Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av lammeskinn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 21:50   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vask av lammeskinn

Vi har et korthåret lammeskinn fra storebror som jeg har tenkt å bruke i vogna til babyen som skal komme (vi har fått et nytt skinn til å ha i senga, men det er greit å bruke det gamle også). Jeg har aldri vasket dette, hvordan gjør jeg egentlig det?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:17   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Et jeg har fra barnas hus har jeg vasket en gang for hånd og en gang i maskin på kaldvask. Begge deler har gått veldig fint, og skinnet ble mykt og godt etterpå.

Jeg har et fra nøstebarn og, men det har jeg ikke behøvd å vaske enda. Om det trengs tror jeg at jeg kommer til å prøve å vaske bare den evt flekken, eller sende det på rens.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:22   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Maskinvask på ullprogram, og strekk og dra i det mens det tørker. Nøstebarn-skinnet vårt er like fint etter vask som det var da det var nytt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:24   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Jeg har tilfeldigvis bare ullvaskemiddel til håndvask akkurat nå, så jeg tror jeg må prøve i en balje. De hadde bare håndvaskemiddelet inne på Nøstebarn da jeg var der sist uke, og jeg vil ikke bruke parfymert Milo. Men det er et ganske lite skinn, så håndvask er kanskje ikke umulig?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:25   #5
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Jeg har også vasket lammeskinn i maskin på ullprogram. Det funket veldig bra. (Det foresvever meg at det sto vaskeanvisning på baksiden også, men jeg får ikke sjekket akkurat nå.)

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:26   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har tilfeldigvis bare ullvaskemiddel til håndvask akkurat nå, så jeg tror jeg må prøve i en balje. De hadde bare håndvaskemiddelet inne på Nøstebarn da jeg var der sist uke, og jeg vil ikke bruke parfymert Milo. Men det er et ganske lite skinn, så håndvask er kanskje ikke umulig?

Det finnes uparfymert milo også nå.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:28   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Jeg har vasket skinnet fra Nøstebarn. Da brukte jeg vaskemiddel for saueskinn (kjøpt i babyutstyrsbutikk). Når skinnet skulle sentrifugeres snudde jeg det med pelssiden ut.

Før jeg la det til tørk strakk jeg skinnet og smurte inn baksiden med Sunlightsåpe for at det ikke skulle bli stivt.

Da skinnet var tørt børstet jeg ullen med hundebørste.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:30   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Håndvask i balje, strekke og dra mens det tørker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:53   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Har funnet frem skinn etter storebror, men det har blitt stivt - er det bare å vaske på nytt?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:47   #10
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Vaskemaskin på ullprogram med shampo for lammeskinn. Eller ullsåpe med lanolin.

Så børster du den når det er tørket.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:54   #11
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Vaskemaskin med ullvask på ullprogram. Det gjør jeg både titt og ofte med begge typer skinn. Legger de til tørk over ett stativ så det ligger flatt og ellers ingenting. Like fine begge to etter nesten seks år.

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:16   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Jeg har vasket Nøstebarn-skinnet i maskin mange ganger. Vask på ullprogram, med ullvaskemiddel. Tørkes liggende over tørkestativ, slik at det kommer luft til både over og under. Strekk og dra mens det tørker, samt børste hårene med grov børste når det er tørt.

Skinnet vårt er ni år gammelt og like fint og mykt som da det var nytt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:23   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Ikke noe problem å vaske det. Det blir vel også mykt hvis man ligger litt på det eller krøller det litt?

Jeg måtte forøvrig kikke lenge på det første innlegget i denne tråden før det gikk opp for meg at jeg ikke hadde gått glipp av at apan skulle ha en baby til.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:56   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Nå lurte jeg på om jeg skulle gratulere apan eller ikke her. Men jeg har også just vasket et lammeskinn og det gikk i og for seg fint. Det er stivere på baksiden, så jeg håper det mykner i bruk. Men forsiden er fluffy og myk og fin.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:58   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av lammeskinn



Jeg var i tvil om jeg skulle starte en ny tråd eller ikke, og endte på ikke. Beklager misforståelsen!

Takk for svar, da vasker jeg på nytt. Men er det noen her som har forsøkt å tromle skinn ( )? Mitt googlesøk returnerte en tråd der noen hadde gjort det med stort hell.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:00   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Det står i hvertfall skal ikke tromles med store bokstaver på nøstebarnskinnet mitt. Dvs i bruksanvisninga. Men det som lønner seg er å jobbe med det mens det tørker. Du trenger en børste, gjerne en som er beregnet på katter. Så børster du det mens det er vått, da får du ut støv og får separert ullfibrene, så blir det nesten som nytt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:04   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Takk! Da får jeg vente til neste gang mamma er på besøk.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:39   #18
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Svigermor tromlet det ene langhåra skinnet vårt (Ludde fra IKEA). Det hadde fått en stygg flekk på seg, og jeg turde ikke vaske det i maskin. Dette er noen år siden, og vi brukte å ha det på gulvet ved siden av senga. Da tok svigermor affære og vasket det i maskina og tromlet det etterpå siden alternativet uansett hadde vært å kaste det, og det gikk veldig greit. Det er fint og mykt, men kanskje noe mindre enn det var. Jeg ville allikevel aldri ha turd å tromle et Nøstebarnsskinn siden det koster over dobbelt så mye.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:42   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Det som også er spesielt med alt fra nøstebarn er jo at det er ubehandlet slik at det skal mindre til før det tover seg. Det kan være at tørketrommel går bedre med skinn som har vært igjennom mer kjemisk behandling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:47   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av lammeskinn

Her står det noe om tromling av skinn, du har kanskje lest den: http://brekkevold.no/blog/2010/02/07/sondagslys/

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no