Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Akvarium (dere som har peiling)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-09, 20:28   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Akvarium (dere som har peiling)

Snuppa fikk akvarium til bursdagen.

Ja så ble det ikke marsvin da... Hun har ønsket seg akvarium og marsvin i mange år nå.. så valgte vi akvarium da.. hun ble såååå glad.. eneste negative da var jo at man måtte vente en stund før vi kunne ha fisk oppi...?

så teit..

Men uansett. Fylte sand og vann oppi i går(lørdag) og nå står pumpen og går og vannet blir klarere og penere... hvor lenge må vi vente før vi kan putte planter/ting oppi og ikke minst fisk?? det er et 60liters akvaruim. hvor mange fisker kan vi ha da? bør vi kjøpe noen algespisere?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 20:30   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

Jeg vil si at dere putter planter i med en gang, og aller helst vente en uke eller to før dere putter fisk i. Selv var vi ikke så tålmodige, og kjøpte et par billige gyppyer med en gang. Det verste som skjer er at de dør, de koster 40 kroner ...

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 20:41   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

døde de?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 20:42   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

da kjøper jeg forresten litt planter i morgen

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 20:57   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

døde de?


Nei, ikke da. Men de dør litt sånn innimellom. Samtidig yngler de også, så bestanden er nokså konstant.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 20:58   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Ha oppi masse planter, ikke bare litt i en krok. De skal tross alt produsere oksygen til fiskene. Etter en uke kan du ha oppi Ancistrus, kjekke fisker som spiser alger senere. Disse tåler ganske mye, men trenger også egen tablettmat i starten før dere har alger i akvariumet.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:02   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Etter noen dager til kan du ha oppi noen flere fisker. Små fisker i stim er jo pent å se på. Gyppy yngler ofte og er livlige fisker i flotte farger, kanskje det er morsomt for datteren din? Da er det ekstra viktig med litt tette planter, slik at yngelen kan gjemme seg. De fleste blir nok spist, men det er alltid noen somklarer seg.

Vær også meget sparsom med maten. Fiskene skal klare å spise opp maten før den treffer bunnen. Unntaket er tabletten til Ancistusen, den skal jo ligge på bunnen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:12   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

tusen takk for masse råd.. er det et sted på nett hvor de selger litt utstyr til akvarium..?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:19   #9
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg vil si at dere putter planter i med en gang, og aller helst vente en uke eller to før dere putter fisk i. Selv var vi ikke så tålmodige, og kjøpte et par billige gyppyer med en gang. Det verste som skjer er at de dør, de koster 40 kroner ...





Det var en stiv pris for gyppy.

Veldig fristende å komme innpå noe slikt som at så lenge dyr er billige er det greit at de lide

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:45   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

de lider jo ikke da, de har det jo kanskje bare bedre hvis vannet får stå og godgjøre seg litt... ?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 22:42   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.





Det var en stiv pris for gyppy.

Veldig fristende å komme innpå noe slikt som at så lenge dyr er billige er det greit at de lide

Beklager, når det gjelder akvariefisk klarer jeg ikke å føle så inderlig. Dersom man er skrekkelig redd for at akvariefisk skal dø, kan man ikke ha akvarium. I så fall er vi skyldige i minst tre tragiske fiskedødsfall de siste månedene.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 22:57   #12
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium. (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Beklager, når det gjelder akvariefisk klarer jeg ikke å føle så inderlig. Dersom man er skrekkelig redd for at akvariefisk skal dø, kan man ikke ha akvarium. I så fall er vi skyldige i minst tre tragiske fiskedødsfall de siste månedene.

Er ikke litt av vitsen med akvarium at barn skal få et mer naturlig forhold til døde?. Type:"Doffen har daua". Mazungen ble iallefall mye mindere lei seg ved dødsfall nummer ørten enn når Rosa døde.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:03   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Nå tror jeg vel ikke folk kjøper "billige" fisker fordi det da ikke gjør noe at de "dauer", og jeg tror også folk passer akkurat like godt på den billige fisken, som den dyre i det samme akvariet. Det ville i hvert fall jeg gjort. Man har jo som målsetning at de skal ha det så optimalt som de kan ha det.
Vi har kokt gullfisk som tydelig ikke hadde det bra, fordi det var mer humant enn å la de seigpines ihjel i akvariet.

  Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:09   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Jeg anbefaler www.akvaforum.no på det varmeste. Her finner du alt mulig av tips og råd og masse flinke folk.
Særlig oversiktene overr arter, både planter og fisk er bra.
Om du har lyst på noe annet enn "kjedelige" algespisere anbefaler jeg eplesnegler.

Hilsen Susse akvariegal. Ps. om du vil se på mine kar er de her : http://akvaforum.no/member.cfm?id=14910

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:16   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Jeg foreslår at du deler inn akvariet i soner, adskilt med nett. En side for de dyre fiskene og en mindre for de billige. :fjaser:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:19   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nå tror jeg vel ikke folk kjøper "billige" fisker fordi det da ikke gjør noe at de "dauer", og jeg tror også folk passer akkurat like godt på den billige fisken, som den dyre i det samme akvariet.

Når man først er i gang, er jeg enig i det, men det er klart at når man er nybegynner og lurer på om man har fått til vannkvaliteten, så starter man ikke med en fisk til 450 kroner. Man starter med en til 40.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:28   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Når man først er i gang, er jeg enig i det, men det er klart at når man er nybegynner og lurer på om man har fått til vannkvaliteten, så starter man ikke med en fisk til 450 kroner. Man starter med en til 40.

Joda, den er jeg helt med på. Men jeg ville ventet til jeg var sikker, før jeg hadde hatt i fisk. Fordi jeg hadde vært redd for å ta livet av fisken uansett hva den kostet.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 19:48   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

i dag kjøpte jeg 5 sitrontetra og 2 (en mann og en dame) guppyer.. snuppa var hoppende glad og ville helst mate de hele tiden. men hun skjønte fort at de får vondt i magen, så heretter skal de få mat morgen og kveld.
Vi skal kjøpe endel planter etterhvert. de hadde lite av det der vi kjøpte fisken.
foreløbig er de stakkars fiskene kun på grus og litt skjell. :humre. og vann så klart...

er de tetraene litt mer aggressive enn guppyene? jeg fikk vite at de går fint sammen, men når de spiser så kommer de tetraene og spiser omtrent alt..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 19:59   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

Det er ikke sikkert de trenger mat morgen og kveld. Det holder vel med en gang om dagen?
Jeg er slepphendt når det kommer til fisk, har de oppi karet med en gang og sånnt. Det går helt fint.

Vi har pleid å ha neontetra og guppyer. Guppyene gikk fra 2 til 42 på et par uker. I et 15 liters akvarium. Vi endte opp med å gi vekk guppyer i bursdagspresang til alle vi kjente med akvarium.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:03   #20
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium (dere som har peiling)

ups.. hehe... jøsses.. vi får kastrere..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no