlige spesialvarianten, til sin far og skride til verket...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 23:48   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.122
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Hm. Jeg har romeriksbunad.

Litt seint nå kanskje.

Den minste skal i halsen på skjorta ja, og den store på brystet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 23:57   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Litt seint nå kanskje.

Den minste skal i halsen på skjorta ja, og den store på brystet.

På romeriksbunad skal den største hjertesølja i halsen, den (/de) mindre på brystet Men det ser litt rart ut siden den minste sølja er veldig mye mindre enn den store.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 00:14   #19
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

I følge Husfliden i Bergen har leg lov til å ha strykekant på ermene på bunadskjorten min.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 01:20   #20
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunadsskjortetråd nr. III - strykekant langs ermet?

Ikke strykekant på bunadskjorten her.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no