Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 21:11   #181
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ellers ser jeg veldig godt at det er et problem å måtte ta fri for å passe barn, og for min del kan man gjerne prøve å få andre løsninger enn dagens til å fungere. Det er ikke nødvendigvis lettere for lærere å finne barnepass på planleggingsdager.

Jeg vet at enkelte bydeler i Oslo bruker studentene på lærerhøyskolen til å drifte skolen når lærerene er på kurs. En vinn situasjon for de aller fleste. Lærerene får gått på kurs, studentene får erfaring, elevene (de fleste) syns det er gøy og foreldrene slipper å ta fri fra jobb.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:11   #182
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Ungene har jo fri uansett, så andre må ordne seg med pass av noe slag. Lærere har fri i vinterferien og trenger normalt ikke ordne pass, men blir planleggingsdagene lagt til ferier blir jo situasjonen en annen.

Jojo, men folk flest har jo ikke fri i vinter- og høstferien da. I alle fall ikke begge feriene, hele uka, så det betyr jo bare at lærerne ville stå overfor samme utfordringen som alle andre. Jeg ser ikke det som et veldig tungtveiende argument for å beholde dagens løning.

Og vår SFO er åpen i alle skoleferiene, for øvrig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:12   #183
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

I min jobb (vgs): Fordi vi har behov for å følge opp og evaluere opplegg og prosjekter vi har gående underveis, og å ta med ny lærdom og oppsummeringer fra planleggingsdagene rett ut i klasserommene igjen. Om planleggingsdager skulle vært lagt til vinterferie eller høstferie, som er våre avspaseringsdager, måtte vi jo ha fått avspasere på et annet tidspunkt. Lenger sommerferie? Noe sier meg at det ikke hadde vært særlig populært ... I august har vi på min arbeidsplass minst to planleggingsdager før elevene starter.

Jeg kunne ikke bry meg mindre om når lærerne i videregående skole tar sine planleggingsdager. Jeg kommer neppe til å måtte ta hensyn til disse når mine unger har nådd det nivået.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:13   #184
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg har lest hele tråden i et jafs nå, og er litt oppgitt. Minner meg om et gammelt ordtak om "å rette baker for smed". Selvsagt kunne og burde dette vært løst mer elegant, men ikke av den enkelte (kommunale eller storaktøreide private) barnehage eller barnehageansatte. Samfunnsøkonomisk hadde det vært mye bedre å løse det ved å betale overtid og planlegge på kveldstid eller helg, men jeg forundres over at mange tilsynelatende mener dette skal løses ved å gi den enkelte barnehageansatte eller barnehagebarna enda større ulemper? Da bør man vel heller grabbe tak i sin lokale politiker?

Jeg synes det er smart og hensiktsmessig av den enkelte barnehage å bruke planleggingsdagene på planlegging, slik , og jeg synes det er like naturlig at 1 eller kanskje 2 av disse planleggingsdagene ikke brukes fordi de ansatte har arbeidet gratis overtid for å få med seg bestemte kurs eller andre fellesaktiviteter.

At andre institusjoner løser dette på en god måte, med tilsvarende problemstillinger skulle jeg gjerne lese konkrete eksempler på. Jeg synes personlig f.eks. ikke det er en god måte at eldre på pleiehjem får bleie i stedet for hjelp til å gå på do, eller at de må vente en ekstra dag på dusjen sin, eller at de kun forholder seg til nye, fremmede fjes en hel dag. Det er likevel mulig å gjøre dette og de fleste eldre vil forstå hvorfor det skjer og ikke bli redde, engstelige eller ekstremt stresset, "bare" oppgitte og lei seg. Man kan ikke forklare en 2-3 åring dette og forvente at de skal forstå. Jeg synes ikke det er ønskelig å legge opp til et system for å avvikle kompetanseutvikling og planlegging på sårbare brukeres bekostning.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:14   #185
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kunne ikke bry meg mindre om når lærerne i videregående skole tar sine planleggingsdager. Jeg kommer neppe til å måtte ta hensyn til disse når mine unger har nådd det nivået.

Det trodde jeg ikke akkurat heller, men jeg vil jo tro at situasjonen kan være tilsvarende for lærere i grunnskolen?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:14   #186
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kunne ikke bry meg mindre om når lærerne i videregående skole tar sine planleggingsdager. Jeg kommer neppe til å måtte ta hensyn til disse når mine unger har nådd det nivået.

Det gjelder jo det samme for hele grunnskolen og da.
På de skolene jeg har jobbet på de siste årene så har vi vel hatt max to planleggingsdager i selve skoleåret. Resten er lagt i august før elevene kommer, og også en dag etter at elevene har sluttet etter sommeren.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:22   #187
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For min del skjønner jeg godt at de ansatte i barnehagen og på skolene trenger å møtes i plenum for å planlegge. Og jeg skjønner for så vidt at barnehagen trenger å stenge for å kunne avholde planleggingsdager. Derimot sliter jeg stort med å skjønne hvorfor skolene må det. Kan de ikke legge planleggingsdagene til midten av juni og august, til vinterferien, høstferien, påskeferien eller juleferien?

Som jeg allerede har nevnt tidligere i tråden ville det neppe utgjort noen forskjell. Elevene går 190 dager på skolen hvert skoleår, de resterende ca 70 ukedagene (har trekt fra lørdager og søndager) måtte de hatt fri uansett. Skolen min har flere enkeltstående fridager i år; kun en av disse (en fredag i november) har vært brukt som plandag. Jeg kan derfor ikke se at det kan ha noe å si at lærerne bruker fem av 70 dager med elevfri ila. et år til kursing og faglig oppdatering (det heter ikke lenger planleggingsdag; det er lite planlegging som foregår).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:31   #188
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg har lest hele tråden i et jafs nå, og er litt oppgitt. Minner meg om et gammelt ordtak om "å rette baker for smed". Selvsagt kunne og burde dette vært løst mer elegant, men ikke av den enkelte (kommunale eller storaktøreide private) barnehage eller barnehageansatte. Samfunnsøkonomisk hadde det vært mye bedre å løse det ved å betale overtid og planlegge på kveldstid eller helg, men jeg forundres over at mange tilsynelatende mener dette skal løses ved å gi den enkelte barnehageansatte eller barnehagebarna enda større ulemper? Da bør man vel heller grabbe tak i sin lokale politiker?

Jeg synes det er smart og hensiktsmessig av den enkelte barnehage å bruke planleggingsdagene på planlegging, slik , og jeg synes det er like naturlig at 1 eller kanskje 2 av disse planleggingsdagene ikke brukes fordi de ansatte har arbeidet gratis overtid for å få med seg bestemte kurs eller andre fellesaktiviteter.

At andre institusjoner løser dette på en god måte, med tilsvarende problemstillinger skulle jeg gjerne lese konkrete eksempler på. Jeg synes personlig f.eks. ikke det er en god måte at eldre på pleiehjem får bleie i stedet for hjelp til å gå på do, eller at de må vente en ekstra dag på dusjen sin, eller at de kun forholder seg til nye, fremmede fjes en hel dag. Det er likevel mulig å gjøre dette og de fleste eldre vil forstå hvorfor det skjer og ikke bli redde, engstelige eller ekstremt stresset, "bare" oppgitte og lei seg. Man kan ikke forklare en 2-3 åring dette og forvente at de skal forstå. Jeg synes ikke det er ønskelig å legge opp til et system for å avvikle kompetanseutvikling og planlegging på sårbare brukeres bekostning.

Veldig mange gode poenger!
Fullstendig enig.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:42   #189
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Og jeg skal la diskusjonen om vikarbruk i barnehage ligge nå. :munnbind:

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:54   #190
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Akkurat det vet jeg ikke, hvordan det er i kommunale barnehager - vi er blitt pålagt denne regelen fra barnehagens eier. (Privat aktør - en av de store barnehagedrifterne her i landet.)

Kan jeg få prikk om hvilken barnehageaktør?

(Barnehagen til Storebror har nettopp fått ny eier, derfor jeg lurer)

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:09   #191
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis lærerne skal legge planleggingsdagene sine utenom feriene, må foreldrene ta ekstra feriedager, avspasere eller ta fri uten lønn utenom feriene også. Ser du ikke at veldig mange ville tjent på om lærerne la planleggingsdagene sine til den første eller de to første dagene i skoleferiene?

Til opplysning: Vinterferie og høstferie er ikke ferien vår, det er tvungen avspasering. Regner med at du ville synes det var helt greit om din sjef foreslo at "neste gang tar vi planlegginsmøtene på avspaseringsdagen din, Teofelia."
Og nei, at vi avspaserer en uke i februar og en uke i oktober er ikke et "gode" vi har opparbeidet oss pga sterke fagforeninger, det er den eneste måten vi kan få kompensert for veldig konsetrerte arbeidsuker og ubekveme arbeidstider på, i og med at barna skal ha et visst antall skoledager i året og skoleruten er lagt opp med ferier for dem på disse tidspunktene. Det hadde vært helt greit for meg om vi fikk lønnskompensasjon, eller tok ut avspasering på andre tidspunkter enn vinter-.og høstferie (-kanskje jeg også kunne fått meg en billig sydentur en gang ) men jeg tror ikke det heller ville løst den type problemer vi snakker om her.
Og hvordan tenker du at vi "bare kan kutte ned til 43,5 timers uke?" Hva skal vi kutte ut, mener du? Å rette prøven til Ole, eller planleggingen av samfunnsfagtimen? De fleste lærere jobber mer enn 44 timers uke også, og jeg tenker slike forslag viser at folk flest tror egentlig ikke tror at vi jobber så mye. Forsåvidt ikke noe nytt, men det gjør meg like fullt forbanna. Hver eneste gang.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:11   #192
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg leste starten av denne tråden og så slutten, og så fascineres jeg over at dette nok en gang har endt med å være en tråd der man diskuteres lærerenes (altfor) gode kår?

Hvordan skal man kunne bruke av dager der man er påtvunget avspasering (typisk første del av sommerferien) til planlegging? Da må man jo avspasere en annen gang og er like langt? :forvirret:

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:13   #193
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg har lest hele tråden i et jafs nå, og er litt oppgitt. Minner meg om et gammelt ordtak om "å rette baker for smed". Selvsagt kunne og burde dette vært løst mer elegant, men ikke av den enkelte (kommunale eller storaktøreide private) barnehage eller barnehageansatte. Samfunnsøkonomisk hadde det vært mye bedre å løse det ved å betale overtid og planlegge på kveldstid eller helg, men jeg forundres over at mange tilsynelatende mener dette skal løses ved å gi den enkelte barnehageansatte eller barnehagebarna enda større ulemper? Da bør man vel heller grabbe tak i sin lokale politiker?

Jeg synes det er smart og hensiktsmessig av den enkelte barnehage å bruke planleggingsdagene på planlegging, slik , og jeg synes det er like naturlig at 1 eller kanskje 2 av disse planleggingsdagene ikke brukes fordi de ansatte har arbeidet gratis overtid for å få med seg bestemte kurs eller andre fellesaktiviteter.

At andre institusjoner løser dette på en god måte, med tilsvarende problemstillinger skulle jeg gjerne lese konkrete eksempler på. Jeg synes personlig f.eks. ikke det er en god måte at eldre på pleiehjem får bleie i stedet for hjelp til å gå på do, eller at de må vente en ekstra dag på dusjen sin, eller at de kun forholder seg til nye, fremmede fjes en hel dag. Det er likevel mulig å gjøre dette og de fleste eldre vil forstå hvorfor det skjer og ikke bli redde, engstelige eller ekstremt stresset, "bare" oppgitte og lei seg. Man kan ikke forklare en 2-3 åring dette og forvente at de skal forstå. Jeg synes ikke det er ønskelig å legge opp til et system for å avvikle kompetanseutvikling og planlegging på sårbare brukeres bekostning.

Fantastisk!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:15   #194
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg svarer på H.I.: Vår barnehage velger å gjøre planlegging på kveldsmøter, og noen ganger seminarer som går over i lørdagen, tror jeg. Så selve planleggingsdagene legges på noen andre dager. De har valgt å legge dem på dager der det erfaringsvis er mye fravær uansett: I forbindelse med ferier og helligdager.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:20   #195
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg svarer på H.I.: Vår barnehage velger å gjøre planlegging på kveldsmøter, og noen ganger seminarer som går over i lørdagen, tror jeg. Så selve planleggingsdagene legges på noen andre dager. De har valgt å legge dem på dager der det erfaringsvis er mye fravær uansett: I forbindelse med ferier og helligdager.

Og dette er jo gjerne type inneklemte dager der det også er fint for de ansatte å få fri (fordi de har planlagt andre dager). Jeg synes dette er helt fint og fascineres over at man ikke synes det. Dette er jo en vinn-vinn situasjon. Vi alle tjener jo på at det ikke gjøres så lite attraktivt som mulig å jobbe i barnehage. Det gjør jo ikke noe om man finner gode løsninger for de ansatte heller.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:21   #196
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I barnehagen jeg jobber i, bruker vi jobbe inn den inneklemte fredagen etter Kr.himmelfartsdag - dvs. vi jobber to sene kvelder med planlegging, og tar denne fredagen fri, slik at vi for en gangs skyld kan få langhelg vi med. Vi har fem planleggingsdager i året, og det er bare denne ene som blir jobbet inn på dette viset.

Slik er det også i Lillemann sin barnehage, vet jeg.

Vi gjør også dette.

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

..............
. Midt på vinteren, f.eks i influensa/spysykesesongen, er sikkert antall barn i bhg lavt nok til at folk kan avspasere. ;-)

Det er jo like mange voksne syke, og da hender det faktisk at vi er "glade" for at også barna er syke.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Vi gjorde det slik på torsdag vi. Halve staben var på kurs på formiddagen, og halve på ettermiddagen.
Det var en dag utenom det vanlige gitt. Alt av vikarer var hyret inn for å få det til å gå rundt. Ikke ideelt. Og jeg tror ikke det er slik foreldre egentlig vil at en dag i barnehagen skal være. Man får gjort bare det man har nødt til, for mye organisert aktivitet utgår på slike dager.

Sånne fagdager er slitsomt for alle, og hos oss er det gjerne slik at alle barnehagene har det samme opplegget samme dag, og da gjelder det å være tidlig ute for å kapre seg vikarer!

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hæ? Er det en lønnsforskjell her? Er det forskjell på tid? I dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere på planleggingsdagen, da er det ikke overtid. Mens i dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere seinere, da er det overtid??

Har vi lagt en plandag på kveldstid regnes bare time for time, det er ikke noe overtidstillegg for den dagen.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hvis man sammenlikner en barnehage med en sykehusavdeling tror jeg vi skal være sånn noenlunde på samme planet når det gjelder "kundens" hjelpebehov, lovverk å forholde seg til, organisering av tjenesten osv, manglende budsjett til innleie av vikarer, nødvendighete av tilstedeværelse osv.
Jeg har aldri i hele mitt liv hørt om en slik avdeling som har stengt på grunn av kurs og møter. Nei, sorry, du kanke komme hit med blindtarmebetennelsen din, vi har planleggingsdag, liksom
Det deles opp, legges til ettermiddager/kveld, og denne måten å organiserer planlegging/møtevirksomhet på har vært gjort i århundrer på slike steder og det funker jo.
Hvorfor i all verden kan ikke skoler og barnehager se litt på måten de tenker på dette og prøve å gjøre noen endringer?

Det er jo ikke den enkelte barnehage som kan gjøre noe med dette, det er jo kommunene som lager rammene for dette.

På en sykehusavdeling jobber man i turnus og har dekket opp større deler av dagen, dette gir et annet grunnlag for betaling, antall timer som skal jobbes osv.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:27   #197
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Man kan godt legge inn planleggingen i turnusen, det gjør vi. Det betyr at de ansatte har litt kortere arbeidsdager hele året og at all møtevirksomhet foregår utenom arbeidstid.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:29   #198
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

En liten avsporing kanskje, men ifm innstramninger hos oss skal personalmøter i barnehagen nå foregå på dagtid, i ordinær barnehagetid. Det betyr at avdelingen til sønnen min ikke kommer seg på tur den dagen (han går på friluftsavdeling) og for å "lette matserveringen" blir det pølse og lompe til alle barna.

For å si det sånn; jeg er glad ikke all planlegging løses på tilsvarende måte. Jeg tenker det ville gitt et betraktelig dårligere tilbud til ungene.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:29   #199
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Hva vil litt utgjøre når en skal ha 5 plandager i året da?
Det kan jo være en løsning det.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:30   #200
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I barnehagen jeg jobber i, bruker vi jobbe inn den inneklemte fredagen etter Kr.himmelfartsdag - dvs. vi jobber to sene kvelder med planlegging, og tar denne fredagen fri, slik at vi for en gangs skyld kan få langhelg vi med.

Eneste gangen jeg har langhelg er når jeg blir "pålagt" det av skole eller barnehage.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg pleide ofte å prøve å samkjøre litt på planleggingsdager sånn at jeg passet en gjeng den ene dagen, også hadde jeg barnevakt til mine de neste dagene. Men jeg syntes jo det var litt styrete - særlig om jeg ikke kunne kombinert. Da måtte jeg brukt en hel ferieuke på planleggingsdager fordi de ansatte vil avspasere samtidig.

Dette er en grei måte å gjøre det på for noen, men det er vanskelig å samkjøre i praksis!

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nå betaler vi heller ikke for planleggingsdagene. Vi betaler for 11 måneder i året og den betalingsfrie måneden dekker planleggingsdagen og de tre ukene ferie som man må ta om sommeren.

Her betaler vi for 11 mnd, men barnehagen er stengt f.o.m. 23/12 t.o.m. 2/1 (i år utgjorde dette 7 arbeidsdager for min del), hele påskeuken (3 ekstra arbeidsdager) i tillegg til de 5 dagene til planlegging. Og selvfølgelig må vi ta tre uker sammenhengende fri i sommerferien. Dette utgjør tilsammen 30 arbeidsdager. Når da SFO i tillegg har 2 plandager, som ikke er sammenfallende med barnehagens dager så gir dette et regnestykke med 32 arbeidsdager som jeg og mannen må bruke feriedager på. Og siden min arbeidsplass har blitt mer restriktiv i forhold til fleksibilitet på å avvikle ferie samlet (unngå enkeltdager) og det er svært vanskelig å få avviklet avspasering så sliter vi litt med dette ja. Vi kunne selvfølgelig vært vanskelig og bedt om betalingsfri i barnehagen utover de 4,33 ukene, siden de gjør at vi må ta fri 6 hele uker tilsammen (30 dager), men allikevel har vi ikke valgt å gå til dette skrittet fordi vi da ser at visse andre goder som vi har i barnehagen vil bli borte pga økonomi.


Vår barnehage kaller forøvrig en spade for en spade og går åpent ut med at de ikke har planleggingsdager, men de har 2 dager høstferie og 3 dager vinterferie i skolens ferie. Ikke det at det hjelper oss noe, for da er jo SFO åpen, men det er da i det minste å spille med åpne kort. De har ellers møter på kveldstid, planlegging lagt til helger med kick-off, og ellers et veldig bra samhold og svært lite sykefravær.

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Og lurer på om det burde eksistert et ikkepedagogisk barneoppbevaringssystem for de som ikke syns det er så farlig om personalet i barnehagene får tid til planlegging, kursing etc, og de som ikke syns det er så farlig om bemanningen er minimal når alle skal avspasere kveldskursene midt i influensasesongen.

Dette finnes, bare ikke for barn i barnehagealder. Det kalles SFO!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no