Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 17:31   #221
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kjenner knapt noen nordmenn som ikke synes hijab er problematisk. Jeg er ikke noe unntak. Jeg tenker derimot at hvis folk først skal/vil/må gå i hijab, så er ikke det en grunn for at man skal nekte dem å gå med bunad.

Det er mitt syn ogsaa.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 15:53   #222
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men selv om det var langt bedre i Norge enn mange andre steder, så holder jo likevel poenget om at fortiden var langt mer kvinneundertrykkende enn nåtiden, og at bunaden - inkludert hodeplagget - har rot i en tradisjon med rimelig strenge krav til kvinnelig påkledning og livsutfoldelse. Å si at bunadskautet har lignende funksjon som en hijab er ikke det samme som å si at det norske bondesamfunnet var like kvinneundertrykkende som strenge muslimske samfunn, eller at kravet til korrekt bunad-hodebekledning er like strengt som kravet til tildekking mange muslimske jenter og kvinner opplever i dag. Det er bare å prøve å trekke en paralllell for å vise at det er likheter, det er trender som ligner, selv om selvsagt ikke alt er likt (og heller ikke like bra/ille).

Det er jeg helt enig i, men jeg liker å nyansere.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 14:57   #223
Miraluca
Aktiv
 
Miraluca sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 218
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sv: Bunad og hijab

eg syns igrunnen regncape til bunad ser mer malplassert ut. Har ikkje noe generelt imot hijab til bunad men mener at det bør passe til plagget fargemessig ihvertfall. Det gjelder forøvrig luer og slikt òg.. Sett mange unger med bunad med rødt liv og babyrosa lue og joggesko til...

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no